Sanningsägaren
Aktiv medlem
vad är bäst? har haft samyang 8 mm, bra vinkel och trevlig fisheye men inte skarpaste och ljusstark.
ska fotografera stjärnhimmel med förgrund.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
vad är bäst? har haft samyang 8 mm, bra vinkel och trevlig fisheye men inte skarpaste och ljusstark.
Tyvärr, DX och (extrem) vidvinkel är en svår kombination. Du kan inte låna en FX för bilderna du tänkt?
det är tyvärr ingen möjlighet då det skulle bli på långtidslån, det är min mor som vill börja fotografera stjärnhimlar och hon blev inspirerad av en samyang 8 mm fisheye som jag hade på min nikon dx kamera. men skärpan vore lite bättre så skulle det duga för prints om bilderna blir bra.
skarpare fisheye måste ju finnas än samyangs billiga men vilken är bäst och prisvärd?
Har ägt Tokina 11-16 2.8 och Nikon 10.5 2.8 fisheye DX på en Nikon D7000 och just då upplevt dem båda som riktigt skarpa. Tokinan rekommenderar jag.
Kan dock inte avgöra idag om dem är skarpa då jag inte äger dem längre och numera övergått till FX. Risken vore väl att jag inte upplever dem skarpa längre då jag vant mig vid Nikon 16-35 F4.
Har du kollat på Nikon 10,5 mm f/2,8 ?
Har tom haft den in handen på B&H foto för att köpa men ångrade mig...för dyr.
Den är f ö FX så den hjälper inte TS.
10,5 mm är DX och är i princip en optiskt nedskalad 16/2,8 (som är FX).
Samyang 12/2.8 är skarpt och väldigt bra för stjärnfoto. Den är ljusstark och har låg coma. Den är egentligen för FX men passar mkt bra även till DX.
Den är relativt billig. Samyang 8/3.5 är en av de sämsta objektiv jag någonsin testat på FF och APS-C gällande astroscape.
Samyang 12/2.8 är skarpt och väldigt bra för stjärnfoto. Den är ljusstark och har låg coma. Den är egentligen för FX men passar mkt bra även till DX.
Den är relativt billig. Samyang 8/3.5 är en av de sämsta objektiv jag någonsin testat på FF och APS-C gällande astroscape.
jag har tittat men inte mer än så, den är ganska dyr men det kanske är värt det, ska titta lite mer på den.
Hur funkar det med automatisk ca-borttagning nuförtiden och med Samyang?
Är 8mm dålig för att....det är svår brännvidd eller? Har hört både dåligt och bra om märket.
Om 12mm är så bra för stjärnfoto...det kan väl ändå inte mäta sig med 14-24 med avseende på kantskärpa?
Hur funkar det med automatisk ca-borttagning nuförtiden och med Samyang?
Är 8mm dålig för att....det är svår brännvidd eller? Har hört både dåligt och bra om märket.
Om 12mm är så bra för stjärnfoto...det kan väl ändå inte mäta sig med 14-24 med avseende på kantskärpa?