Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D80 köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)

Christian S

Medlem
Hej

Jag har nu sålt min Canon systemkamera för att ge plats för en Nikon. Nu är frågan om Nikon D80 är den kameran som jag skall satsa på? Jag hade tänkt att köpa den begagnad och ge runt 6000 kr för kamerahuset.

Jag har läst flera av recensionerna här på Fotosidan.se (http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=12992) och det är med blandade känslor jag tar del av dessa. Många är de som är helnöjda med sin D80 men förvånasvärt många skriver om b.la. dålig kvalitet, suddiga bilder och avsaknad av ISO-info i display.

Är det så att de som har varit mest negativa angående D80:an har jämfört med kameror i en mycket högre klass eller är det så att D80 är en "mellanprodukt" (inte dålig men inte jättebra)?
 
Det har skrivits spaltmil om D80 och jämförelse med det ena och det andra. Problemet med recensioner/bedömningar är att de först och främst är subjektiva men även, precis som du säger, kommer av någon jämförelse.

Henrik skrev följande i ett tråd där han jämförde D80 mot Canon 40D (hoppas att Henrik inte tar illa upp av att jag klipper in hans text)

Henrik skrev:
Nikon D80:
+ Ergonomi
+ Ergonomi
+ Ergonomi (ja, den är så skön med batterigreppet)
+ Vikt (den är tämligen lätt)
+ Tillförlitlighet (krånglade aldrig)
+ Batteritiden
+ Batterigreppet, skönt!
+ Exakt batteriinformation
+ Tålig (kände aldrig att jag behövde vara rädd om den, den skulle hålla)
+ Den generella bildkvaliten
+ Fint reportagebrus, för t ex svartvitt, även vid högre ISO
+ Bra autofokus trots nästan obefintligt ljus
+ Lätt att byta fokuspunkter
+ Bra topdisplay
+ 11 autofokuspunkter
+ Auto-ISO (så bra!)
+ Billig (7700 SEK)
+ Ljus och stor sökare
- Långsam autofokus vid sport
- Långsam seriebildstagning (fick aldrig min att nå upp till 3 bps, trots labb med inställningar)
- Låg buffert (6 RAW)
- Högt brus vid ISO 1000+
- Gräsligt högt brus vid ISO 3200
- Blödande områden i bilden vid ISO 3200 (Amp-noise)
- Batterigreppet skruvar loss sig själv
- SD-kort (byte är tvunget vid uppgradering av kameran)

Det man skall ha i åtanke är att Henrik fotograferar mycket sport och jämförde med en speciell kamera i ett annat märke.

Jag tror att det är så du måste göra. Först ta reda på vad du vill fotografera och sedan kanske även vilka andra alternativ det finns. Sedan kan du väga dem mot varandra.

Att så här på rak arm ge en rekommendation utan att överhuvudtaget veta vad du kommer använda den till är givetvis svårt. Att D80 är en bra kamera rent generellt sett håller nog de flesta med om men skall du fotografera sport och tjäna pengar på det så är den kanske lite klen.

Vill du se vad man trots allt kan göra med en kamera i D80-klassen så spana in bilderna som Jonas Waltersson har tagit med en D70 (föregångaren till D80).
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=39363
 
Mer än nöjd

Själv har jag D80 och jag måste påstå att jag är väldigt nöjd med mitt köp.
Jag kan också jämföra den med Canon 400D, då D80 sitter mycket bättre i handen, tar stabilare kort och tycker jag är mer lätthanterlig.

Oavsett kamera att jämföra med tycker jag att D80n är en otroligt bra kamera. Man får ut mycket av den, som sagt är den stabil i handen och att den har två rattar underlättar fotograferingen och gör den snabbare.
Sedan beror mycket på vilket objektiv du köper till, men som hus tycker jag D80 är väl värt pengarna :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.