Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D80???

Produkter
(logga in för att koppla)

bystroem

Medlem
I en tidigare tråd kom jag fram till att köpa en CANON EOS 550D + ett 18-135 IS objektiv

Sen också köpa till ett fast 50/1,8 objektiv

Men detta skulle ju gå på runt 10.000 kr

Jag kom på nu senare att jag inte är beroende av någon sorts HD inspelning, eller någon videoinspelning över huvudtaget så på så sätt borde jag väll kunna hitta en kamera som tar minst lika bra bilder men inte har videoinspelning till ett mycket billigare pris?

Då kom jag in lite på en Nikon D80 med två objektiv, 18-135 och ett fast 50. Men jag vet inte, är det stor prisskillnad och sen vet jag inte så mycket om nikon D80 heller..

Skulle gärna höra andras synpunkter och tips om vilken kamera som kanske skulle passa mig bäst, jag som nybörjare på detta med foto och systemkameror har verkligen ingen koll om vad som är bäst köp och ger bäst bilder.
 
I en tidigare tråd kom jag fram till att köpa en CANON EOS 550D + ett 18-135 IS objektiv

Sen också köpa till ett fast 50/1,8 objektiv

Men detta skulle ju gå på runt 10.000 kr

Jag kom på nu senare att jag inte är beroende av någon sorts HD inspelning, eller någon videoinspelning över huvudtaget så på så sätt borde jag väll kunna hitta en kamera som tar minst lika bra bilder men inte har videoinspelning till ett mycket billigare pris?

Då kom jag in lite på en Nikon D80 med två objektiv, 18-135 och ett fast 50. Men jag vet inte, är det stor prisskillnad och sen vet jag inte så mycket om nikon D80 heller..

Skulle gärna höra andras synpunkter och tips om vilken kamera som kanske skulle passa mig bäst, jag som nybörjare på detta med foto och systemkameror har verkligen ingen koll om vad som är bäst köp och ger bäst bilder.

Edit: Missuppfattade ditt inlägg, trodde du frågade efter ett kamera-alternativ som kan filma vilket du inte gjorde så jag raderade inlägget.
 
Senast ändrad:
Då kom jag in lite på en Nikon D80 med två objektiv, 18-135 och ett fast 50. Men jag vet inte, är det stor prisskillnad och sen vet jag inte så mycket om nikon D80 heller..
Om du ändå funderar på begagnade kameror utan video kanske du ska titta på Canon 40D och 50D. Båda är alldeles utmärkta kameror och både modernare och bättre än Nikon D80.
 
Tackar för all respons, jag har verkligen ingen koll så alla förslag uppskattas. Anledningen till att jag tog upp Nikon D80 var för att en snubbe som tar riktigt grymma bilder hade en sådan, och jag läste bra recensioner sen vet jag ingetning om den är bra eller inte
 
Tackar för all respons, jag har verkligen ingen koll så alla förslag uppskattas. Anledningen till att jag tog upp Nikon D80 var för att en snubbe som tar riktigt grymma bilder hade en sådan, och jag läste bra recensioner sen vet jag ingetning om den är bra eller inte

Anledningen till det beror nog inte enbart på kameran ...
 
Anledningen till att jag tog upp Nikon D80 var för att en snubbe som tar riktigt grymma bilder hade en sådan, och jag läste bra recensioner sen vet jag ingetning om den är bra eller inte
Om man tar "grymma bilder" eller inte beror nästan uteslutande på fotografen och bara i undantagsfall på utrustningen. Det går att ta väldigt bra bilder med alla moderna dslr.

D80 är en utmärkt kamera, även om den har några år på nacken. Färre pixlar än 550D, långsammare seriebildstagning, sämre lcd-skärm och klarar nog inte höga iso lika bra. Å andra sidan är den robustare, har en klart bättre sökare och bättre reglage.

Till rätt pris kan D80 vara ett utmärkt köp. I en tråd i går undrade en annan FS-medlem var en beg D80 skulle gå att sälja för. Enligt svaren skulle D80 med Sigma 17-70 och Nikon AF-S 35/1.8G vara värt omkring 5000-6000 kr.

Personligen tycker jag nog att Canon 550D med 18-135 och 50/1,8 för 10000 kr låter som ett mer prisvärt paket.
 
Senast ändrad:
Tackar för all respons, jag har verkligen ingen koll så alla förslag uppskattas. Anledningen till att jag tog upp Nikon D80 var för att en snubbe som tar riktigt grymma bilder hade en sådan, och jag läste bra recensioner sen vet jag ingetning om den är bra eller inte

Missuppfattade ditt första inlägg. D80 är en kamera med några år på nacken men är säkerligen riktigt bra och omtyckt av många vad jag vet. Nackdelen med den är att den har lite sämre prestanda på högre iso än de nyare kamerorna med CMOS-sensorer, men du får en mycket kompetent kamera för bra pris om du inte har så stort behov av att kunna fotografera handhållet med korta slutartider i mörk omgivning. Ett alternativ som är ännu bättre än D80 men endast marginellt dyrare är en begagnad D200. Den ger i stort samma bildkvalitet, men är mer "proffskamera" vilket syns på de övriga egenskaperna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.