Annons

Nikon DX fisheye/vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

Sanningsägaren

Aktiv medlem
vad är bäst? har haft samyang 8 mm, bra vinkel och trevlig fisheye men inte skarpaste och ljusstark.

ska fotografera stjärnhimmel med förgrund.

det är tyvärr ingen möjlighet då det skulle bli på långtidslån, det är min mor som vill börja fotografera stjärnhimlar och hon blev inspirerad av en samyang 8 mm fisheye som jag hade på min nikon dx kamera. men skärpan vore lite bättre så skulle det duga för prints om bilderna blir bra.

skarpare fisheye måste ju finnas än samyangs billiga men vilken är bäst och prisvärd?

det är tyvärr ingen möjlighet då det skulle bli på långtidslån, det är min mor som vill börja fotografera stjärnhimlar och hon blev inspirerad av en samyang 8 mm fisheye som jag hade på min nikon dx kamera. men skärpan vore lite bättre så skulle det duga för prints om bilderna blir bra.

skarpare fisheye måste ju finnas än samyangs billiga men vilken är bäst och prisvärd?

Du har redan det prisvärda alternativet.

Edit: ok, om 14 mm och uppåt är ett alternativ finns det ett väl beprövat objektiv, 14-24 som är skarpt och ljust. Det kostar dock.

Vad är det för fel med det uppenbara 10-24 från Nikon?

Tokina 11-16/2,8 är inte så dyrt, finns en hel del begagnat

Nikon 10-24, det är väl isf ljuskänsligheten, annars så har den större zoomomfång

Har ägt Tokina 11-16 2.8 och Nikon 10.5 2.8 fisheye DX på en Nikon D7000 och just då upplevt dem båda som riktigt skarpa. Tokinan rekommenderar jag.

Kan dock inte avgöra idag om dem är skarpa då jag inte äger dem längre och numera övergått till FX. Risken vore väl att jag inte upplever dem skarpa längre då jag vant mig vid Nikon 16-35 F4.

Har ägt Tokina 11-16 2.8 och Nikon 10.5 2.8 fisheye DX på en Nikon D7000 och just då upplevt dem båda som riktigt skarpa. Tokinan rekommenderar jag.

Kan dock inte avgöra idag om dem är skarpa då jag inte äger dem längre och numera övergått till FX. Risken vore väl att jag inte upplever dem skarpa längre då jag vant mig vid Nikon 16-35 F4.

Jag har just 16-35 och tycker den är bra ...men skarp hmm...prova 14-24, den är riktigt skarp. Jag kör med bägge.

Samyang 12/2.8 är skarpt och väldigt bra för stjärnfoto. Den är ljusstark och har låg coma. Den är egentligen för FX men passar mkt bra även till DX.
Den är relativt billig. Samyang 8/3.5 är en av de sämsta objektiv jag någonsin testat på FF och APS-C gällande astroscape.

Samyang 12/2.8 är skarpt och väldigt bra för stjärnfoto. Den är ljusstark och har låg coma. Den är egentligen för FX men passar mkt bra även till DX.
Den är relativt billig. Samyang 8/3.5 är en av de sämsta objektiv jag någonsin testat på FF och APS-C gällande astroscape.

Den kommer nog bli en stark kandidat då priset är fint och Samyang har ju fina material på grejerna och säger du att den är skarp så är ju det ett plus, ska definitivt kika mer på den.

Har du kollat på Nikon 10,5 mm f/2,8 ?

Jag har kört det här objektivet en hel del, som alla fisheye är det ju ett specialobjektiv, men det går att ta ganska "normala" bilder även med ett sådant:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/1481743.htm
Det är ett tillräckligt skarpt objektiv för att det skall löna sig att köra "defish" och få riktigt bra resulterande hyfsat raktecknade bilder.

De går då och då att hitta begagnade för runt 4000 kr och ligger mycket stabilt i pris, så ångrar man sig är det bara att sälja vidare för ungefär samma pengar.

Hur funkar det med automatisk ca-borttagning nuförtiden och med Samyang?

Är 8mm dålig för att....det är svår brännvidd eller? Har hört både dåligt och bra om märket.

Om 12mm är så bra för stjärnfoto...det kan väl ändå inte mäta sig med 14-24 med avseende på kantskärpa?

jag har tittat men inte mer än så, den är ganska dyr men det kanske är värt det, ska titta lite mer på den.

Kan också tillägga att en del sågar bort det fasta motljusskyddet på det här objektivet, och då ger det en nästan cirkulär bild med 220° bildvinkel när man använder det på FX.

Är 8mm dålig för att....det är svår brännvidd eller? Har hört både dåligt och bra om märket.

Om 12mm är så bra för stjärnfoto...det kan väl ändå inte mäta sig med 14-24 med avseende på kantskärpa?

Angående automatisk CA så vet jag inte. Jag kör med Canon-varianten utan elektroniska kopplingar. Men det är bara att trycka på CA-borttagningen och den färgen runt stjärnorna så löser det direkt.

Samyang 8/3.5 är bra för vanlig dagtidsfoto. För Astroscape så tenderar stjärnorna bli oskarpa.

Du kan inte jämföra med 14.24/2.8 rättvist då 12/2.8 är ett fisheyeobjektiv.

Här är två exempel til dig Nikodemus på Samyang 12/2.8 vid F2.8 defishade utan att behöva beskära bort delar av bilden på Fullformat (speciell teknik dock). Är du rädd för att skärpan är sämre vid kanterna så ska du vara glad att du kör på DX. Nu är dock skärpan inget att vara orolig över.

https://www.facebook.com/1844943649...0.1449605620./938243332881460/?type=3&theater

https://www.facebook.com/1844943649...0.1449605691./858657420840052/?type=3&theater

/Stefan

Senast ändrad:

Automatisk CA-borttagning kan möjligen fungera med vissa Samyang för Nikon (då de är chippade), men annars är det ju inte så svårt att få bort manuellt.

En del Samyang är fantastiskt bra, och andra är rent av dåliga. Jag har själv 135mm f/2 som är fantastisk, och bara (knappt) överträffas av Zeiss 135/2 skärpemässigt (enligt objektivtest.se). Nackdelen är förstås att de är manuella och svåra att få skärpan rätt med det korta skärpedjupet på de flesta DSLR (eftersom mattskivan inte är gjord för det). Med liveview går det dock bra, och på spegellösa är det snabbt och lätt.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto