ANNONS
Annons

Nikon D90 - mystiskt fel

Produkter
(logga in för att koppla)

Carpe Imago

Aktiv medlem
Ny nikon D90, använd 3 veckor. Plötsligt en dag blir det inga bilder när man trycker ned avtryckaren.
Inget visas på monitorn och inga bilder finns lagrade på minneskortet när jag kontrollerar via datorn. Inga felmeddelanden visas, kameran fokuserar och man trycker på avtryckaren - allt verkar fungera helt normalt, men det blir alltså ingen bild. Är det någon som råkat ut för samma fel och/eller vet vad som har hänt? Detta hände efter att jag kopierat över bildfiler på datorn. Kan det var ngt virus i datorn som har förstört ngt i kameran? Någon som råkat ut för samma sak eller som har ngt svar på vad som hänt?

Ser ut som om den måste lämnas in.

Ny nikon D90, använd 3 veckor. Plötsligt en dag blir det inga bilder när man trycker ned avtryckaren.
Inget visas på monitorn och inga bilder finns lagrade på minneskortet när jag kontrollerar via datorn. Inga felmeddelanden visas, kameran fokuserar och man trycker på avtryckaren - allt verkar fungera helt normalt, men det blir alltså ingen bild. Är det någon som råkat ut för samma fel och/eller vet vad som har hänt? Detta hände efter att jag kopierat över bildfiler på datorn. Kan det var ngt virus i datorn som har förstört ngt i kameran? Någon som råkat ut för samma sak eller som har ngt svar på vad som hänt?

Ser ut som om den måste lämnas in.

Hur gör du när du tömmer ditt minneskort?

Raderar du bilderna? (Fel)
Formatterar du kortet i datorn? (Fel)
FOrmatterar du kortet i kameran? (Rätt)

Jag formaterar minneskortet i kameran. Har även testat kameran med ett helt nytt minneskort - men samma problem kvarstår. Nu är den inlämnad - garanti finns, så det blir intressant att veta vad som orsakat felet.

Om de talar om vad som hände får du gärna tala om det här när den kommer tillbaka.

Det där med att man måste formatera kortet i kameran tycker jag är överdrivet. Jag menar FAT är ju FAT oavsett var det formaterats. Skulle någon komma på idén att bara formatera en extern hårddisk på just den datorn den ska användas på? Att kameran skulle ha en annan typ av FAT än datorn har jag ännu svårare att tänka mig.

Det skulle kunna vara kontaktpinnarna i minneskortsfacket som skadats. Men då tycker man att kameran borde protestera.

Om de talar om vad som hände får du gärna tala om det här när den kommer tillbaka.

Det där med att man måste formatera kortet i kameran tycker jag är överdrivet. Jag menar FAT är ju FAT oavsett var det formaterats. Skulle någon komma på idén att bara formatera en extern hårddisk på just den datorn den ska användas på? Att kameran skulle ha en annan typ av FAT än datorn har jag ännu svårare att tänka mig.

Skillnaden är att Windows/Mac OS/Linux/etc har en _komplett_ implementation av FAT32. Det har inte kamerorna. Felhantering och block re-mapping fungerar definitivt inte likadant på en Windows 7 som i en kamera.

Visst, det är mindre skillnader nu än för tio år sen. Men jag ser fortfarande inte någon anledning att INTE formattera minneskort i de enheter de skall användas i om möjligheten finns.

minneskort fel.

Hej, jag lånar tråden lite så kanske ni kan hjälpa mig.
Just nu är jag på resande fot och innan så köpte jag med mig en nikon d90 och 2 minneskort, hade tagit 336 bilder på de första minneskortet och då står det "ingen bilddata" när jag försöker titta på bilderna... prövar att ta ut batteri,minneskortet, stänga av osv..ingenting händer sen funkade de typ i 2 sek, hinner se bilden men kan inte titta på den igen.
Några timmar innan så var de redan skumt, då blev halva bilden jag tagit rosa, en annan bild gick inte o titta på och då visade istället bilden man tittat på innan på den bilden.
Har aldrig varit med om detta, någon som vet varför? eller om jag kan återfå bilderna jag tagit.. ca 200 bilder som inte visas..

kingston minneskort, 32 gb och 8 gb, tycker dock de är konstigt ifall de skulle bli såhär för att den inte stödjer, var inga problem med min förra kamera.. för väl köpa ett sandisk sen.

dock fungerar 8 gb kortet än så länge utan fel..
ingen chans att få tillbaka bilderna, eller vad tror ni?

Det skulle kunna vara kontaktpinnarna i minneskortsfacket som skadats. Men då tycker man att kameran borde protestera.

D90 har kända "kontakt"/ elfel. Min har varit inne på verkstaden i höstas. Huset är inte ens ett år gammalt och ska in igen. Både garanti, Nikon + arbetsgaranti finns kvar på kamerahuset.

Det är katastrofalt hur den glappar. Tre av mina vänner köpte sig en D90 i olika affärer, runt om i Sverige och alla kamerorna har samma fel. Konstruktionsfel hos D90 och jag är grymt besviken på detta ex som jag köpte nytt.

Problemet som vi har är att kameran inte orkar med skärpan- alltså vid byte av objektiv, dessutom åker min autfokus som en jojo när jag ska ställa in den. Jag brukar normalt plåta enbart i manuellt läge, men inte ens det funkar. Har flera objektiv och det uppstår samma problem med alla på D90:an. Det är inte fel på objektiven, eftersom de fungerar klanderfritt med andra D90/D50.

Mvh
c.hilli

Hej, jag raderar alltid bilderna i kameran via datorn (den frågar om jag vill radera bilderna efter det att jag har kopierat över dom), varför skulle detta vara fel?
Varför skulle det vara bättre att formatera kortet i kameran?

Andra som har synpunkter på detta?

Anders

Hej, jag raderar alltid bilderna i kameran via datorn (den frågar om jag vill radera bilderna efter det att jag har kopierat över dom), varför skulle detta vara fel?

Anders

Alltid bättre att låta enheten som ska använda disken att göra formateringen.

Det handlar om att eliminera risken med felaktiga filsystem och konflikter mellan dem.
Att först formatera kortet och sedan radera bilderna via datorn, bör dock inte vara några problem, men då det ändå tar 2sec att radera alla via kameran så tycker jag det är bättre.

Själv formaterar jag om minneskorten med jämna mellanrum dessutom

Anders

Om du bara _raderar_ bilderna så fragmenterar du index-strukturen på SD-kortet, och till slut så kommer den att vara så fragmenterad att du inte kan spara filer på kortet.

En formattering av kortet är det enda som rättar till denna fragmentering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar