ANNONS
Annons

Nikon D7000 vs D300s

Produkter
(logga in för att koppla)

Blirre

Aktiv medlem
Hej!

Håller så sakteliga på att växa ur min Nikon D3100 och har börjat småfundera på en uppföljare.

Har sedan länge gillat D7000 och tänkt att det ska bli nästa hus...dock så såg jag nu att Scandinavianphoto hade en begagnad D300s inne till ett pris som inte alls var så farligt och det ställde såklart till det lite för mig.

Det som är viktigt för mig är att ISO-prestandan är bra och där vet jag på ett ungefär vad D7000 går för...hur står sig D300s?

Vill ta någon bild på fotboll då och då, men så stor skillnad i seriebildtagningen är det inte i de två att det spelar någon roll.

Däremot autofokusen. Hur skiljer de två sig där?

Hjälp mig! Var ligger de stora skillnaderna på dessa två?

Äger själv en D300s och har provat en D7000, men aldrig ägt.

ISO - D7000 lär ha något bättre högiso egenskaper. Hur mycket kan jag inte bedömma.

AF - Den största skillnaden för mig är att D7000 saknar tumfokus, vilket jag inte klarar mig utan sedan jag provat det. Hastighetsmässigt kan jag t.o.m. tycka att D7000 var snabbare med autofokusen än min D300s.

Storleken är däremot betydande skillnad. Min D300s passar mina lite större händer, däremot D7000 blir som en liten kompaktkamera i händerna. Batterigrepp på båda är nödvändigt för mina händer, då annars kamerahusen skär in i handflatan.

Eftersom ISO prestandan är viktig för dig blir troligen D7000 ett bättre val, skiljer ganska mycket åt dessa kameror åt.
D300s har några år på nacken, utvecklingen av sensorer går framåt hela tiden så D7000 har en stor fördel där.

AF-punkterna du kan välja på behöver du knappt bry dig om

Precis som ovanstånde skriver, efter att provat en kamera med AF-on knappen klarar jag mig inte utan, innan tyckte jag den verkade överflödig

Gällande AF i live view vinner D7000 den ronden

Kolla på dessa länkar finns ISO bilder visserligen D300 men samma bildkvalite
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=nid300

D7000
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NiD7000

Jag stog själv i samma val du som du för inte så länge sedan, jag övervägde länge men kom fram till att ergonomi är viktigare än de extra ISO prestanda man vinner i D7000
blev då en begagnad D300 (behöver inte filmfunktionen) till rätt pris, är mycket nöjd med mitt val.

Tack för svaren! :)

Det känns som att D7000 fortfarande är förstahandsvalet alltså...tror det som fick mig att varva igång var att "Wow! Proffskamera så billigt!"

"Tumfokusknapp" har jag aldrig stött på och faller nu valet på D7000 till slut kommer jag förtränga att en sån funktion finns.
Batterigrepp kommer jag nog skaffa oavsett, köpte ett Meike till min D3100 och så mycket billigare som de är blir det nog ett sånt till nästa kamera också.

Får kanske hoppas på en D7100 snart så botten går ur priserna på D7000. :-D

D7000har vist tumfokus om så önskas. kör det själv

Ja, tänka sig. Med f5 går det faktiskt att byta funktion på knappen AE-L/AF-L till att bli AF-ON tumfokus. Kan klart rekommenderas ;)

Det ni gör då är att:

1. Ändra f5 till AF-ON (endast fokusering med AF-ON, inte vid nedtryck av slutare)
2. Välj AF-C kontinuerlig fokus

Då får ni följande utan att behöva byta mera i menyer eller inställningar:

a. kontinuerlig fokus så länge AF-ON hålls intryckt med tummen (AF-C)
b. sätt fokus med AF-ON, släpp tummen, ändra komposition (AF-S)
c. låt helt bli att trycka in AF-ON och du har manuell fokus (MF)

Synd att vi inte hittade det när jag provade D7000 :( men jag är nöjd med min D300s ändå :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar