ANNONS
Annons

Nikon D80 - Inställningar för produktfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Zweig

Medlem
Har precis köpt en Nikon D80/18-135 och ett ephotomaker "tält" för produktfotografering till Webben och undrar om någon kan vara snäll och ge mig tips på inställningar på Kameran ?

Jag vill att bakgrunden på fotot ska vara kritvit samt lite skugga från produkten.

Är en riktig n00b på detta område så all hjälp mottages tacksamt.

Här är tältet jag köpt:

http://www.lastolite.com/ephotomaker.php

P.S. Finns väl ingen inställning som ger spegeleffekt i kameran va? Som denna bild t.ex.

http://www.shutterstock.com/pic-3613774-fancy-cell-phone-isolated-on-white.html

Är riktigt förtjust i spegel effekt på produktbilder men är mindre förtjust att kopiera-lager-vertikalvända-lager-minska-opacity-grejen i photoshop =)

Ok, några snabba saker som jag kommer på direkt:

* Plåta i raw-format (NEF) så kommer du kunna ställa vitbalansen i efterhand.

* Kör helmanuellt (ta även bort auto-iso, ställ istället iso på 100).

* Använd kort tele-brännvidd på objektivet (mer än 75), och ställ bländaren på F11 för tillräckligt skärpedjup. Justera tiden tills bilden är rättexponerad.

* Stativ ger dig fördelen att kunna använda lite längre tider vid mindre bländare.

* Kritvit bakgrund? Rejält med ljus på bakgrunden. Använder du vanliga lampor kan du flytta dessa närmare/längre ifrån bakgrunden och kolla effekten på kamerans display.

* Lite skugga från produkten? Ljussätt med lampa eller liknande snett från sidan.

* Vill du ha en reflektion i "golvet" så får du ställa produkten på plexiglas (med en vit yta under). Eller fixa i Photoshop, tyvärr...

Det finns massor att lära sig om produktfoto. En bra sida generellt om ljussättning är www.strobist.com

Här kan du se en video på hur mycket man kan göra i produktfotoväg mer rätt lite utrustning:
http://www.youtube.com/watch?v=gEUZDg7Nd-o

Lycka till!

Anders,

Tack så mycket för informationen, ska gå igenom alla dina punkter så jag får rätt inställningar från början, vill ha det plug and play sedan utan att behöva sitta i timmar och redigera i Photoshop som jag har gjort innan ;-)

Åter igen tusen tack!

Glömde en fråga. Ska man ställa in något speciellt på kameran så inte typ blisterförpackningar,metaller osv blänker el ger reflexer?

Produktbilderna blir "gulaktiga", utan redigering i PS något tips?

Sen får jag inte bakgrunden vit utan måste sitta och klippa runt kanterna på produkten i PS.

Tillräckligt med ljus är det, kör med 2 x 500 W halogen på vänstersidan av tältet.

Senast ändrad:
Inte för jag är någon expert på detta, men fotograferar du i RAW kan du ändra vitbalansen i Adobe Camera Raw och komma ifrån dina gulaktiga bilder.

//Martin

jag kör i RAW, kom ifrån gul-färgen genom att köra .NEF filen i Photoshop , dock lyckas jag inte att få en kritvit bakgrund på bilderna

Zweig skrev:
jag kör i RAW, kom ifrån gul-färgen genom att köra .NEF filen i Photoshop , dock lyckas jag inte att få en kritvit bakgrund på bilderna

Du får kräma på mer med ljuset. Kör själv med en blixt bakom fotobordet som jag slår med ganska hög effekt för att slippa fixa bakgrunden i ps.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar