Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D80 för amatör?

Produkter
(logga in för att koppla)

mooolan

Ny medlem
Hej!
Har länge gått i tankarna på att köpa en liten systemkamera och det är väl dags nu. Jag har varit och känt på lite kameror och Nikon D80 är en favorit, den sitter bra i handen och bilderna verkar ju bli bra. Jag tänkte köpa ett kit-objekt 18-55mm och sen köpa till följande;
Nikon AF-S 55-200MM F / 4-5.6G ED IF DX VR (VIBRATION REDUCTION) ZOOM LENS FOR DIGITAL SLRS (52MM).

Grejen är att jag ska plugga i staterna i höst och där kommer detta kosta 6000kr, så det är ju helt klart överkomligt. Men i alla fall, jag vill hålla på med det vanliga, natur, människor, och sen lite sport, ex skateboard osv. Kan ärligt säga att jag inte riktigt har fattat det här med objektiv riktigt, antar att det kommer när man har testat och ser skillnaden, men kommer d80 plus de två objektiven möta mina behov?

/Andreas
 
JA!

Jag hade en d80 förut innan jag uppgradera mig och är mycket nöjd med det huset, du kommer garanterat vara kalasnöjd!
 
Använder mig själv av en D80 och är kalasnöjd,
Dom objektiven du nämner bör täcka in ditt behov bra om du inte behöver längre tele.
Ett alternativ är väl att köpa ett 70-300 VR istället för 55-200. Det du missar är brännvidden mellan 55-70 och den lär du inte sakna så mycket. Kostar 2000:- mer så det kanske inte är intressant.

Sen måste jag rekomendera Nikons 50 1.8 D, köpte mig ett själv för ett tag sen och är kanon nöjd.
Kostar runt 1200:- i sverige så i USA bör det bli under tusenlappen.

Lycka till med köpet!
 
Det är ett bra och vettigt val och ett system som du har möjlighet att växa i.
Bägge objektiven du talar om är skapliga och jag har tagit mycket bra bilder med dessa.
Den fasta optiken det talades om här 50mm f/1,8 D är minst sagt utsökt och mer objektiv för pengarna går nog inte och finna.

Jag hade trots allt väntat lite med den fasta optiken och skaffat batterigrepp samt en extern blixt som SB-600 eller SB-800. Dessa tillbehör lyfter kameran mer än ett ytterligare objektiv och ger utrymme för kreativitet och bättre ergonomi.
 
D80 är en utmärkt nybörjarkamera. Den är en ergonomisk fullträff enligt min mening och har logiska knappar, reglage och menyer. Dessutom har den ytterligare en stor fördel mot Nikons "nybörjarmodeller" D40 och D60 efetrsom dessa båda saknar autofokusmotor inbyggd i huset. Detta betyder i praktiken att autofokus inte fungerar med de flesta äldre objektiven eftersom de saknar inbyggd motor (AF-S). Nikon har otroligt många äldre objektiv som är riktigt bra, bland annat 50/1.8 som nämnts ovan.

mvh

Fredrik
 
Hej, tack för alla svar, är bara mer besluten att köpa det nu :) anledningen till att jag inte köper 18-200mm obj är att det blir för dyrt.. får helt enkelt leva med att ha olika! Ska tänka på 18-55 / 70-300 också, är 50/1.8 nödvändig då? Kostar drygt 700kr så är ju ingen jätteinvestering, men är ändå pengar
 
Hyperactive skrev:
Nödvändig är den inte men ruggigt prisvärd.
Har själv en 50 f1,4 till min A700 den kostade iofs 4 papp,,, kan tänka mig att nikonvarianten är lika bra och rolig att fota med och då e den värd myckemycke mer än 700... Jag kan inte vara utan den gluggen numer,,, den härliga bokeh får man inte på kitzoomarna.
 
mooolan skrev:
Hej, tack för alla svar, är bara mer besluten att köpa det nu :) anledningen till att jag inte köper 18-200mm obj är att det blir för dyrt.. får helt enkelt leva med att ha olika! Ska tänka på 18-55 / 70-300 också, är 50/1.8 nödvändig då? Kostar drygt 700kr så är ju ingen jätteinvestering, men är ändå pengar

Var hittar du 50mm för 700kr?
Köpte ett i fredags och det lägsta priset
jag hittade var 1295kr!
 
Enligt de tester jag sett är Nikons 18-70mm både skarpare och mer robust än 18-55mm. I och med den utökade brännvidden har du större flexibilitet.

Jag har provat 55-200VR och tycker att den är något för kort. Jag tycker även 300mm är i kortaste laget för vissa fototillfällen, men det beror givetvis på vad man ska ta kort på.
 
D80:än är jättefin, men jag skippade objektivet i kiten utan valde Sigmas 2.8/18-50mm som är kanon! Mycket skarpt och har bl 2.8 hela vägen.
Till detta har jag Nikons 4.5-5.6/70-300 ED VR.
Ett mycket bra objektiv med stabilisator som kostar kring 6000,-.
Sigman köpte jag för 3700,-.
Förresten Sigma är även bra vid brännvidd 18.
Nikons kit-objektiv är sämre vid 18.
 
Jag kör en D80, valde 18-70 optiken som jag tycker är kanon för sitt pris! Hade nog valt den gluggen framför 18-55. Köpte till 55-200VR och är lika nöjd med det.

Så, säkerligen är det ett kit som du kommer att bli nöjd med.
 
När du åker till USA i höst, då kanske rent av efterträdaren (D90?) till D80 har släppts ?

Den kan inte vara så långt borta i tiden. Vem vet vad som sitter på den som kitglugg. Kanske rent av nya 16-85 VR ?
 
Hehe, nice med många svar, många hjälpsamma människor :)
Jag åker i mitten på augusti, och tänkte väl inhandla ganska omgående, känns som om det finns ett träd eller två att foto där.

Nikon 4.5-5.6/70-300 ED VR kostar drygt 2700 där med nuvarande kurs så det kanske blir den, en 18-55 kit, och 50mm f/1,8 D.

Det kommer gå på ca 8100 så det är väl rätt prisvärt. Tack för alla svar, kanske uppdaterar tråden framåt när det blir mer aktuellt att inhandla huset, men ni kan ju alltid skriva vidare, alla svar uppskattas!
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.