Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D80 mörka bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

shieldfire

Aktiv medlem
Jag plockade fram min gamla Nikon för ett par veckor sedan och upptäckte ett problem.
Trots att jag plåtar med blixt vid behov och inomhus, blir bilderna mörka - man måste ljusa upp dem i efterhand med lämplig mjukvara.

Jag kan inte minnas att jag haft detta problem förut. Hur fixa? Det verkar vara oavsett vilken lins man använder. Inställningarna på kameran har återställt till fabriksditon utan att det förbättrat det hela. Funderade på om det var dags att skaffa en ny kamera, men med tanke på den monumentala från-fasen i mitt till/från fotograferande, käns det inte helt motiverat att lägga ut tusenpengar på efterföljaren.

Hur mycket för mörka blir dom? Har du testat helauto också (gröna rutan)? Om det inte är det så kan du kolla om bländarmekanismen funkar som den ska genom att pilla lite på spaken bak på bajonnetten. Det kan hända att den kärvar lite och inte öppnas så mycket som den borde vilket ger underexponerade bilder.

Edit: Glömde bort att du testat flera objektiv. Då är det knappast bländaren det är fel på.

Ja, jag har provat helauto såväl som bländare och tid som styrande. Blir mörkt oavsett =(
Ska testa igen här så får vi se om den har "ändrat sig"....

EDIT: Nu verkar den ta normala bilder här hemma i alla fall. Märkligt. Kan det ha något med ljuset från lysrör att göra? Det slår mig att de mörka bilderna är lysrörsbelysta.

/Martin S

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar