Advertisement

Annons

Nikon D90 vs D5000/3000

Produkter
(logga in för att koppla)

everdark

Avslutat medlemskap
Nikons D3000 känns mer som en kamera för vanliga svensson och är en instegsmodel, D5000 har jag läst mig till ligger mitt i mellan D60 och D90.

Jag äger idag en Pentax K200D som jag inte ä nöjd med, Conon känns för plottrig när jag testa på den i butik.

Eftersom jag idag går ett års fotoutbildning vill jag ha en kamera som klarar mina behov dvs en bra avancerad men inte som kostar hela studiebidraget.

Live view värdesätter jag mycket då jag fick fruktasvärd ryggont när jag låg och kröp idag och önskar att jag hade just live view, där har d3000/5000 en klar fördel med sin vinlingsbara skärk. D90 är som bekant semipro kamera men ni som använt D3000/5000 hur är den kontra D90?
 
Jag har kört D90 sen i höstas och är grymt nöjd. Har tyvärr inte testat de modeller som du föreslår. 3000 och 5000 kan jag tänka mej är lite enklare Svensson kameror medans då D90 är ju en semipro kamera som man då kan inköpa om man redan har en lite enklare system. Jag hade en D50 innan och när jag köpte 90n så insåg jag att jag gjorde ett stort lyft.

Lycka till!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.