Annons

Nikon digital lins på analog kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ully

Aktiv medlem
Ok kanske en helt puckad fråga men...

Hur är det att använda gluggar gjorda för digitalt bruk för en analog kamera?

Kan ta Nikons DX glugg för digitalt bruk på 17-55mm f. 2.8 som exempel.

Vad är skillnaden på en "digital" glugg och en "vanlig" glugg EGENTLIGEN?

På ett digitalt hus blir det ju en brännviddsförtjutning, så 17 borde vara typ som en 25:as vidvinkel (på ett analogt hus).

Och hur funkar 17-55:an på ett analogt kamerahus?
17 borde ju funka som en rejäl vidvinkel på ett analogt hus, utan att bli för fisheye-aktig?

Eller?

Någon som kan ge mig ett enkelt svar om det här med digitala glubbar?

Det vore ju bra om man kunde använda glubbarna man köper på både sina analoga och digitala hus (NIkon D2x och Nikon F100). Och få ur så mkt som möjligt av dem, med bra kvalité.

Vad jag förstått är det mkt bättre att köpa digitala gluggar som ska passa på både digitalt och analogt, än tvärtom?

Tacksam för tips och råd också. =)

Problemet är att den yta som projiceras är mindre än 35mm filmen och då får man svarta hörn.

Däremot kan du köpa objektiv för analoga hus, de passar även till de digitala.

FILM) (Daniel Ahlin skrev:
Problemet är att den yta som projiceras är mindre än 35mm filmen och då får man svarta hörn.

Däremot kan du köpa objektiv för analoga hus, de passar även till de digitala.

Ja men de analoga objektiven är tydligen inte så bra på de analoga husen. Stämmer det?
För att få ut bästa möjliga kvalité på av objektivet på digitalkameran har jag blivit sagd att köpa digitalt anpassade objektiv också.
Frågan är ju om detta stämmer?

Vilka objektiv skulle ni rekomendera till ett Nikon D2x-hus? (som går att använda bra på NIkon 100 hus också)

17-55:an har jag beställt redan. Men det var ju tråkigt att dte inte gick att använda på mitt analoga hus. Det trodde jag. =(

Senast ändrad:
De flesta gluggar gjorda för 24 x 36mm med rakare strålgång, exv 50mm , 60mm, 85mm och uppåt.Samt zoomar som 70-200, 80-200 längre tele mfl.
Problem uppstår främst med vidvinkliga objektiv.

Läs denna tråd, jag har testat ett antal objektiv tillsammans med d2x
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=491980#post491980

www.photodo.com har mtf tester på de flesta objektiv fram till för några år sedan

Mikael

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar