Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D90 eller Nikon D5000

Produkter
(logga in för att koppla)

JensS

Medlem
Hej

Skulle behova lite rad. Ska kopa min forsta systemkamera - har alltid tyckt det varit kul med foto men ska nu ta nasta steg tankte jag. Fotograferar lite allt mojligt utan nagra extrema krav. Bor for narvarande i Schweiz och valjer mellan foljande paket:

Nikon D90 med 18-105 VR. Kostar 1299 CHF = Ca 9000 SEK

eller

Nikon D5000 med 18-105 VR + 55-200 VR + 4GB Minneskort + vaska. Kostar 1395 CHF = Ca 9650 SEK

Vilket tycker ni ar mest prisvart?
 
Jag röstar också på D90, kanske mest för den braiga sökarens och displejens skull.

Jag använder själv D90 och har tillgång till D60 (som väl delar skärm och sökare med D5000 om jag inte är missunderättad.)

Per.
 
Valde också D90- mycket för att jag har en del objektiv med skruv och dels för att den kändes "rejälare". Eftersom prisskillnaden är minimal var valet extra enkelt.
 
Skulle utan tvekan valt D90. Inte mycket som talar till 5000:s fördel tycker jag...

Det skulle vara om man har ett behov av vridbar skärm. Jag kan absolut förstå det behovet - det är grymt kul att testa vinklar. Dock har man enbart nytta av den när man använder live view, och därmed är det i praktiken bäst till motiv som håller sig på ett konstant avstånd.

När de snabbar upp autofokusen vid live view, då går jag över till vridbar skärm direkt.
 
Vilken respons pa bara en dag...

6 inlagg valjer D90
1 inlagg D5000 om man vill ha vridbar skarm
1 inlagg tycker Canon

Sa det blir en D90 (tyckte dock att D5000 paketet med tva objektiv lat trevligt...)

Forstar att Nikon vs Canon debatten ar ett hett amne i detta forum. Har inget emot Canon men i den djungel av kameror som finns bestamde jag mig for att bara fordjupa mig i ett marke da jag tidigt forstod att det inte verkar vara nagon avgorande skillnad. Helt enklet ett satt att dampa beslutsangesten som annars hade blivit allt for tung.

tack for alla svar

Jens
 
Är man nybörjare kan ju faktiskt 5000-kitet vara trevligt. Har man inte kunskap att nyttja den något mer avancerade D90:n är det ju definitivt roligare att ha två gluggar istället.
(har själv D90 och mycket nöjd så den är en stark rekommendation, skulle inte själv köpt en 5000 =))
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.