Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D80 - Autofokusmotor (?) låter högt

Produkter
(logga in för att koppla)

OINK

Aktiv medlem
Hej!
Igår när jag använde min kamera och mitt 50mm 1.8D objektiv s tyckte jag at de lät lite väl högt när man fokuserar. Eftersom objektivet inte har AF så använder jag de som finns i huset.
De låter väldigt högt när man fokuserar, när själva motorn jobbar eller hur man ska säga.
Jag trodde först de va objektivet,men testade min rumskamrats 50mm, samma där. Tänkte om de bara va 50mm som va så, testade hans manuella Tamron, och de lät likadant. Så de måste vara något med huset då. Och de låter inifrån huset, så antar att det är AF motorn. Men vad kan det vara som orsakar det. Det har inte varit så innan, utan märkte de igårkväll när jag fick hem batterigreppet och skulle testa kameran med de lite.
Enda jag gjorde med kamera igår var att borsta bort damm som hade kommit på spegeln i huset med en borste "gjord" för kameror, som jag bara använder till mina objektiv annars.
Det är svårt att förklara ljudet, men låter som de går emot något (kanske) mycket högre än vanliga fokusljudet i alla fall.
Vill helst inte åka tillbaka till Nikon i El Segundo, CA och lämna in kameran då min fotokurs på skolan börjar på måndag o har inte råd att lämna in den.

Hoppas någon kan veta va som hänt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar