Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D90 -> SB900 -> SB20?

Produkter
(logga in för att koppla)

PixWorld

Avslutat medlemskap
Jag var lite osäker om jag skulle lägga denna fråga i "tillbehöstråden", men då detta är lite Nikon-specifikt så valde jag att lägga den här i stället

Jag har tidigare använt en Nikon SB900 som remote blixt till min Nikon D90.

Pop-up (Master) blixten i komandoläge --
SB900 blixten (Remote) i komandoläge TTL
Detta har fungerat bra

Nu hittade jag en gammal SB20 blixt i mina gömmor, som jag tänkte använda som slav-blixt (i manuellt läge) till SB900an.
Jag kopplade då samman min SB900 och SB20 med en synk-kabel.
Och med ett tryck på den röda aktiveringsknappen på SB900an fås bägge blixtarna att avfyras.

Men när jag tar bilden via kameran så aktiveras enbart SB900an?

Någon som har en idé hur man får SB900 att aktivera synk-utgången när den är i Remote-läge?

/Pix

SB-900 har ingen synk utgång utan det är en synk ingång.
Ska du lyckas köra med både SB-900 och någon ändra blixt måste bägge blixtarna vara i manuellt läge och även kameran i helt manuellt läge, tänk på att Nikon behåller TTL blixt som standard i M-läget, detta måste ändras i kamerans meny till blixtläge M

På din SB-900 kan du ställa i remote under SU-4 läge, på de äldre blixtarna törs jag inte svara om detta läge finns, kanske att vanliga Slave mode finns (typ samma sak)

trigga blixtarna gör du med kameran inbyggda popuup blixt med relativt låg effekt, eller om du ha tillgång till synkkablar alternativt radiosändare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar