Annons

Nikon EM - problem med spegeln! (mirror lockup)

Produkter
(logga in för att koppla)

B.Dahren

Medlem
Jag har just köpt en Nikon EM, för att testa att fota analogt med. Jag provade den först utan batteri, och mekaniken i slutare+spegel verkade fungera helt ok.
Idag köpte jag nya batterier till den. ljusmätaren fungerar (vad jag kan se) utmärk i bländarprio-automatik, vilket är goda nyheter.

Men tyvärr uppstod ett problem. Nu när man tar en exponering så fastnar spegeln i helt eller delvis uppfällt läge, och sökaren blir mycket mörk. Det som är konstigt är att den återgår till nerfällt läge så fort man tar bort objektivet! Detta oberoende av vilket objektiv som används. Jag har provat både med medföljande objektiv (Nikon series e 50mm 1.8), och några andra AF-objektiv, med samma resultat.

Vill poängtera att jag inte provat den med film ännu, då jag vill veta att den fungerar innan jag stoppar i en rulle.

tacksam för hjälp och/eller förslag!
 
uppdatering:

Kände att jag måste klargöra problemet efter ytterligare lite testning.
Utan objektiv fungerar spegel+slutare (så vitt jag kan se) felfritt. Alltså - spegeln lyfts, slutaren öppnas och stängs, spegeln återgår.
så fort man sätter på ett objektiv så kommer man bara till första steget exponeringen - alltså att spegeln lyfts. Så fort man börjar ta bort objektivet så sätter resten av exponeringsmekanismen igång - slutaren öppnas/stängs och spegeln går tillbaks.

Någon som känner till problemet, eller har någon tanke på vad som kan orsaka detta?
 
Om jag minns rätt så har en EM två lägen, A och M90 eller liknande. Blir det samma problem i det olika lägena? M90 är ju ett mekaniskt läge och involverar inte ljusmätningen vilket A-läget gör. Och för att bara ställa en dum fråga så den i alla fall har blivit ställd: Har du när du testat haft tillräckligt med ljus för att få en vettig slutartid så att den hinner stänga igen? Knäpper man av en EM i A-läget så håller den ju slutaren öppen tills antingen batteriet tar slut eller filmen fått tillräckligt med ljus.
 
Om jag minns rätt så har en EM två lägen, A och M90 eller liknande. Blir det samma problem i det olika lägena? M90 är ju ett mekaniskt läge och involverar inte ljusmätningen vilket A-läget gör. Och för att bara ställa en dum fråga så den i alla fall har blivit ställd: Har du när du testat haft tillräckligt med ljus för att få en vettig slutartid så att den hinner stänga igen? Knäpper man av en EM i A-läget så håller den ju slutaren öppen tills antingen batteriet tar slut eller filmen fått tillräckligt med ljus.

Tyvärr har jag testat allt detta... Men tack ändå för dina förslag!
Det finns mycket riktigt tre exponeringslägen: B (bulb), M90 (slutare=1/90s) och Auto (bländarprio). Jag har provat all dessa, med och utan batteri.

Jag har testat både i starkt solsken, och svagare inomhusljus. Samma problem båda gångerna.

En sak jag just kom på är att jag provade ett lite modernare objektiv (85mm 1.4 AF-D) bara för kul innan detta problem dök upp. När jag tog av den kändes det inte riktigt "rätt". Den satt liksom för hårt, och jag fick använda lite mer kraft än vanligt för att få av den. Kan jag ha skadat objektivfästet då?

En annan sak jag funderade på är om det kan vara något problem med självutlösarern/timern? Den är inte uppspänd vad jag kan märka, men det är kanske inte säkert att det skulle vara märkbart?
 
Om det fungerade som det skulle innan test med AF-D objektiv och inte efter så känns det ju som en trolig felkälla i alla fall. Kolla infästningen och se om något ser malplacerat/snett ut. Om det kan vara till någon hjälp skulle jag kunna plåta av fästet på min EM vid tillfälle så har du att jämföra med.
 
Fascinerande att se att det fortfarande finns människor som använder Nikon EM. Om du inte lyckas lösa problemen och vill ha tag i en "ny" Nikon EM till vrakpris, kan du höra av dig. Jag vet en som är på väg till en soptunna, inte för att den fungerar dåligt, utan för att jag inte trodde att det inte gick att hitta någon som vill använda en sådan kamera.
 
Fascinerande att se att det fortfarande finns människor som använder Nikon EM. Om du inte lyckas lösa problemen och vill ha tag i en "ny" Nikon EM till vrakpris, kan du höra av dig. Jag vet en som är på väg till en soptunna, inte för att den fungerar dåligt, utan för att jag inte trodde att det inte gick att hitta någon som vill använda en sådan kamera.

Så får man väl inte säga! :) Den lille EM'en är en underbar liten smidig sak att hänga över armen när man tar en sväng på stan och gatufotar eller så. Om man nu gillar analogt förstås...
 
Ravi:
Jag har länge tänkt börja fota lite analogt, mest som ett roligt projekt, och för att det är kul att lära mig nya saker inom foto. Att det blev en EM var mest för att jag köpte ett objektiv som hade en Nikon EM som bakre objektivlock... :)
Om jag inte får den här att fungera så är jag helt klart intresserad av att skaffa en fungerande. Vi får se hur det går!

Robert:
Du får hemskt gärna skicka en bild på ditt fäste! Det skulle vara till stor hjälp. Jag skickar ett meddelande till dig med min mail, så att du enkelt kan skicka en bild när/om du har möjlighet!

Jag är inte helt säker att problemet började efter krånglet med AF-D gluggen, men det är troligt.

Jag håller också med om att Nikon EM är väldigt liten och smidig. Väl lämpad att lära sig fota analogt med. Men det kanske blir en FE2 så småningom...
 
Fascinerande att se att det fortfarande finns människor som använder Nikon EM. Om du inte lyckas lösa problemen och vill ha tag i en "ny" Nikon EM till vrakpris, kan du höra av dig. Jag vet en som är på väg till en soptunna, inte för att den fungerar dåligt, utan för att jag inte trodde att det inte gick att hitta någon som vill använda en sådan kamera.

Ravi,

släng inte din EM. Jag kan också ta över den om ingen annan vill.
 
Ravi,

släng inte din EM. Jag kan också ta över den om ingen annan vill.

En EM men en E-series 28/2.8 är ju en mkt trevlig LITEN kombo som jag i alla fall skulle kunna tänka mig att dra en eller två rullar genom.
Objektivet har jag redan och när en EM dyker upp så kan jag till och med betala en del för den :)
 
Hey Hey Hey hold your horses!

Hur trevlig en EM än kan vara så är den inte värd att betala många kronor för, den har bara automatik och en max slutartid på 1/1000 s. Visserligen billig men tex en F301 är ju bättre på alla punkter utom möjligtvis storleken.

F-301,FM, FE, FG och FG20 är alla bättre och borde ligga i samma prisspann.

FM och FE är väl favoriterna här men F-301 är inre dum heller då man kan få den för ett par hundringar och dess enda nackdel är avsaknaden av nedbländninsknapp. Dessutom har den TTL-mätning.

M
 
Självklart finns det bättre nkonkameror på marknaden, och jag kommer själv troligen skaffa en FM eller FE2 så småningom. EM duger dock gott till att börja med. F301 är så fruktansvärt ful, så den går tyvärr fetbort! :)

Hursomhelst verkar det nu som problemet är löst efter en del petande. Det verkar som det var den lilla blå exponeringskomp-knappen som var boven i dramat! Får försöka undvika den i fortsättningen. Tur att man kan vrida på asa-ratten för exponeringskompenation istället! :)
 
Jag har flera analoga Nikon liggande som följt med objektiv jag köpt.
Få analoga hus är värda några pengar längre

Några har jag sålt vidare andra ligger och skräpar.
F2, F4 och FE är de som jag faktiskt använder sporadiskt.

801,301 ligger och skräpar.

Lite kul är det dock :)
 
Bra att du fick igång den! Och när det gäller den här typen av analoga kameror så är det inget jag personligen använder och väljer för att just den är "bra" på något sätt, då har jag andra maskiner att välja på. Min EM bara gillar jag så där med magen, tycker den är lite mysig att gå runt och knäppa lite med när andan faller på. För mig kan det vara helt andra parametrar en tekniska specifikationer och funktioner som utgör grunden för mina val. Och det är väl trots allt viktigast ATT man tar bilden, inte med vad? :)
 
Håller helt med föregående talare! :)

Tänkte bara meddela att felet kom tillbaks, och det visade sig att det inte alls hade något att göra med exp-komp knappen som jag trodde. Det verkar nu som att det är något fel i kopplingen med objektivets bländare. Den goda nyheten är att det är ganska lätt att få igång kameran igen genom att "motionera" lite med bländarringen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.