Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon ED AF-S 28-70/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

G3e

Medlem
Köpte detta objektiv här om dagen begangnat och är kalasnöjd. MEN! normalt sätt så ser man ju slutartid bländare och exponeringskomp. osv i sökaren på min d90 men när jag sätter på detta objektiv så står det bara en massa sträck och annat i sökaren men det går att fota och allt funkar i övrigt som det ska. satte på objektivet på min gammla d60 och där ser allt ut som det ska i sökaren. vad kan det vara som är fel? jag har provat att svätta kontaktytorna med sprit och topps utan resultat. har haft vissa problem med mitt nikon 70-200 tidigare men inte samma problem utan då har den inte fattat att det sitter nått objektiv på ibland.

jag vore mycket tacksam för svar på vad det kan vara och kanske en lösning.
 
Köpte detta objektiv här om dagen begangnat och är kalasnöjd. MEN! normalt sätt så ser man ju slutartid bländare och exponeringskomp. osv i sökaren på min d90 men när jag sätter på detta objektiv så står det bara en massa sträck och annat i sökaren men det går att fota och allt funkar i övrigt som det ska. satte på objektivet på min gammla d60 och där ser allt ut som det ska i sökaren. vad kan det vara som är fel? jag har provat att svätta kontaktytorna med sprit och topps utan resultat. har haft vissa problem med mitt nikon 70-200 tidigare men inte samma problem utan då har den inte fattat att det sitter nått objektiv på ibland.

jag vore mycket tacksam för svar på vad det kan vara och kanske en lösning.

Rengör kontakterna, om dom är lite smutsiga både på D90n och objektivet så blir det kanske för dålig kontakt i just den kombinationen.

Skaffade själv samma objektiv förra veckan och är också kalasnöjd trots att jag visste att objektivet hade några skavanker.

/Karl
 
jag provade att göra rent kontaktytorna med topps och sprit utan resultat men man kanske ska prova igen och se om jag inte var tillräckligt noggrann. för uppenbarligen är det inget fel på objektivet eftersom det funkar som det ska på d60in
 
har provat med några av mina andra objektiv nu på d90in och det verkar som att det inte var 28-70it som var fel för felet uppkommer med alla objektiv nu och det flimmrar alla möjliga tecken i sökaren
 
jag provade att göra rent kontaktytorna med topps och sprit utan resultat men man kanske ska prova igen och se om jag inte var tillräckligt noggrann. för uppenbarligen är det inget fel på objektivet eftersom det funkar som det ska på d60in

Gjorde du rent kontaktytorna på D90:n också?

/Karl
 
japp de är rengjorda och fina. men jag är rätt så övertygad om nu att det inte har något sammband med det nyköpta objektivet utan att det är nån lödning el nått annat som inte är som det ska till displayen i sökaren i och med att kameran funkar som den ska i övrigt. ska skicka iväg kameran på verkstad vid tillfälle.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.