Annons

Nikon Df, tankar och åsikter nuförtiden?

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Så, jag har stött och blött och funderat kring eventuella uppgraderingar i framtiden för min D700 och har egentligen ingen självklar kamera ännu så länge. Dom saker jag gör inom fotografin både för min egen del och proffesionellt gör egentligen inte att jag känner någn stress att uppgradera, men samtidigt tänker jag att jag skulle behöva ett andra hus eller eventuellt en ersättare i framtiden.
Jag fotar inte mycket sport eller i andra situationer då jag behöver någon blixtrande autofokus.
Dessutom är D700an fullt tillräcklig för det om jag gör något där det skulle behövas.

Jag vet att det diskuterats till döddagar angående D700ans ersättare och att många anser att det för länge sedan kommit ersättare för den. Personligen känner jag inte att NÅGON av de kamerorna som är ute nu är en bra ersättare. Bra kameror JA, "bättre" kameror? ja absolut tekniskt sätt med alla megapixlar, dubbla minnes kort etc. Men det jag söker är en kamera som har samma ergonomi och kvalitets-känsla och med samma styrka i ljussvaga situationer och också med samma seriebilds tagning och autofokus. Jag har klämt och känt på alla de nya kamerorna och gillar ingen av dom till 100%, finns vissa saker med varhje som är ok, men som helhet gör jag inte det.

Så då kommer jag till min fråga hehe, hur och vad tycker ni/folk om DF så här en tid efter alla kritik och diskutioner i forum. jag har läst en del senare reviews där man märker att tonen ändrats en del från det att den kom ut. delvis därför att många direkt avstod från att ens prova kameran efter all hype och dom tyckte att Nikon inte skulle sälja sådan trams till det pris som sattes i början.
Och nu när dammet lagt sig har de tagit upp en DF och kanske hyrt den ett tag och upptäckt att det är en riktigt bra kamera, och att dom faktiskt gillar den och det blivit deras Goto kamera till och med..

Till de andra som fortfarande anser att den är påtok för dyr med tanke på autofokusen och de andra märkliga ergonomiska "missarna" som de helt enkelt inte kan bortse från. De flesta som nu gillar den medger också att den har de bristerna men att dom har valt att bortse från dessa pga hur dom tar sina bilder och då har dom insett hur bra den är.

Så vad tycker ni??? :D
/Martin.
 
Jag har haft min Df i snart ett år. Jag hade D800/D700 och kände att det var dags att byta ut 700an mot något nytt. Detta var precis innan Nikon aviserade D810 vilket var tur då jag förmodligen köpt en sån istället för Df. Jag ville ha en bra allroundkamera som backup till min D800 och det kändes som det inte fanns så mycket att välja på för tillfället. Valet föll till slut på Nikon Df och jag ångrar det inte en sekund. Bildfilerna som kommer ur D4-sensorn i den lilla kameran är fantastiska. Det är den första kamera jag vågar fotografera tex bröllop i mörka kyrkor med auto-iso. Det finns inget i handhavandet som är sämre/långsammare jämfört med tex D800. Jag ser inga problem med autofokusen, jag har fotograferat en hel del "action" som sätter fokusen på prov utan några som helst problem. 700an satte alltid fokus vid sportfoto, D800 sätter aldrig fokus vid sport...nu överdriver jag med 800an är ingen sportkamera. Det enda som jag ser som ett problem är att den inte har någon fokusassistans, ingen lampa eller "beam" vilket betyder att den har svårt att sätta fokus om det är väldigt mörkt.

Enda anledningen till att jag behåller 800an och inte skaffar en Df till är upplösningen som ibland är väldigt bra att ha. Den blev aldrig någon backup utan en parhäst till 800an, bra combo. Mitt tips köp en :)

Om du vill kika på bilder så är tex alla bilder från skid-vm i Falun på min blogg tagna med Df.

http://www.erikbirgerson.fotosidan.se/blog/132666.htm
 
Jag har haft min Df i snart ett år. Jag hade D800/D700 och kände att det var dags att byta ut 700an mot något nytt. Detta var precis innan Nikon aviserade D810 vilket var tur då jag förmodligen köpt en sån istället för Df. Jag ville ha en bra allroundkamera som backup till min D800 och det kändes som det inte fanns så mycket att välja på för tillfället. Valet föll till slut på Nikon Df och jag ångrar det inte en sekund. Bildfilerna som kommer ur D4-sensorn i den lilla kameran är fantastiska. Det är den första kamera jag vågar fotografera tex bröllop i mörka kyrkor med auto-iso. Det finns inget i handhavandet som är sämre/långsammare jämfört med tex D800. Jag ser inga problem med autofokusen, jag har fotograferat en hel del "action" som sätter fokusen på prov utan några som helst problem. 700an satte alltid fokus vid sportfoto, D800 sätter aldrig fokus vid sport...nu överdriver jag med 800an är ingen sportkamera. Det enda som jag ser som ett problem är att den inte har någon fokusassistans, ingen lampa eller "beam" vilket betyder att den har svårt att sätta fokus om det är väldigt mörkt.

Enda anledningen till att jag behåller 800an och inte skaffar en Df till är upplösningen som ibland är väldigt bra att ha. Den blev aldrig någon backup utan en parhäst till 800an, bra combo. Mitt tips köp en :)

Om du vill kika på bilder så är tex alla bilder från skid-vm i Falun på min blogg tagna med Df.

http://www.erikbirgerson.fotosidan.se/blog/132666.htm

Vilka sköna vinterbilder, fina färger:) Och tack fördina åsikter och erfarenheter!
Jag tänker mig också Df isåfall som en backup till min D700an. Vad använder du för objektiv? Har ju hört lite om greppet på DFen och svårigheten att använda de lite tyngre gluggarna på den.
Annars har jag rätt små händer så tror inte vreden skulle bli ett hinder för mina fingrar.
Mina objektiv är: 180, 2,8.....24-70 2,8......28, 1,8 G.......Art 50 mm 1,4.......
 
Vilka sköna vinterbilder, fina färger:) Och tack fördina åsikter och erfarenheter!
Jag tänker mig också Df isåfall som en backup till min D700an. Vad använder du för objektiv? Har ju hört lite om greppet på DFen och svårigheten att använda de lite tyngre gluggarna på den.
Annars har jag rätt små händer så tror inte vreden skulle bli ett hinder för mina fingrar.
Mina objektiv är: 180, 2,8.....24-70 2,8......28, 1,8 G.......Art 50 mm 1,4.......

Tack! Det är ett litet mindre grepp på Df men inget som jag känner är något problem. De objektiv jag använder mest på Df är Nikons 24 1.4, 85 1.4 och 105 1.8, 70-200 f4 och Sigma 35 1.4 art. Det har blivit att jag använder mer och mer fasta objektiv och när jag skaffade 70-200 tog jag lillebror pga halva vikten. Har blivit så att vikt börjar spela roll, då jag tycker det blir otympligt med tunga grejor.
 
Tack! Det är ett litet mindre grepp på Df men inget som jag känner är något problem. De objektiv jag använder mest på Df är Nikons 24 1.4, 85 1.4 och 105 1.8, 70-200 f4 och Sigma 35 1.4 art. Det har blivit att jag använder mer och mer fasta objektiv och när jag skaffade 70-200 tog jag lillebror pga halva vikten. Har blivit så att vikt börjar spela roll, då jag tycker det blir otympligt med tunga grejor.

Glömde att jag fotar med 85 mm 1,4 också. Den verkar ju bli en bra matchning i sådant fall:)
Jo, vikt är helt klart något man är mer medveten om nuförtiden. Jag fotar sällan med min D700 om det inte är för er seriösa saker. Annars använder jag min X-T1 med de objektiven som jag gillar mycket. När jag reste nu sist var det helt underbart att inte ha ont i varenda fiber i axelpartiet pga tung utrustning. En befrielse. Me där kanske DF åtmindstone är något lättare än tex D700an.
 
Jag har fotat med Nikon i 35 år och nu senast med D800 och guldtrippeln + ett antal andra objektiv. På grund av kraftiga ryggproblem blev jag ganska trött på att släpa på den tunga utrustningen och funderade på att banta den. Min första tanke var ju Nikon Df och ett par fasta lätta objektiv, men jag föll för Fujifilm X-T1, X-E1, 35/1.4, 56/1.2, 18-55/2.8-4 och 55-200/3.5-4.8.

Jag har inte ångrat mig, Fuji har verkligen imponerat på mig. Otroligt välbyggda kamerahus, dessutom superskarpa och välbyggda objektiv. 35/1.4 och 56/1.2 ska ju vara bland marknadens skarpaste objektiv och det märks, båda är fruktansvärt skarpa redan på full glugg. 56:an är skarpare än Nikon 85/1.4 enligt min bedömning i alla fall. Nu i efterhand är jag glad att jag inte satsade på Nikon DF.
 
Nu har jag inte använt Nikon på 10 år men är det något som gör att suget för en Nikon återkommer så är det deras DF modell.

Känner igen mig på handhavandet från min gamla Nikon kameror som jag hade på 90 talet. Att kunna byta snabbt mellan bländarförval och manuell exponering utan att behöva byta grepp är något som jag får härliga minnen från förr. Kanske en lite löjlig egenskap men jag har saknat det från den tiden jag hade F4 och Fm 2.

Nu har jag inte läst så noga på specen till DF men som jag ser det så är den en väldigt kompetent kamera, lätt och smidig, 16 miljoner pixlar är ju inget att hänga upp sig på och autofokusen är säkert tillräcklig i de flesta fall.

Som jag ser det så finns det inga kameror idag som kan konkurrera med DF och då tänker jag på objektivparken till Nikonsystemet. Funktionsmässigt på kameran så finns det säkert många som gärna vill konkurrera men med det utbudet av objektiv så är den ett kap.

Önskar att Canon kunde ta fram något liknade så slapp jag byta system en gång till. :)
 
Att byta mellan bländarförval och manuell exponering går att göra utan att byta grepp även på husen utan programvalsratt. Mode-knappen sitter på ovansidan vid högerhanden, så man håller bara ned den och vrider på den bakre ratten.
 
Att byta mellan bländarförval och manuell exponering går att göra utan att byta grepp även på husen utan programvalsratt. Mode-knappen sitter på ovansidan vid högerhanden, så man håller bara ned den och vrider på den bakre ratten.

Eftersom jag kör Canon idag så visste jag inte hur det funkade på Nikon kamerorna. För på min så måste jag använda västerhanden för att ändra från bländarförval till manuell. Där är de billigare instegsmodellerna bättre, där de har lagt vredet på högersidan av sökaren och det gör att det är lättare att ändra utan att ta ögat från sökaren. Trevligt att det fortfarande går på Nikon.

Men jag inbillar mig att det är snabbare att med ett klick ändra på en DF än de andra om jag tänker tillbaks på hur jag fotograferade med Nikon.

Men det är väl en vanesak som med det mesta. Har ju lyckats ändra mig till Canon och det fungerar ju bra nu. Tog några år bara. :)
 
I ett svagt ögonblick igår efter att ha läst på i många veckor om kameran beställde jag den till slut ;)
Läste som sagt väldigt många negativa reviews först. Men det mesta dom listade som negativt hade jag liksom en "ursäkt" för( svårt att manövrera med stora händer, "långsam" autofokus etc etc). Jag kände att min stil att fota skulle kunna ta tillvara på den fina bildkvaliten och använda känslan och fotoglädjen i kameran till min fördel.
Så blev det med X-T1, har fotat och tagit så många fler bilder med den än min D700( även om jag gillar den också jättemycket), bara för att den är så mycket lättare att ta med och att känslan i den är mer "analog". och jag hoppas att det ska bli så lite med min Df också. Att den har sådan bildkvalite men samtidigt vara lite mindre än de andra större kamerorna är en lockande kombination för mig.
Det blev en svart, tänkte att det är en färg man liksom aldrig tröttnar på, och att den tydligen ska se lite mer gedigen ut än den i silver.
Ska ge en liten uppatering då jag haft den ett litet tag, hoppas på en positiv beskrivning hehe.
/martin.
 
Du kommer säkert att bli väldigt nöjd med din investering.
Hälften vunnet när man själv kan motivera sina egna inköp.
Att det kommer finnas saker som du är mindre nöjd med är fullt naturligt, finns inga kameror som har allt för alla. Men går man in med öppna ögon så kan man nog leva med de små brister som en kamera har. Och kanske är den helt perfekt för just dig.

Själv så fick jag vänta länge innan jag kände att Canon var perfekt för mig, men nu tycker jag att jag hittat hem även om de har brister om än obetydliga för mig.

Så grattis till ett bra val och mycket fotonöje med din nya kamera.
 
Du kommer säkert att bli väldigt nöjd med din investering.
Hälften vunnet när man själv kan motivera sina egna inköp.
Att det kommer finnas saker som du är mindre nöjd med är fullt naturligt, finns inga kameror som har allt för alla. Men går man in med öppna ögon så kan man nog leva med de små brister som en kamera har. Och kanske är den helt perfekt för just dig.

Själv så fick jag vänta länge innan jag kände att Canon var perfekt för mig, men nu tycker jag att jag hittat hem även om de har brister om än obetydliga för mig.

Så grattis till ett bra val och mycket fotonöje med din nya kamera.

Tack så mycket Mats. Jo det skadar inte när man köper så dyra saker att ha läst på ordentligt innan, och åtmindstone känna till bristerna innan. Men som du säger så finns det alltid saker som skulle kunnat vara bättre eller annorlunda eler förbättras.
Jag kom från film innan precis som jag antar att du också gjorde, jag började med en del olika kameror innan jag satsade på canon i början och minns glädjen då min mor hjälpte mig investera i Canon, Eos 1an till att börja med. Älskade den kameran, som en pansarvagn.
Efter ett antal år blev det slutligen en Nikon F100 som jag också fann otroligt mycket glädje i att använda.
Min första digitala bättre kamera var Canon D30 som då var en riktigt bra kamera.
Sedan mindre som LX3 som var ett sant nöje att fota med igen.
Och till sist min D700 som då var en rejäl uppgradering och som återigen fick det att ta fart med fotograferingen och fick en känsla av det analoga igen då jag tog de första bilderna med den.
Sedan dess har jag byggt upp en bra objektiv park som jag tänker bygga vidare på, så DFen kommer bli ett bra tillskott där tror jag. Händer det något med D700an i framtiden vet man dessutom att man har en bra backup där nu vilket är skönt.
Tror jag kommer att göra det mesta för egen del med min X-T1 och DF som storebror där, medans D700 tas fram mer för de proffesionella uppdragen eftersom jag tror den är mest mångsidig och jag kan den bäst.
Hursomhelst, ska bli roligt att testa den nya medlemen när den dyker upp! :)
/Martin.
 
Jag har fotat med Nikon i 35 år och nu senast med D800 och guldtrippeln + ett antal andra objektiv. På grund av kraftiga ryggproblem blev jag ganska trött på att släpa på den tunga utrustningen och funderade på att banta den. Min första tanke var ju Nikon Df och ett par fasta lätta objektiv, men jag föll för Fujifilm X-T1, X-E1, 35/1.4, 56/1.2, 18-55/2.8-4 och 55-200/3.5-4.8.

Jag har inte ångrat mig, Fuji har verkligen imponerat på mig. Otroligt välbyggda kamerahus, dessutom superskarpa och välbyggda objektiv. 35/1.4 och 56/1.2 ska ju vara bland marknadens skarpaste objektiv och det märks, båda är fruktansvärt skarpa redan på full glugg. 56:an är skarpare än Nikon 85/1.4 enligt min bedömning i alla fall. Nu i efterhand är jag glad att jag inte satsade på Nikon DF.

Det är en underbar liten kamera att använda och ger riktigt bra resultat. Ända anledningen till att jag inte säljer min D700 eller att jag struntade i en DF är min investering i fina objektiv där redan och att då jag gör en del studio jobb levererar den inte som min D700 pga av att Fuji fortfarande är lite sämre med blixt och studio delen. Jag började köpa cactus triggers etc för at använda mina Nikon blixtar, men det blir för bökigt och jag använder gärna TTL ibland och det finns ju bara på deras E-42 som inte är lika bra som mina Nikon blixtar. Men för allt annat är den perfekt för mig med. Objektiven är grymma:) Använder 23an, 35an, 56an och 10-24, 18-55 zomarna. Alla har riktigt bra kvalitet.
/Martin.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.