Annons

Nikon D7000 + SB-900 strul

Produkter
(logga in för att koppla)

carrebarre

Ny medlem
Hej,
har en nyinförskaffad Nikon D7000 samt en Nikon SB-900 och har lekt runt lite lagom så jag förstår i stora drag hur det fungerar och lärt mig justera det mesta.

Däremot undrar jag hur jag gör för att endast använda SB-900 som ljusskälla och därmed inte behöva "trigga" igång den med kamerans inbyggda blixt. Går det att göra med utrustningen jag har idag eller behöver jag en radio/kabel-lösning för detta?
 
Hej,
har en nyinförskaffad Nikon D7000 samt en Nikon SB-900 och har lekt runt lite lagom så jag förstår i stora drag hur det fungerar och lärt mig justera det mesta.

Däremot undrar jag hur jag gör för att endast använda SB-900 som ljusskälla och därmed inte behöva "trigga" igång den med kamerans inbyggda blixt. Går det att göra med utrustningen jag har idag eller behöver jag en radio/kabel-lösning för detta?

Om du vill bara ha den externa blixtens ljus så finns det en billig lösning:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SG-3IR

Kör med denna själv och vill påstå att det funkar riktigt bra. Du får ställa in att kamerans blixt inte ska avge något ljus i CMD mode och sätta din SB900 i slavläge.
 
Nej, det går inte att trigga den utan att ha en kabel eller sändare om du inte vill använda den inbyggda blixten.

Däremot går det att ställa in den inbyggda blixten så att den bara skickar signalen till den externa blixten och aldrig går av med full kraft. Det gör inte att den inbyggda blixten inte märks alls, men den har väldigt liten effekt på de flesta motiven som inte är blanka eller väldigt nära.

Om den lilla effekten den inbyggda blixten än ger stör kan du köpa en sån skärm som Sebjee länkade till eller helt enkelt hålla ett papper en liten bit framför blixten.
 
Jag har använt min inbyggda väldigt mkt så i min studio. Funkar kanon.
Även ute om fjärrblixt ögat ser den inbyggda. Men inte på så långa avstånd.

I commader (CMD) meny så väljer du "--" istället för TTL eller M då är den avstängd o skickar bara signal till den externa blixten.

Tänkte skriva att den ger inget ljus alls av misstag men jag använder ju faktiskt panelen det länkades till.
Men märkte inget ströljus från den inbyggda tidigare heller.
 
Släpper papper igenom IR-ljus? Själva pappret måste lysa upp och släppa igenom en del ljus också?

Nej, det gör det nog inte, jag skulle tro att ljuset reflekteras och sprids av papperet och att det räcker för att utlösa blixten. Jag använde det någon gång ibland inomhus på nära håll när jag fotade blanka grejer med extern blixt innan jag köpte IR-skärmen.
 
Jag har använt min inbyggda väldigt mkt så i min studio. Funkar kanon.
Även ute om fjärrblixt ögat ser den inbyggda. Men inte på så långa avstånd.

I commader (CMD) meny så väljer du "--" istället för TTL eller M då är den avstängd o skickar bara signal till den externa blixten.

Tänkte skriva att den ger inget ljus alls av misstag men jag använder ju faktiskt panelen det länkades till.
Men märkte inget ströljus från den inbyggda tidigare heller.

Jag fotar ofta med CTO eller plusgreen-filter på extern blixt för att matcha färgtemperaturen mot det befintliga ljuset. Jag hade ofta problem med blåstick på nära håll innan jag skaffade IR-panelen, trots att jag hade kameran inställd i "---".

Löste först färgsticksproblemet med att sätta en bit filter även på den inbyggda blixten. Men hade dessutom problem med att kontrollblixtarna som AWL* skickar ut för att mäta- och styra blixtvärdena ofta fick mina modeller att blinka precis under exponeringen. IR-panelen löste båda problemen snabbt och lätt. Rekommenderar verkligen!

Annars funkar Fv-lock fint för att lösa problemet med blinkande modeller, jag har ställt in min fn-knapp att vara Fv-lock, vilket minimerar alla förblixtar när ljusmätningen väl är gjord.

Bästa av allt funkar inbyggda blixten i "M"-läge med IR-panel framför, och SB-900 i SU-4 ("korkad optisk slav"), manuell exponering och manuellt blixtvärde. Det säger bara "pang!", inga förblixtar och inget jidder. Men det är ju inte alltid man har möjlighet att göra så.

//Anders
* AWL = Advanced Wireless Lightning, Nikon-fikonspråk för trådlös blixtstyrning ;-)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.