Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D80 med 18-70 eller 18-135?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Har bestämt mig för att köpa en D80 (tror jag i alla fall).

Efter att ha läst diskussioner här föredrar man 18-70-objektivet. Dock verkar det vara svårt att få tag på en D80 med det objektivet just nu.

Ska man vänta eller köpa en D80 med 18-135 objektivet (det är ju samma pengar).

Senast ändrad:
Åtminstone om man ser till tester så förefaller faktiskt 18-135 vara en riktigt bra allroundlins. Har själv inte haft den, men väl 18-70 som också är ett riktigt bra kitobjektiv. Ser man till upplösning så ser faktiskt 18-135 bättre ut än 18-70, i synneret på det vidvinligaste läget. Enligt photozone.de så är det till och med bättre vid 70mm så skall man bara se till upplönsning samt att du får ett längre zoom-fång så skulle man kunna påstå att 18-135 är den bättre linsen. Båda vinjetterar och har lite distortion. 18-70 har nog en jämnare skärpa över hela bilden medan 18-135 verkar kunna de sämre skärpa i kanterna.
Tror inte du blir besviken vilken du än väljer.

Hade en 18-70 som var kanon. Föll dock för dom goda testresultaten av Tamron 17-50/2,8 (samt "2,8" -läget) som jag köpte och ersatte min Nikonglugg med. Jag ångrar dock mitt byte och tror jag skaffar en 18-70 till. Den saknar lite i ljusstyrka jämfört med Tamron, men är i övrigt bättre på allt.

Möjligen var min 18-70 extremt bra, eller så är min Tamron något svag!

Jag har hört flera ägare till 18-70 ösa beröm över den gluggen!

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av 18-135.

/K

keckax skrev:
Hade en 18-70 som var kanon. Föll dock för dom goda testresultaten av Tamron 17-50/2,8 (samt "2,8" -läget) som jag köpte och ersatte min Nikonglugg med. Jag ångrar dock mitt byte och tror jag skaffar en 18-70 till. Den saknar lite i ljusstyrka jämfört med Tamron, men är i övrigt bättre på allt.

Möjligen var min 18-70 extremt bra, eller så är min Tamron något svag!

Jag har hört flera ägare till 18-70 ösa beröm över den gluggen!

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av 18-135.

/K
Upplösningen är som sagt mycket bra på 18-135 i synnerhet mittskärpan enligt vafd man kan läsa sig till. 18-70 verkar dock vara den bättre på nästan alla andra bildparametrar. Den är också gedignare i känslan, på gränsen till professionell. de jag känner som har 18-135 tycks dock vara rätt nöjda med gluggen. Jag har dock vid betraktning reagerat på att distortionen är väldigt påtaglig med 18-135 i vidvinkelläget. Synbart sämre än den 18-70 jag tidigare ägt. Jag var mycket nöjd med min 18-70 fast den är minst en klass sämre än Nikons 17-55. Den gluggen är outstanding.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar