Annons

Nikon D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

Embuh

Avslutat medlemskap
Hej! Jag äger nu en nikon d60 men ska byta upp mig till något bättre. Jag har funderat mellan en d90, d5100 och har tillslut kommit fram till att det nog är en d7000 jag ska ha.

Jag kommer fota mycket hästar (dåligt ljus) men även allt möjligt också. För tillfället äger jag bara ett kit objektiv 18-55, men ett telezoom och nikons 50 1,8 är på ingång.

Tror ni att D7000 är rätt val för mig? :)

/ Emma

Hej! Jag äger nu en nikon d60 men ska byta upp mig till något bättre. Jag har funderat mellan en d90, d5100 och har tillslut kommit fram till att det nog är en d7000 jag ska ha.

Jag kommer fota mycket hästar (dåligt ljus) men även allt möjligt också. För tillfället äger jag bara ett kit objektiv 18-55, men ett telezoom och nikons 50 1,8 är på ingång.

Tror ni att D7000 är rätt val för mig? :)

/ Emma
Ja det blir säkert bra.
Men leta upp en begagnad 85/1,8 istället, jag tror att du har mer nytta av den optiken i hästsammanhang.

Jag har haft en D7000 ungefär ett halvår och är mycket nöjd med den. Fråga gärna om du undrar något specifikt.

Största problemet i lågt ljus är att fokusera rätt - autofokusen jagar och att ställa fokus manuellt i sökaren är heller inte lätt. Bäst är manuell fokus med live wiev inzoomad på någon detalj som syns tydligt. Däremot tvekar jag inte att fota med 10.000 eller 25.000 ISO om det behövs, men fotar man med höga ISO ska man definitivt använda RAW. Av två skäl: mörka partier i bilden får ett fult blålila brus som är lätt att ta bort i Camera RAW (minska färgbruset). Och hur man än ställer in brusreduceringen för jpeg får man ett fult brus på höga ISO - i RAW får man ett lägre brus som är betydligt snyggare, och dessutom kan man själv påverka brusets utseende i råkonverteraren.

Autofokusen i din F5:a klarar så dåligt ljus att man behöver använda ISO 10.000-20.000? Imponerande i så fall!

(Kanske borde jag ha skrivit - största problemet i verkligt lågt ljus är inte längre att exponera rätt - det klarar man med ISO 20.000 - utan att fokusera rätt)

Senast ändrad:
D7000 är en ganska så avancerad kamera.

Kör du bara på grön auto idag? Så kanske den är för avancerad.
På dyrare modeller är det ofta mer funtioner o finesser o snabbknappar. Det behöver man inte betala för om du bara kör grönauto.

Men det verkar som du är på väg in i fotohobbyn då har du verkligen något att växa med.

Så det är svårt att säga utan att veta hur du fottor o hur intresserad du är.

Jag köpte en för 2veckor sedan, o i morrn ska den in till nikon. Problem med focuseringen.

Men bortsett från det är jag helnöjd. Även om jag trodde de problemen hade försvunnit nu när den är 1år gammal. Det var mkt prat om det när den släpptes.

Autofokusen i din F5:a klarar så dåligt ljus att man behöver använda ISO 10.000-20.000? Imponerande i så fall!

(Kanske borde jag ha skrivit - största problemet i verkligt lågt ljus är inte längre att exponera rätt - det klarar man med ISO 20.000 - utan att fokusera rätt)
Om man tror att ISO skulle påverka funktionen på AF så har man verkligen inte förstått hur det hänger ihop.
Men du kanske bara är otydlig i din text.
Och när jag skriver att F5an inte har ngra problem så menar jag i ett stort dåligt upplyst ridhus eftersom Emma är intresserad av det.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto