Annons

Nikon EM.Problem med dämp-skumgummit till speglen.

Produkter
(logga in för att koppla)

Krister P.

Ny medlem
Jag har ett problem med dämpningen av speglen på min Nikon EM. Det är inte själva dämpningen som sådan som är problemet utan den lilla skumgummibit
som sitter i överkanten inne i kamerahuset där speglen skall gå emot när den fälls upp inför själva exponeringen.
Antar att den sitter där för att dämpa speglen när den fälls upp så den inte "slamrar" emot ren metall.
Kameran är väl åtminstone drygt 20 år gammal och denna skumgummibit har nu börjat att lösas upp och består nu av en mjuk,svart "gegga". Förmodligen är det limmet som har löst upp skumgummit.
Detta medför att när man skall putsa speglen så kommer man ofta emot denna gegga (det är trångt!)och smetar ut den över speglen.
Har någon annan detta problem på sin kamera?
Vad kan man göra? Helt enkelt ta bort den eller ersätta den med något liknande?
Tacksam för tips. Maila gärna eller svara här i forumet.

Mycket vanligt problem, det kommer förr eller senare för alla på dessa gamla kameror.

Det är bara putsa bort geggan o byta ut skumgummit.

Har inge bra tips på varifrån man kan få nytt skumgummi dock, borde byta ut det på ett par av mina kameror också.

/Henri

Jag köpte ett kit till min FM på Ebay. Sök efter "light seal", "light leak" eller liknande. Kostade bara några dollar och då ingick flera typer av skumgummi i remsor med klister på. Det var bara att klippa lagom längd och trycka dit med en tandpetare eller liknande. En aning pillrigt. Se till att rengöra väl först med nafta eller motsvarande. När du byter gummit vid spegeln, passa på att byta ljusförseglingen runt bakstycket också när du ändå håller på. Den kommer också att vara geggig eller helt enkelt bortskrapad.

/Pontus

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto