Annons

Nikon D90, köpa eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

louisepalm

Medlem
Hej!

Jag har köpt min första systemkamera idag, Nikon D90 med objektivet 18-105mm. Köpte även ett Nikon-kit med väska och 4gb minneskort, plus nån UV filter-lins som man tydligen behövde. Alltihop gick på ca 11300 kr. Jag har inte öppnat kartongen än. När jag läser igenom recensioner verkar de flesta nöjda med kameran, men några tycker att den brister mkt på vissa punkter bl.a att den inte är vädertålig, känns plastig mm mm. Pga detta har jag börjat tveka lite. Jag kommer fota väldigt mkt utomhus, men om den inte tål fukt eller minusgrader..?

Går den sönder om man fotar med den då? Jag gillar att fota sportgrejer, t.ex skidor, skulle det inte funka att fota det med D90n?


Jag är lite nybörjare vad gäller systemkameror, så jag vill väldigt gärna ha lite råd av er som kan!

Mvh Louise
 
Grattis till en fin-fin kamera!

Tycker att D90 har många fördelar också, dess plastigare chassi (jfr med tex D300) gör den lättare vilket jag personligen uppskattar eftersom jag är ute mycket på långa turer. Hade min nu i höstas på en tvåveckors fjällvandring med tält i allt annat än bra väder och det fungerade kanon! Dessutom känns den bra mycket rejälare i materialet än tex Canons instegsmodeller, så "plastigheten" beror nog lite på vad man jämför med.

Däremot kan jag ju inte stå i ösregn och fota men så länge jag inte jobbar som sprotfotograf så känner jag inte att det behovet finns. Dessutom så bör ju även objektivet vara vädertätat om det ska hjälpa och då blir det helt andra priser (och vikter) på din utrustning. Se bara till att förvara den väderskyddat om du är ute länge i dåligt väder.

Hur bra den tål minusgrader ska inte ha att göra med om den är vädertätad eller ej. Problem med kondens kan man få oavsett vilket då man tar in ett nedkylt kamerahus i stugvärmen.

//Björn