Annons

Nikon D7100 och off camera-blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

ProfilX

Medlem
Hej!

Jag lekte lite med min nya D7100 och en Nissin Di866 mk II blixt. Det finns en inställning som låter en använda kamerans inbyggda blixt som master och den externa som slave, utan några externa sändare/mottagare. Så vitt jag vet har funktionen funnits sen D300 så borde ju inte vara något konstigt men personligen har jag inte använt den tidigare. Sen ska det ju gå att ställa in så att den inbyggda blixten inte går av. Problemet är att även fast jag stängt av den inbyggda blixten i menyn (alternativ e3 i anpassningsmenyn) fortsätter den att gå av tillsammans med den externa.

Vad har jag missat?

/Mattias

Nu pratar jag Canon, men det borde vara samma här. Styrningen är optisk, så en blixt måste avfyras för att säga åt slaven att avfyra. Avstängd betyder alltså, ingen styrka, men den blixtrar ändå för att styra slaven :)

Aah misstänkte något sånt. Att de inte bara kan skriva en rad i instruktionsboken så man slipper undra :)

Master blixtrar lite svagt och bidrar inte mycket till exponeringen. Kommunikationen går via IR och det finns ett IR filter man kan köpa till ifall man vill blockera den synliga blixten helt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar