Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D80 med SB 800 Blixt, hjälp mig snälla

Produkter
(logga in för att koppla)

Nordan2

Aktiv medlem
Hej!
Jag är helt oduglig på att använda mig av kamera med extern blixt.

Jag köpte en SB 800 blixt till min D 80 för några år sen. Jag tröttna för jag fick inte till det mellan kamera och blixt.

Är det någon som vet hur man ställer in blixt och kamera så det synkar? Om jag har på någon slags auto så blir det så lång slutartid så att det iaf inte funkar som jag vill.

Jag har läst dom där instruktionerna men tydligen så förstår jag iaf inte hur man gör!

Objektivet är en 18-135 kit objektiv om det har någon betydelse´.

Väldigt tacksam för svar.
 
Är det någon som vet hur man ställer in blixt och kamera så det synkar? Om jag har på någon slags auto så blir det så lång slutartid så att det iaf inte funkar som jag vill.

Hur skulle du vilja ha det, då? Jag utgår ifrån att du provat "grön ruta", dvs allt automatiskt. Då bör du få en välexponerad bild, åtminstone. FÅr du det?

Per.
 
Trycker du fram TTL med mode-knappen så ska den följa kameran även i P-läget där du kan rulla på bländarvärdena.Det är lite trixigare att komma åt inställningarna att ha blixten lös från kameran men det finns många bra You Tube instruktioner . Lycka till
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.