Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D800 eller Canon EOS 5D mark III?

Produkter
(logga in för att koppla)

JNFS

Ny medlem
Hej!

Jag står inför valet att köpa ny kamera. Det står mellan antingen Canon EOS 5D Mark III eller Nikon D800. Jag har sedan ett par år tillbaka fotat med Nikon, så bytet till Canon hade i så fall inneburit ett systembyte, men jag har fastnat rätt så mycket just för Mark III.
Nikons "motsvarighet" till Mark III tycks vara bl.a. D800 som också sägs vara en bra kamera, men den har jag inte alls lärt känna på samma sätt.

Det jag främst är ute efter är en kamera som fungerar bra i halvkass belysning med högre ISO utan för mycket brus och en autofokus som jobbar snabbt. Kameran jag har nu (Nikon D80) har en ganska seg autofokus ibland och det kan ofta vara irriterande.

Vad anser ni? Vilken av kamerorna hade NI rekommenderat mig? Är det värt ett systembyte till Canon? (Värt att nämna är att jag endast har en glugg från Nikon, så det blir ingen ekonomisk kris i fråga om övrig utrustning)
 
D800 med ex 24-70 2,8 eller 70-200 2.8 ger makalösa bilder och löjligt snabb fokus. Inga som helst problem att fota med höga ISO.
Jag blir lika glad varje gång jag ser vilka bilder min D800 tar :)
 
Har hört och läst minst tusen åsikter om canons och nikons FF kameror. Kort sagt är Nikon D800 bäst i fråga om bildkvalitet och Canon MkIII bäst vad gäller handhavande. Skillnaderna är dock marginella och bilderna som kommer är fantastiska från båda kamerorna. Låt magkänslan vägleda dig.
 
Känns inte direkt som något som det är värt att fundera på systembyte för.
D800 kommer att ge bäst bildkvalitet både i form av fler pixlar och bättre dynamiskt omfång, och som Nikon fotograf kommer du att finna att alla reglage sitter på rätt ställe..

Priset du betalar för D800:ans bättre bildkvalitet är större filer som ger efterbehandling långsammare samt en aning lägre antal bilder per sekund. Att autofokus skulle vara för långsam på D800 är inget du behöver oroa dig för. D800:an är extremt snabb, Om 5DmkII är snabbare så är det ytterst marginellt. Använder du t.ex. Nikon 24-70/2.8 eller 70-2000/2.8 så är skärpan mer eller mindre omedelbar.
 
Hej ! Båda kamerorna ær svinbra !! Har III:an och ælskar den. En kompis till mig har en 800:a och ælskar den. Det ær vældigt små skillnader mellan dessa två. Det som gør mig extra glad att jag æger en Canon ær greppet som passar mig helt perfekt - Nikonen ær absolut inte skøn att hålla i. Allt ær personligt så jag tycker du ska kænna och hålla i båda och bilda dig en egen uppfattning.

Sorry før æææææææ - skriver på norsk Ipad.

Mvh Martin
 
D800! Fast 5D3 är säkert bra den med. Föredrar greppet på D800, reglagen. Inbyggd blixt är altid bättre än ingen alls. Råfilerna! Men även detaljer som inbyggt okulärlock som jag använder rätt mycket. D800:an otroligt mångsidig. Allt ifrån 36mpix FF till riktigt bra 16 mpix, 6fps DX med proffs autofokus.
 
Blir förmodligen ännu en milslång vs tråd, 5d3 är kanske bättre allround och har faktiskt marginellt bättre DR på höga iso(TS efterfrågar bra presanda vid hög iso), d800 har dock ett stort försprång i DR vid låg iso(under 800). Känn på båda och välj den som passar handen bäst, ingen av dessa kameror kommer att göra dig besviken.
 
Blir förmodligen ännu en milslång vs tråd, 5d3 är kanske bättre allround och har faktiskt marginellt bättre DR på höga iso(TS efterfrågar bra presanda vid hög iso), d800 har dock ett stort försprång i DR vid låg iso(under 800). Känn på båda och välj den som passar handen bäst, ingen av dessa kameror kommer att göra dig besviken.

Jag antar att du tänker på Dxomarks mätningar. Andra sajter/mätningar får tvärtom vid högre ISO. Jag skulle tro att det inte finns någon reell skillnad vid ISO över 1600 om man gör någon sorts metaanalys. Vid basiso och upp till 800 är skillnaden dock stor. Men som sagt var båda modellerna är bra och har sina för och nackdelar. =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.