ANNONS
Annons

Nikon D90 väsentligt bättre än D3100?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nyteknik

Avslutat medlemskap
Har hittills använt min Nikon D40 för att dokumentera mina frilansuppdrag, men insett att jag behöver uppgradera mig för att kunna erbjuda fullgoda bilder.

Frågan är hur mycket jag behöver lägga ut för att kunna ta tillräckligt bra bilder. Visst, jag vet att det inte bara hänger på kameran, utan på vem som använder den. Men det finns förstås en teknisk parameter också.

Min fråga till er är: jämfört med min D40 – vid vilken nivå kommer jag att märka att bilderna blir väsentligt bättre?

D3100, D5000, D90, D7000, D300S?

Skillnaden i pris mellan dessa är betydande (i alla fall för mig) och jag vill inte betala mer än nödvändigt. Jag skiter i tekniska finesser med liten praktisk nytta och att kunna filma med hög kvalitet. Bildkvalitet är det enda jag bryr mig om.

Så vad råder ni mig att köpa?

PS. Mitt första inlägg i forumet. Hej! :) DS.

Har hittills använt min Nikon D40 för att dokumentera mina frilansuppdrag, men insett att jag behöver uppgradera mig för att kunna erbjuda fullgoda bilder.

Frågan är hur mycket jag behöver lägga ut för att kunna ta tillräckligt bra bilder. Visst, jag vet att det inte bara hänger på kameran, utan på vem som använder den. Men det finns förstås en teknisk parameter också.

Min fråga till er är: jämfört med min D40 – vid vilken nivå kommer jag att märka att bilderna blir väsentligt bättre?

D3100, D5000, D90, D7000, D300S?

Skillnaden i pris mellan dessa är betydande (i alla fall för mig) och jag vill inte betala mer än nödvändigt. Jag skiter i tekniska finesser med liten praktisk nytta och att kunna filma med hög kvalitet. Bildkvalitet är det enda jag bryr mig om.

Så vad råder ni mig att köpa?

PS. Mitt första inlägg i forumet. Hej! :) DS.
Hallå! Jag kan själv svara lite på din fråga då jag har själv ägt, d60,d90 och nu d7000, jag märkte skillnad i bildkvalité mellan min d60 och d90, d90:n var ju lite bättre på allt, skärpa, dynamik, och framför allt mer lättåtkomligt till alla inställningar, man har ju en knapp för det mesta, man behöver inte gå in på menyn för att ändra till önskade inställningar, det är en stor fördel tycker jag! Nu vet inte jag om du har en d40 eller d40x, har du en d40 så kommer du märka skillnad på samtliga modeller som som du nämnt i ditt inlägg, alla är lite bättre, av samtliga du nämnt så har d7000 bäst bildkvalitét! Hands down, t.o.m bättre än d300s. men du gör inte bort dig vilken du än väljer, jag har ingen erfarenhet av d3100, men jag jag chansar med stort självförtroende att den har märkbart bättre bild än din d40. Mvh

Om det innebär att du skall filma och inte uppgradera några objektiv så finns det ingen anledning att välja något annat än D7000 eller den nya D5100. D90 har film funktion som är svårhanterad och mest med skick. D300s har inte heller speciellt kul video.

5100 bäst på video med vridbar skärm, samma AF system som D90, klarar inte gamla AF objektiv
7000 väderskyddad och bättre ergonomi, lite sämre video, bättre AF system
300s Ännu bättre skyddad och bättre ergonomi, sämre på video, bättre AF än D7000 men "gammal"

Det finns fler argument, men det skulle lika gärna kunna bero på de objektiv du har. Eller är det att upplösningen inte tillräcklig, är det sökaren?

3100 har sämre video inte vridbar skärm på samma sätt och ingen mic ingång, ett stort minus om du skall filma.

Senast ändrad:
Bra tabell: http://www.bythom.com/currentdslr.htm

Från Thom Hogan

D40 "You have to consider why you're unhappy. If it's just more features and pixels you want, the D5000 is your choice. If you just want more pixels, the D3100 is a consideration. If it's the lack of autofocus with older Nikkor AF lenses, you have to get to a D90 or D7000 to fix that problem. If you're ready to make a big leap in functionality (and complexity), then a used D90, or new D7000 or D300s might be reasonable choices.

D40X "A subset of the D40 upgrade advice: if you want more features, a D5000. If you want autofocus with older lenses, a used D90 or new D7000. If you're ready for a top of the line camera, the D7000 or D300s. Nothing else makes any sense."

Jag skulle byta ut 5000 till 5100 på grund av att den har samma bildkvalite som D7000, denna text skrevs innan 5100 släpptes.

Senast ändrad:
Men TS har ju inte nämnt en rad om filmning?

Vad är det som inte funkar bra med din D3100? Visst har den begränsningar eftersom det är den billigaste modellen, men samtidigt är det en mycket bra kamera om man inte behöver så många finesser.

Mitt fel, ber om ursäkt, är inte vaken!

Jag missade den "lilla" biten med "skiter i finesser vill ha bild kvalitet inte film."

Ur den synvinkeln så skulle jag säga detta:

D90 i stället för D3100 pga hanteringen framför allt
D5100 har samma sensor som d7000 men samma AF som D90/D3100
D7000 Ergonomi samt vädertätningen. Bättre AF och mätare
D300s är en mycket bra kamera men har inte bättre bild än D90/D3100

Det jag fortfarande undrar är vilka objektiv som TS har, för det spelar ju en väldigt stor roll.

En D90 eller en D3100 med ett bra objektiv slår antagligen en D7000 med 18-105 objektivet.
Man får ett ganska bra objektiv för 4000:-

Men TS har ju inte nämnt en rad om filmning?

Vad är det som inte funkar bra med din D3100? Visst har den begränsningar eftersom det är den billigaste modellen, men samtidigt är det en mycket bra kamera om man inte behöver så många finesser.
Exakt. Filmning är ointressant för mig. Men jag har ingen D3100. Har en D40 och överväger D3100, eller någon av de andra nämnda. Vore ju förnämligt om D3100 ger väsentligt bättre bildkvalitet, eftersom den är så billig. Kombinerat med ett par fasta objektiv kanske den till och med ger kanonbilder jämfört med min D40. Utan att veta hur stor skillnaden i bildkvalitet är mellan D3100 och D90, så framstår ju den senare som väldigt prisvärd jämfört med D7000.

Det jag fortfarande undrar är vilka objektiv som TS har, för det spelar ju en väldigt stor roll.

En D90 eller en D3100 med ett bra objektiv slår antagligen en D7000 med 18-105 objektivet.
Man får ett ganska bra objektiv för 4000:-
Har inga bra objektiv alls att flytta över till en ny Nikon. Överväger ett bättre 18-200 och ett 50/1,8 (som fick så bra om omdöme i det senaste numret i en av de svenska fototidningarna).

Så D3100 skulle ge i princip lika bra bildkvalitet som D7000? Intressant!

Det jag kan läsa ut, utan att ha någon erfarenhet av 3100 så har den framför allt bättre ISO prestanda jmf med D40 och bättre AF och exponeringsmätare. Jag har inte provat att fotografera med den utan bara hållt i den.

Mellan D90 oh 3100 är det betydligt mindre skillnad om någon rent bildmässigt.
Samma AF och Exponeringsmätare, samma ISO

D90 Bättre sökare, LCD på toppen av kameran, Autogaffling med upp till 2 EV (Bra vid skapande av HDR eller att begränsa brus bl a), Mycket bättre LCD på baksidan, lite sämre upplösning, mycket bättre ergonomi, klarar gamla AF objektiv, mer knappar så att man kan ställa in kameran utan att behöva gå in i någon meny. Två rattar för inställningar. Bättre ergonomi. Lite större fysiskt, lättare att hålla i (min reflektion)

D3100 Lite bättre upplösning 2 MP 400x200 puntkter mer, GUIDE läge: inbyggd hjälp i kameran optimerar kamerainställningar automatiskt,

Prisskillnad för husen c:a 1300.

Framför allt det är inte någon stor skillnad utan det är nog hanteringen som är viktigast.

Hej!

Tar du till exempel bilder utomhus i bra eller alla fall ok ljusförhållanden så är faktiskt skillnaden i bildkvalitet mellan en D40 och en D7000 överraskande liten. Jag vet att många vill protestera högljutt mot det här ... :) Men skillnaden i sådana situationer är faktiskt ofta inte större än skillnaden mellan olika objektiv betyder mer skillnaderna mellan kamerorna. Jag har ganska många bilder tagna med min gamla pensionerade D70 (samma sensor som D40) som inte blivit ett du bättre om jag tagit dem med min D3 istället.

Sedan har jag många bilder tagna med min D3 som jag aldrig hade kunnat ta med min D70, mer om det strax :)

Skall du ta bilder i svåra ljusförhållanden så ger alla de kameror du funderar på (D3100, D5000, D90, D7000, D300S) tydligt bättre bilder än en D40. Det handlar till största delen om att de här nya kamerorna har mycket modernare sensorer som hanterar svagt ljus bättre.

Sedan finns det andra saker som skiljer. Den ordning du räknar upp kamerorna (D3100, D5000, D90, D7000, D300S) kan också sägas vara en grov skala för hur avancerade de är. Att en kamera är mer avancerad har i sig inte så mycket med själva bildkvaliteten att göra, det handlar snarare om olika funktioner och finesser som gör det enklare att få lika bra bilder i fler situationer.

Exempel: En D7000 eller D300s har mer avancerad autofokus än en D3100/D5000/D90 (och i synnerhet en D40) vilket gör det enklare att få bra bilder av motiv som rör sig snabbt. En D300s har mycket större bildbuffert än en D7000 vilket är ett stort plus vid till exempel sportfoto. En D7000 har mest bildpunkter av de kamerorna du räknade upp vilket är en fördel de gånger du behöver beskära mycket (t.ex. vid fågelfoto).

Sedan har vi saker som knappar och reglage. Bilder blir i sig inte bättre för att man har fler knappar och rattar på kameran. Men det blir enklare att ta bättre bilder och att få exakt sådana bilder man är ute efter med en kamera där man snabbt och utan en massa menybläddrande kan ställa in kameran precis som man vill. Här man man dela upp kamerorna du kikat på i två grova grupper:

- D3100/D5000 (och D5100 och D40) - minst knappar, rattar och därmed möjligheter att ställa om kameran snabbt och smidigt
- D90, D7000 och D300 - mer knappar, rattar och mycket bättre möjligheter att snabbt kunna ändra saker utan att pilla en massa

Sedan är D7000 och i synnerhet D300s mer robust byggda än D3100/D5000/D90 och din D40. De kommer statistiskt sett tåla mer av regn, smuts och smällar. Ta bara en så enkel sak som objektivbyten. Säg att du fotograferar mycket varje dag och ofta byter mellan tunga (över kilot) objektiv. Det klarar en D300s i mycket högre grad än en D3100/D5000/D90 eller D40. D7000 är inte riktigt som en D300s, men ganska nära.

Så, för att sammanfatta - du skrev att du "insett att jag behöver uppgradera mig" ... Exakt vad är det du behöver uppgradera? :)

Behöver du bara bättre egenskaper i svagt ljus och mer pixlar i bilderna? I så fall spelar det ingen jätteroll vilken av de nyare kamerorna du skaffar, de är allihop en stor uppgradering från D40, så stor att deras inbördes skillnader inte är så viktiga.

Vill du kunna jobba snabbare, smidigare och med bättre kreativ kontroll? Då ger D7000 och D300s mest av kamerorna du har kikat på.

Behöver du bättre autofokus och snabbare serietagning för rörliga motiv? Då ger D7000 och D300s mest av kamerorna du har kikat på.

Behöver du en stryktålig kamera som håller länge? Då ger D7000 och i synnerhet D300s mest av kamerorna du har kikat på.

Eller så kanske du behöver mer vidvinkel, då är det ett nytt objektiv du skall kika på först. Eller så kanske ett par bra blixtar med softboxar gör större skillnad än en ny kamera. Jag kan i det sammanhanget nämna att jag fram till helt nyligen tagit en hel del produktbilder som används i tryck med en ännu äldre och enklare kamera än din D40 (en Canon Eos D60, en kamera från 2001) - men med bra blixtar.

Så börja med att fundera på vad det är du egentligen saknar med din D40.

...skillnaden i bildkvalitet mellan en D40 och en D7000 överraskande liten.
Det kan jag faktiskt tänka mig. Med optimalt ljus är bilderna ofta helt ok med min D40.

Behöver du bara bättre egenskaper i svagt ljus och mer pixlar i bilderna?
Ja, så är det. När ljuset sviktar (krävs inte mycket) blir det snabbt kornigt och grynigt med min D40. Det är framför allt detta jag vill åt; mer information i bilderna när ljuset inte är optimalt.

Kanske skulle jag slå till på en D3100 då? Det hade jag verkligen inte räknat med. Så sent som i kväll på Elgiganten var jag väldigt sugen på ett demoex av en D300S för ca 8500 kr (huset).

Och tack för ett uttömmande svar.

Glöm inte att du inte får autofokus med 50 1,8 (som du tänkte köpa) med D3100/D5100. Det får du med D90/D7000/D300s.

Att fotografera är ett hantverk. Det är viktigt att en hantverkare har bra verktyg. Utan bra verktyg så kan man inte utnyttja sin förmåga att skapa något bra. Det gäller alla hantverk.
Det finns ingen snickare i världen som kan jobba BRA utan en bra bandsåg, en vass hyvel, en stark borrmaskin eller en hållbar hammare. Det GÅR att jobba utan att dessa verktyg är bra MEN jobbet blir inte alls lika bra utfört som det skulle ha blivit med bra verktyg. Det blir en skev stol med böjda spikar.
Vad vill du ha för resultat av ditt hantverk? Vill du ha skeva bilder med brus på?
KNAPPAST!! Köp bra verktyg som ligger bra i handen. D3100 är så löjligt liten och jobbig så det går inte att fotografera med den. Om jag måste gå in på menyn för att ändra dom mest basic sakerna så missar jag ju alla fototillfällen...

/Hannes

EDIT:

De där megapixlarna märker du inte av, dock kommer du märka av allt det andra ;)

Precis. Du kommer istället att märka av hur snabbt och smidigt det går med ett ordentligt hus! Hur snabbt du kan ändra saker! Hur skönt och ergonomiskt grepp det är!

Folk stirrar sig blinda på megapixlar. Tråkigt när det blir så.

Glöm inte att du inte får autofokus med 50 1,8 (som du tänkte köpa) med D3100/D5100. Det får du med D90/D7000/D300s.
Bra poäng där.

D3100 är så löjligt liten och jobbig så det går inte att fotografera med den. Om jag måste gå in på menyn för att ändra dom mest basic sakerna så missar jag ju alla fototillfällen...
Men nu gäller det mig som är van vid en D40. Visserligen håller jag med dig om att just det där att gå in i menyerna för att ändra är ett otyg, men jag har fotat med en sådan ”löjligt liten” kamera som det inte går att fota med i flera år. Så självklart går det.

Kanske är det dock en meningslös besparing att välja D3100 framför D90. Börjar kännas så.

Gå in till typ Media Markt och känn på båda husen, titta i sökare, titta på displayer och kolla in knappar. Man skall inte underskatta hur ergonomin fungerar. Ta det som känns mest rätt.
Det som stör mig mest på D3100 det är bracket och att den inte kan ta gamla af objektiv utan motor, det finns ett par underbara gluggar som är förhållandevis billiga, så pris skillnaden mellan husen har du sparat in snart. Exempel:

AF 85 f/1.8 vs AF-S 85 f/1.4 = skillnad 10000:- du betalar väldigt mycket för 1.4 och en motor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar