Annons

Nikon d7000 el nikon d7100? Till amatörfotografen

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Är en glad amatör fotograf som eftersöker en bra kamera men hyfsat lättanvänd. Jag kommer att fota mest porträttbilder, familjebilder och enklare reklambilder.

Skulle gärna ta emot tips vilken jag ska välja och varför? Söker även ett bra objektiv för att klara ovanstående foton? Vill dock inte lägga ut kolossalt med pengar och funderar på att köpa begagnat, dumt el smart?

Tar även gärna tips på om någon vet någon bra Nikon kurs för nybörjare ?

Hej! Är en glad amatör fotograf som eftersöker en bra kamera men hyfsat lättanvänd. Jag kommer att fota mest porträttbilder, familjebilder och enklare reklambilder.

Skulle gärna ta emot tips vilken jag ska välja och varför? Söker även ett bra objektiv för att klara ovanstående foton? Vill dock inte lägga ut kolossalt med pengar och funderar på att köpa begagnat, dumt el smart?

Hej!

Sett till bildkvalitet är inte skillnaden mellan D7000 och D7100 speciellt stor, med D7100 kan du få lite mer detaljerade bilder. Den kanske största fördelen med D7100 är dess autofokus som är mer avancerad än den i D7000, plus att D7100 ger bättre videokavlitet. Men skall du inte fotografera mycket sport, action och flygande fåglar eller videofilma mycket så spelar de sakerna mindre roll.

Att köpa begagnat är en bra idé, både för kameror, men i synnerhet för objektiv.

Min rekommendation är en begagnad D7000, gärna med en trevlig normalzoom (som en 18-105 som D7000 ofta såldes med) plus ett ljusstarkt objektiv - gärna ett kort teleobjektiv, det är lysande för bra porträttbilder. Objektiv som AF-S 50/1,8 och det dyrare AF-S 85/1,8 är mycket bra. 50/1,8 är såpass billig så den kan du köpa ny. Detta är ett bra paket att komma igång med.

Nikon ordnar själva kurser, till exempel den här:
http://www2.nikon.se/nordic/school/pages/school2.asp?SchoolID=7

D7000 säljs ju till mycket bra priser begagnat nu, du kan även köpa den ny på flera håll för 5.395 kr, då ingår alltid en 2,5 tim lång introkurs som annars kostar 500kr. En del som säljer begagnat har kvar biljetten, så du får den på köpet. Skulle jag välja bara ett objektiv så skulle jag helt klart ta 50 mm 1.8g, det är mycket roligare än 18-105 mm, även om du inte kan zooma, utan får använda benen som "zoom". Valde själv 18-105 mm som första objektiv men köpte kort därefter ett 50 mm 1.8g, och sen dess har det inte blivit använt. Vill man ha möjlighet att zooma så är det bra som första objektiv.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto