Annons

Nikon d80 vill inte fokusera?

Produkter
(logga in för att koppla)

shepherd

Aktiv medlem
Hoppas på lite råd.
Köpte en Nikon D80 för någon månad sedan, min första systemkamera som jag ännu håller på att lära mig. Och den har fungerat utmärkt. Men idag då jag var ute för att fota så slutade den helt plötsligt att vilja fokusera, bilderna blir suddiga.

Kameran har inte råkat ut för något, dvs ingen smäll eller så. Då det snöade lätt så skyddade jag kameran mellan tagningarna med en plastpåse som jag bara hade över. Men efter ca 10 minuter och några ca 5 bilder senare så slutade den att vilja fokusera. Spelar ingen roll vilken inställning jag har macro som auto osv:( Kameran piper inte till när den igentligen ska fokusera och fokuseringspunkterna är de samma på alla inställningar.

Inte kan väl kameran ha gått sönder bara så där!
Förhoppningsvis så är det jag som har kommit åt någon knapp men jag kommer inte på vilken det skulle ha varit.
Jag har provat att ta ur batteriet och nu har kameran varit inomhus i flera timmar och samma sak.

MYCKET tacksam för hjälp!
 
Du har inte råkat komma åt AF/MF-knappen på objektivet? Ska ju stå på AF.

Edit, menar A/M som ska stå på A
 
Du har inte råkat komma åt AF/MF-knappen på objektivet? Ska ju stå på AF.

Edit, menar A/M som ska stå på A

Tackar så mycket, det var den knappen jag hade lyckats komma åt.
Alltid roligt att lära sig något nytt, detta var dock ganska så självklart när man tänker efter ;) Men till nästa gång...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.