Annons

Nikon D90, köpa eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

louisepalm

Medlem
Hej!

Jag har köpt min första systemkamera idag, Nikon D90 med objektivet 18-105mm. Köpte även ett Nikon-kit med väska och 4gb minneskort, plus nån UV filter-lins som man tydligen behövde. Alltihop gick på ca 11300 kr. Jag har inte öppnat kartongen än. När jag läser igenom recensioner verkar de flesta nöjda med kameran, men några tycker att den brister mkt på vissa punkter bl.a att den inte är vädertålig, känns plastig mm mm. Pga detta har jag börjat tveka lite. Jag kommer fota väldigt mkt utomhus, men om den inte tål fukt eller minusgrader..?

Går den sönder om man fotar med den då? Jag gillar att fota sportgrejer, t.ex skidor, skulle det inte funka att fota det med D90n?


Jag är lite nybörjare vad gäller systemkameror, så jag vill väldigt gärna ha lite råd av er som kan!

Mvh Louise
 
Grattis till en fin-fin kamera!

Tycker att D90 har många fördelar också, dess plastigare chassi (jfr med tex D300) gör den lättare vilket jag personligen uppskattar eftersom jag är ute mycket på långa turer. Hade min nu i höstas på en tvåveckors fjällvandring med tält i allt annat än bra väder och det fungerade kanon! Dessutom känns den bra mycket rejälare i materialet än tex Canons instegsmodeller, så "plastigheten" beror nog lite på vad man jämför med.

Däremot kan jag ju inte stå i ösregn och fota men så länge jag inte jobbar som sprotfotograf så känner jag inte att det behovet finns. Dessutom så bör ju även objektivet vara vädertätat om det ska hjälpa och då blir det helt andra priser (och vikter) på din utrustning. Se bara till att förvara den väderskyddat om du är ute länge i dåligt väder.

Hur bra den tål minusgrader ska inte ha att göra med om den är vädertätad eller ej. Problem med kondens kan man få oavsett vilket då man tar in ett nedkylt kamerahus i stugvärmen.

//Björn
 
Hej ! Har varit ute med min hela dagar i 10 minus utan problem med varken kameran eller batterierna plus någon gång i lite duggregn ! Tänk på att ska din kamera vara helt vädertätad måste även optiken vara det och då blir det dyrare !Alla kameror tåler lite fukt och stänk,blir det spöregn så har man ju sin väska/ryggsäck ! MVH.
 
En Nikon D3000 tål -35 grader i flera timmar, en D90 borde vara ännu bättre.

En kamera som är "väderskyddad" kan du nästan använda som hammare under vattnet, en som inte är väderskyddad tål det mesta vädret du kan utsätta den för.
 
Hej.

Jag är som du, nybörjare på systemkameror och köpte min första systemkamera (en D90) för ett par dagar sedan.

Det där med att den är plastig känner jag inte igen. Jag jämförde med andra "amatör kameror" som var billigare och dom tycker jag känndes betydligt plastigare.

Att den inte skulle tåla och vara ute och anvädas i vårat vinterklimat har jag svårt att tro. Passa på att utnyttja den mycket under den tiden du har garanti. Om den inte håller får du lämna in.

Efter ca 100 kort och mindre än en vecka som D90 ägare måste jag säga att jag är väldigt nöjd!
 
Pga detta har jag börjat tveka lite. Jag kommer fota väldigt mkt utomhus, men om den inte tål fukt eller minusgrader..?

Nejdå, den går inte sönder, om du inte slår sönder den. När det gäller fukt och elektronik är det inte riktigt som man kanske tror, att regn, snö och kyla ställer till det, utan det är lång vistelse i hög luftfuktighet och korrosiv luft som ställer till det. Inte ens då går det fort. Skulle du vara i regnskogen (konstant hög luftfuktighet, värme) kanske det märks skillnad, men som sagt, då krävs att hela kittet är tätat. Kameran tål förstås inte att plurra.

(Man kan skaffa en vattentät påse för DSLR-kameror om man tänker stå i ett vattenfall och fota, eller är ute i kanoten).

Digitalkameror har ett stort problem med kyla; att batterierna "tar slut" fortare i kyla. Det betyder att du kan ha glädje av ett extra batteri, i fickan (där det är varmt), och så byter du ofta. Man kan tom byta TILLBAKA till det som "tog slut" om det fått värme från fickan. Annars går elektronerna inte trögare i kyla, tvärtom. :)
 
Säger också grattis till en fin kamera! Vill du lämna tillbaka nåt så är det UV-filtren du ska lämna tillbaka.

UV-filter plus/minustabell:
+ Skyddar frontlinsen mot fukt och damm, vilket gör att man slipper torka av frontlinsen med jämna mellanrum.

- Försämrar bildkvaliteten lite grann, men vad värre är, är att de skapar väldigt fula reflexer på bilderna i motljussituationer som är svåra (tycker jag) att retuschera bort,
- Går det sönder (inte en omöjlighet då glaset är så tunt och skört) är risken för repor på frontlinsen överhängande. Råkar man få en pinne in i objektivet utan UV-filter påskruvat skulle den knappast repa frontlinsen då det består av tjockt glas och träet är ganska mjukt, men om det är ett uv-filter där går detta enkelt sönder och glaset repar i sin tur frontlinsen. Har läst här på FS att detta faktiskt har hänt någon som haft UV-filter på.

Försäljare talar om UV-filter som en "billig livförsäkring för objektivet", men ingen försäljare berättar nackdelarna med dem. Dessutom är skadade frontlinser generellt sett ganska billiga att byta ut om de skulle skadas (åtminstone om man får tro det jag läst här i detta forum av folk som fått deras frontlinser utbytta).


Men tillbaka till ämnet... Var ute två gånger förra veckan och fotograferade med min D60 (billigare, nu utgången Nikonmodell) när det snöade en hel del. Kameran blev rätt fuktig av det och jag fick torka av både kamera och objektiv inklusive frontlins regelbundet. Kameran funkar fortfarande utmärkt, men jag tror ändå att jag inte ska utsätta den för samma behandling alltför ofta....
 
- Försämrar bildkvaliteten lite grann, men vad värre är, är att de skapar väldigt fula reflexer på bilderna i motljussituationer som är svåra (tycker jag) att retuschera bort,

Glömde bort att förutom reflexer gör de lätt motljusbilderna mycket kontrastfattigare. UV-filtren kan t.o.m. användas som softfilter i vissa sammanhang....
 
Du ska definitivt inte lämna tillbaka den, du har köpt en av de mest prisvärda kameror du kan hitta idag! Folk som klagar på att kameran är plastig, går sönder, inte är väderskyddad etc, är ändå bara de som lusläser specifikationer mer än de använder sina grejor. Plocka du lugnt fram din nya kamera och plåta med den, jag tror att du kommer att gilla den.
 
Oroa dig inte. Den klarar mer än du tror. Har haft min i både lätt regn, snö och kyla och huset levererar i samtliga lägen. Har också tappat den i asfalten en gång, det rekommenderas inte (med nån kamera) :)

Jag skulle också vilja poängtera att det förstås går utmärkt att fota sport för nöjes skull. Som proffs skulle jag förstås välja ett annat hus men så himla långsamt är det inte.
 
Tack alla som svarat på mina frågor!

Jag har kommit på tre frågor till

-Hur nära kan man fota ett föremål, eller beror det helt på objektivet?

-Kan man ansluta en annan mikrofon, eller fungerar bara den inbyggda när man filmar?

-Sen en kanske lite annorlunda fråga, Nikon kommer väl antagligen släppa en ny kamera inom tre månader. Kommer D90 sjunka i pris så det är värt att vänta med att köpa den. Eller ska jag vänta och köpa den nya modellen istället...?

Eller ska jag bara sluta vela och riva upp kartongen...? :)
 
Tack alla som svarat på mina frågor!

Jag har kommit på tre frågor till

-Hur nära kan man fota ett föremål, eller beror det helt på objektivet?

-Kan man ansluta en annan mikrofon, eller fungerar bara den inbyggda när man filmar?

-Sen en kanske lite annorlunda fråga, Nikon kommer väl antagligen släppa en ny kamera inom tre månader. Kommer D90 sjunka i pris så det är värt att vänta med att köpa den. Eller ska jag vänta och köpa den nya modellen istället...?

Eller ska jag bara sluta vela och riva upp kartongen...? :)

Ja, riv upp kartongen. Det kommer alltid en ny kamera snart!

Det är objektivet som bestämmer närgränsen, helt riktigt.

Det finns inget uttag för extern mik.

Per.
 
Jag säger som föregående talare - riv upp kartongen och börja fota!

Jag köpte ett D90-hus på mellandagsrean och jag tycker definitivt inte att den är plastig. En fantastisk kamera som jag önskar att jag köpt tidigare. Jag har D40 sedan tidigare och den känns som en leksakskamera i jämförelse.
 
Hej ! Det kommer alltid nya modeller så då kan du vänta i all evighet,och om jag inte har fel så kommer efterträdaren till D90 att vara en "bantad" version.Jag vill inte vara elak men det verkar som du köpt först och tänk efteråt-men,du har gjort ett bra köp och du behöver inte ångra dig om du öppnar kartongen ! M.V.H. !
 
Om du tänkt använda den som filmkamera bör du dock vara medveten om att funktionen inte känns nått vidare utvecklad.

Håller fullständigt med dig ! Men man ska ha i åtanke att detta gäller samtliga systemkameror som finns nu.Det är enligt mig en bifunktion,kan vara bra att ha ibland men inte mer ! Ska bli kul att se när Sony kommer ut med sin variant-kanske dom löser problemen med dagens DSLR filmkameror för dom är ju duktiga på video !
 
Jag ville bara säga att jag har rivit upp kartongen och batteriet nu är på laddning!

Som någon tidigare skrev så verkade mitt köp inte så genomtänkt, vilket det inte heller var. Eller jag hade funderat på att köpa kameran i ca ett år, men nu när jag stod där i affären så bestämde jag mig bara. Plus att det var den sista dom hade inne och det var ju ändå öppet köp...

Eftersom ni ändå är så hjälpsamma här i forumet kommer några fler frågor!

-Försäkring till kameran? Ja, nej, vilken, och hur mkt kostar det ca?
-Kan man köpa extra (litium?)batterier till kameran?
-Behöver man minst två minneskort?
-Eftersom jag är nybörjare tänkte jag köpa nån bok om fotografering med systemkamera, har ni nån att rekommendera? Funderade på:
"Digitalfotografi, Tredje Delen, Lär dig yrkesfotografernas hemligheter " av Scott Kelby
http://www.bokus.com/b/9789163609541.html

Finns det nått annat jag behöver tänka på som man kanske lätt glömmer?
Underhåll av kameran, något bra tillbehör mm?


Tack för all hjälp!
 
Bra tillbehör är extra minneskort,extra batteri,batterigrepp m.m. men råder dig att börja fota lite först och efter ett tag se vad du behöver.Snart dyker kanske tankar upp om bättre objektiv .En bra bok jag köpte på Bokus.se heter "Nikon D90 Digital Field Guide" kostade 120 kr och är som en utökad instruktionsbok med färgbilder,förklaringar till allt och går igenom hela kameran,funktioner o.s.v.Är du duktig på engelska är det en bra bok,men dom du beskrev är också bra böcker.Det här med butikernas försäkringar är mycket omdiskuterat,kolla om du har någon egen "drulleförsäkring" istället.MVH.
 
Givetvis kan man köpa extra batterier, men normalt sett lär du inte behöva det, det räcker läääänge.

Ett minneskort räcker också normalt sett, såvida det inte är pyttelitet, eller du ska på en längre resa och inte kan tömma det.

Hursomhelt, inget av ovanstående behöver köpas dubbelt med en gång, vänta och se om behovet uppstår.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.