Annons

Nikon D750 - frågor efter 2 månaders användning

Produkter
(logga in för att koppla)

carash

Aktiv medlem
Hej!

Ersatte för cirka två månader sedan min D700 med en D750 och ett antal saker förbryllar mig med denna kamera. Trots att bilderna blir skarpa och täcker in färger bättre än D700 så är det några saker som ter sig märkliga efter att ha slungat ut 20 000 kr till näringslivet.

1. Varför har focus switch-knappen tagits bort? Det var den jag använde mest utöver de vanliga avtryckar/fokus-knapparna. Att switcha mellan att välja fokuspunkt själv eller att kameran väljer fokus själv var ju svinbra när man behövde skjuta från höften. Och snabbt gick det att byta. Nu måste jag trassla med en kombination av knapp+ratt+kolla på display. Katastrof eller har jag missat något?

2. Autofocus-rutan i live view/filmning. Sätter ALDRIG fokus även om jag fokuserar på kontrastrika motiv. Det tar även en evighet att flytta runt rutan. Går det att slippa denna rektangulära ruta och få tillbaka punkterna från tex D700 live view?

3. Mina exponeringar med automatisk vitbalans blir väldigt gula. Medför ganska mycket merarbete med att pricka in rätt vitbalans i efterhand. Någon mer som upplevt samma problem?

4. Min D700 synkade alltid blixt på 1/250. D750 skapar mörka fält i bilden >1/200.


Någon som har liknande problem/erfarenheter eller rentutav lösningar på problemen?
 
Senast ändrad:
1. Jag skulle tro att tanken är att det ska vara bättre när man tittar genom sökaren. Nyordningen är inte unik för D750. Om den är bra eller inte råder det förmodligen delade meningar om.

2. Använde du fasavkännande fokus på D700? Det finns ju två lägen och den kontrastavkännande fokuseringen på D700 är extremt långsam. Jag har mycket svårt att tro att den skulle vara sämre på D750... Jag gissar att det går att byta läge även på D750 om du vill använda det vanliga fokussystemet. Det fungerar dock inte ihop med filmning (som D700 inte har) eftersom spegeln måste fällas ned.

3. Jag har inte kameran, men går det inte att justera vitbalansen i menyn? Alltså flytta den halvpermanent lite mer åt ett håll.

4. Det är helt väntat och framgår av specifikationerna. Slutaren är helt enkelt lite långsammare än på D700. Vill du ha 1/250 s är det D810 eller D4s av de nu aktuella FX-kamerorna som gäller. Samma sak gäller om du vill få 1/8000 s som kortaste slutartid istället för 1/4000 s.
 
3. Jag har inte kameran, men går det inte att justera vitbalansen i menyn? Alltså flytta den halvpermanent lite mer åt ett håll.
Ja, det går. Hur man gör står på sid 148 i manualen.
Gå in i menyn "White balance", välj AUTO1, flytta "pluppen" nedåt-vänster (mot blue-magenta) och tryck OK för att spara.

4. Det är helt väntat och framgår av specifikationerna. Slutaren är helt enkelt lite långsammare än på D700. Vill du ha 1/250 s är det D810 eller D4s av de nu aktuella FX-kamerorna som gäller. Samma sak gäller om du vill få 1/8000 s som kortaste slutartid istället för 1/4000 s.
Det har jag för mig är ett resultat av att D750 är fysiskt mindre än D700 på höjden.
 
1. Jag skulle tro att tanken är att det ska vara bättre när man tittar genom sökaren. Nyordningen är inte unik för D750. Om den är bra eller inte råder det förmodligen delade meningar om.

2. Använde du fasavkännande fokus på D700? Det finns ju två lägen och den kontrastavkännande fokuseringen på D700 är extremt långsam. Jag har mycket svårt att tro att den skulle vara sämre på D750... Jag gissar att det går att byta läge även på D750 om du vill använda det vanliga fokussystemet. Det fungerar dock inte ihop med filmning (som D700 inte har) eftersom spegeln måste fällas ned.

3. Jag har inte kameran, men går det inte att justera vitbalansen i menyn? Alltså flytta den halvpermanent lite mer åt ett håll.

4. Det är helt väntat och framgår av specifikationerna. Slutaren är helt enkelt lite långsammare än på D700. Vill du ha 1/250 s är det D810 eller D4s av de nu aktuella FX-kamerorna som gäller. Samma sak gäller om du vill få 1/8000 s som kortaste slutartid istället för 1/4000 s.

Tack för bra svar Martin!

1. Har noterat denna prioritering på D810 också. Mycket märkligt. Nu måste jag först byta från AF-C (som jag kör med enpunktfokus) till AF-S och sen byta till AUTO. AF-C + AUTO för ju med sig något en helt oanvändbart buggig följe-funktion.
Bortprioriteringen av denna switch är verkligen piss för mig. Spontaniteten försvinner. Fattar att det inte är viktigt för alla. Adjöss till massa bra bilder.

2. Ska se om jag kan hitta de olika fokus-teknikerna i menyn. Den ena är i vilket fall mycket märklig.

3. Ok. Trist. Går ju att ersätta med de lägre ISO-möjligheterna för att släppa in mindre ljus per sekund.

4. Går att göra den varmare/kallare. Gul kommer av en mix av temp/tint I guess. Kollade just in lite bilder jag tagit på ett möte med vita väggar och vita whiteboards. Om jag pipett-vitbalanserad enl väggarna (de upptar en stor del av bilden) så lägger Lightroom på en massa magenta för att kompensera för den av D750 valda tinten (grön). Märkligt.
 
ang vitbalans

AWB eller autovitbalans fungerar olika bra på olika modeller men gemensamt är att det skall ses som en slags vägledning åt rätt håll. Min erfarenhet är att det oftast bara fungerar någorlunda i dagsljus. Och inte ens då är resultatet bra utan kräver alltid efterjusteringar om man vill ha bra färger.

Att vitbalansera mot en vägg kan vara ok men det förutsätter att färgen är ren och hyffsat neutral. Har du en grön ton i färgen så kan det slå mot magenta t ex. Men jag tycker nog att det låter lite märkligt. Har du profilerat din skärm? Kan det vara något i den processen som spökar?
 
AWB eller autovitbalans fungerar olika bra på olika modeller men gemensamt är att det skall ses som en slags vägledning åt rätt håll. Min erfarenhet är att det oftast bara fungerar någorlunda i dagsljus. Och inte ens då är resultatet bra utan kräver alltid efterjusteringar om man vill ha bra färger.

Att vitbalansera mot en vägg kan vara ok men det förutsätter att färgen är ren och hyffsat neutral. Har du en grön ton i färgen så kan det slå mot magenta t ex. Men jag tycker nog att det låter lite märkligt. Har du profilerat din skärm? Kan det vara något i den processen som spökar?

Skärmen har inte kalibrerats på år och dagar. Men det spelar eg ingen roll för tendensen i alla bilder är att vitbalanseringen i efterbearbetningen måste dras åt magenta. Jag kollar inte visuellt på bilden då utan på histogram och värden i råhanteraren.

Förstår att bilder nästan alltid måste justeras i efterhand. Men lite bekymrad då det var en ensidig tendens i alla bilder.
 
Varför har focus switch-knappen tagits bort? Det var den jag använde mest utöver de vanliga avtryckar/fokus-knapparna. Att switcha mellan att välja fokuspunkt själv eller att kameran väljer fokus själv var ju svinbra när man behövde skjuta från höften. Och snabbt gick det att byta. Nu måste jag trassla med en kombination av knapp+ratt+kolla på display. Katastrof eller har jag missat något?

Varför måste du kolla på displayen? Vilka AF-lägen du bläddrar mellan visas ju i sökaren.

Jag reagerade också när den gamla fokusswitchen försvann, men efter lite tillvänjning tycker jag det nya systemet är betydligt mer praktiskt och snabbjobbat. Har ju kört det en hel del på D4 och D4s medan jag fotat sport och nu kan man ju växla både mellan AF-lägena och antalet fokuspunkter (beroende på om man vrider på främre eller bakre ratt) vilket är smidigare än förut.

Mitt enda klagomål är att det inte går att programmera den knappfunktionen till någon annan knapp, just de knappen sitter ju illa till. I en ideal värld hade man kunnat programmera knapparna fram på de större objektiven att ersätta den knappen, men det undrar jag om de någonsin ger möjlighet till :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.