Annons

Nikon D90, högt brus vid videoinspelning i dåligt ljus

Produkter
(logga in för att koppla)
Bytte från Canon 40D till Nikon D90 för ett par veckor sedan. Föll för videoinspelningen då jag börjat snegla åt film hållet. Är mycket nöjd med kameran som stillbildskamera, tycker bilderna blir klart bättre med D90 än med 40D.

Dessvärre så verkar videofunktionen på min Nikon väldigt dålig. Det blir väldigt högt brus vid inspelning i sämre ljus, t.ex rumsbelysning på kvällen. Har sett filmer folk lagt upp på youtube när man filmat mitt i natten och det ser rent ut sagt riktigt bra ut.

Är det någon inställning jag har missat? Har ställtin 720p och kör 100iso innan jag går över till LV läge.
Kör f.ö med Nikkor 18-105mm VR 3.5-5 Objektivet.
 
Som jag förstått saken så justerar D90 filmexponeringen genom att variera ISO. Du kan alltså inte själv bestämma iso vilket ger sämre resultat i dåligt ljus. Det enda du själv kan påverka är bländaröppning.
 
Hmm det är så jäkligt alltså?

Kan använda denna film som referens, finns en hel del filmer om man söker på Nikon D90 night på Youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=MrwOJ773E3I

Ser inte en tillstymmelse till brus, jämfört med min som brusar som iso 1600 vid rumsbelysning. Kan det vara objektivet som orsakar detta?


*edi*
Har laddat upp ett litet klipp för att demonstrera brusnivån. Denna film är tagen med min kamera i halvt dagsljusbelyst halvt lapmbelyst rum. Bruset är ännu värre innan uppladdning på youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=aywtQdutg1w
 
Senast ändrad:
ännu ett exempel på varför en systemkamera inte ska ha film funktion, det blir inte så värst bra och är man kräsen köper man en redig hd filmkamera som gör jobbet tio gånger bättre.
 
Nu har jag ingen D90 och obefintlig erfarenhet av film, men tänkte prova svara ändå.

Kameran har visst en frame rate på 24 bilder per sekund, d.v.s. i princip tar kameran löpande bilder med max 1/24s "slutartid" per bild. Prova ta några bilder med största bländare (minst tal) och 1/30s slutartid på den brännvidd du vill filma. Notera bländartalet. Se hur högt du måste höja iso för att få en hyfsat rättexponerad bild.

Måste du höja iso väldigt högt och du har en bländare på t.ex. 4, så skulle du kunna halvera brusmängden genom att använda ett objektiv med ett steg större bländaröppning, t.ex. 2,8 (som användes i filmen från Japan som du länkade till). Du kunde ytterligare minska brusmängden med drygt hälften genom att skaffa t.ex. ett Nikkor AF-S DX 35/1,8 G.

Man ser tydligt på din exempelfilm hur kameran måste ändra iso beroende på vad du filmar mot. När du riktar kameran mot fönstret måste den sänka isotalet, och höja det när du riktar den mot mörkare delar i rummet. Ditt problem ligger nog i det. Det är ju extremt stor skillnad på utomhusljus och inomhusljus mitt på dagen.
 
Det låter logiskt det du säger.. Aja får hålla mig borta från mörkare miljöer tillsvidare, hade väl inga direkt super förhoppningar på filmfunktionen även om vissa filmer ser riktigt bra ut!
 
Mycket har med objektivet att göra. Så gott som alla i mitt tycke snygga filmer som gjorts med D90:n har gjorts med ljusstarka objektiv. Med ett sånt får du också till den snygga filmiska looken, alltså genom att använda ett kort skärpedjup.

Det finns en hel del att säga om hur man kan filma bra med D90:n.

Här finns en tråd med tricks:

http://www.dvxuser.com/V6/showthread.php?t=146661

Också: sök på orden nikon d90 low light på YouTube, så finns det lite grejer där med.
 
ännu ett exempel på varför en systemkamera inte ska ha film funktion, det blir inte så värst bra och är man kräsen köper man en redig hd filmkamera som gör jobbet tio gånger bättre.

Inte bra från systemkamera? Massor av filmmakare håller inte med dig.

Har du sett kvaliteten från t.ex. Canon 5D Mark II och 1D Mark IV? ;)
 
Jahopp då var ett NIKKOR OBJEKTIV AF 50/1.8D beställt :)

Bra jobbat. Det objektivet är för övrigt tacksamt att fota med också.

En grundläggande sak, som jag såg på ditt filmklipp, är att låsa exponeringen i Live View, med AE-L/AE-F knappen, innan du börjar filma.

Men se till först att f4 i menyn står på "AE-lås (håll)".
 
ännu ett exempel på varför en systemkamera inte ska ha film funktion, det blir inte så värst bra och är man kräsen köper man en redig hd filmkamera som gör jobbet tio gånger bättre.

Skulle nog påstå att Canon 7D och 5D MKII slår de flesta vanliga HD kameror för hemanvändare. Gå ut på nätet och sök på filmer gjorda av tex 7D, jag lovar att du kommer bli grymt imponerad!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.