Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D90 vs. Canon EOS 550d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nenoj

Aktiv medlem
Säkert en väldigt vanlig fråga, men jag behöver verkligen råd och hoppas ni kan hjälpa mig!

Jag ska satsa alla mina sista pengar på en riktigt bra kamera. Priset inklusive standardobjektiv (18-55mm eller 18-105mm eller liknande) får dock inte överskrida 10 000 kr.

Jag har varit och kollat på både Nikon D90 och Canon EOS 550d, men kan verkligen inte bestämma mig för vilken jag vill ha. Jag är lite av en nybörjare och detta blir min första kamera, men jag vill ju inte att den ska vara sämre för det. Som jag ser det ser D90 mycket mer seriös ut; kamerahuset är stabilare, det är mer tyngd i den etc. Däremot 550:an har ju 18 mpx medan D90 bara har 12. Märker man stor skillnad.?Jag tänker mig att eventuellt få upp bilderna i mindre affischstorlek. Målet är att kunna ställa ut bilder, inte bara hobbyfotografera.

Kom gärna med råd, har i nuläget lagt undan en D90 för avhämtning nästa vecka, men jag vet inte om jag bör tänka om?

Eller finns det någon annan pärla jag inte ens lagt ögonen på än? HJÄLP :)
 
Båda är mycket bra val. Jag är själv i valet och kvalet mellan 50D, Nikon D90 och efterföljaren till D90. Jag föredrar Canons objektivutbud ( tex 70-200/4, 100-400mm IS) men jag tar nog helst Nikons kameror efter att ha lusläst testerna. Inte så lätt val.
 
Så med andra ord bör man inte lägga för stor vikt vid antalet pixlar?