Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D80

Produkter
(logga in för att koppla)

oskarto

Medlem
Hej!

Nu är det äntligen dags att beställa en Nikon D80 med 18-70-objektivet från dustinhome. Till denna ska jag köpa ett SANDISK SD EXTREME III 2GB och en LOWEPRO TOPLOAD ZOOM REZO 20 som de nu säljer för 95 kr.

Innan själva beställningen har jag ett par frågor jag vill ha svar på:

Rymmer den ovan nämnda väskan en D80 och 18-70-objektivet samt extra minneskort etc?

Hur många bilder får plats på ett 2 GB stort kort? Jag vet att det finns olika bildtyper och att de därmed kräver olika mycket utrymme, men ungefär...

Jag läste att om man köpte kameran innan 1:a juli fick man en tvåtimmarskurs och en gratis genomgång samt rengöring av kameran under tre års tid. Idag hörde jag dock av en expedit i en fotoaffär att detta erbjudande skulle fortsätta ett tag till. Stämmer detta?

Tacksam för svar!

/Oskar
 
minneskort

Beror på om du ska köra JPEG eller RAW

Jag har 1 GB kort och det ger mig ca 80 bilder i RAW och ca 130 bilder i JPEG.

Sen kan det variera beroende på motiv.

Väskan kan jag inte uttala mig om så...

/Rickard
 
Min D200 ger mig 157 bilder på 4 GB. Då använder jag bästa jpg och RAW. Du bör få c:a 75 - 80 bilder.
 
Med JPG standard får jag in cirka 500 bilder på ett 2 GB med min D80. Som andra har nämnt krymper antalet fort om du kör med RAW+JPG.

Dealen med kurs och service kan vara lite beroende återförsäljare, om jag minns rätt. Kan vara värt att dubbelkolla.

Väskan känner jag inte till. Men kan vara bra med lite luft för extra prylar och sidofack för minneskort. Fast 95 pix för en väska är inte farligt. Sök på nätet (tex Googles bildsök) efter väskan och se om du kan hitta bilder på den med en kamera i/vid sidan.
 
Dykhjelm skrev:
Min D200 ger mig 157 bilder på 4 GB. Då använder jag bästa jpg och RAW. Du bör få c:a 75 - 80 bilder.
Detta är väl för okomprimerad NEF (vilket du kan välja om du vill ha eller ej på D200). Om jag inte missminner mig så kör D80 precis som lillebror D70 alltid med komrimerad NEF vilket innebär att det får plats ytterligare lite fler bilder på minneskortet.
 
Jag har just ett SANDISK SD EXTREME III 2GB i min D80 och får plats med 163 RAW eller 264 jpeg i högsta upplösning.

//Martin
 
Muni skrev:
Jag har just ett SANDISK SD EXTREME III 2GB i min D80 och får plats med 163 RAW eller 264 jpeg i högsta upplösning.

//Martin
Tycker mig känna igen just de siffrorna. Är det inte som så att de står i displayn när du har ett tomt 2gig kort i kameran?

Det är uppskattade antal och enligt min erfarenhet ganska rejält i underkant. Skulle tippa på att det går att ta minst 50% till.
 
jdandanell skrev:
Tycker mig känna igen just de siffrorna. Är det inte som så att de står i displayn när du har ett tomt 2gig kort i kameran?

Det är uppskattade antal och enligt min erfarenhet ganska rejält i underkant. Skulle tippa på att det går att ta minst 50% till.

Stämmer. Det är de siffrorna som står i diplayen vid tomt kort. Att kortet rymmer mer togs upp i en annan tråd nyligen om jag minns rätt. Jag anser ändå att siffrorna med tomt kort är relevant för frågeställningen i tråden.

//Martin
 
Räknaren på kameran brukar säga 265 bilder i jpeg fine, men det är "worst case" som kameran räknar på. I praktiken brukar jag få in ca 400 bilder på ett 2GB kort med min D80 i jpeg fine.

mvh Fredrik
 
OK, tack för alla svar.

Det är ingen som har koll på det där med Nikon Dschool och check & clean??
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.