Annons

Nikon D700 eller 800 samt prisskillnad Hong Kong V.S Singapores flygplats

Produkter
(logga in för att koppla)

apfaktor

Ny medlem
Hej,
Jag ska till Australien och har länge velat uppgradera mig från den D80 jag köpte för fem år sedan. Det jag nu är ute efter är en mycket modernare och bättre Systemkamera. Har ett flertal gamla gluggar till D80 men tyvärr utan bildstabilisator. Frågorna som följer blir alltså:

1. Passar de gamla gluggarna till D700/D800 fattningen?
2. För någon som inte ä fullblodsproffs så kanske jag kan skapa minst lika fina bilder med en D700?
3. Jag kommer ha ca 8 timmar i Hong Kong på vägen dit och i Singapore kommer jag tyvärr endast att ha 3 timmar att spela med på vägen hem. Så var är det billigast att handla, Inne i Hong Kong eller på flygplatsen i Singapore?

4. Vid köp, är det någon som har bra och seriösa handlare i Hong Kong som har hemsida som kan rekommenderas?

5. Eller ska jag bara skippa systemkameror och köra på en liten smidig Leica istället? Användningsområd är allt från naturbilder/vyer till klätterbilder.

Tacksam för snart svar.
/Johan
 
Din D80 är av DX-standard och D700/D800 är av FX-standard. Har du i dag optik av DX-standard så kommer dessa inte fylla ut hela sensorn på ett FX-hus. Det som inte fylls ut blir svart på bilden. D800 har ett DX-läge så det är inte helt kört, men du förlorar en del MP och upplösning.

D700:an är en bra kamera, den kommer säkert ge dig många fina bilder. Den har dock en del år på nacken och det är stor skillnad mellan D700 och D800 på sensorfronten.
 
Nikon F

passar på alla Nikon sedan en väldigt massa år. Så dina objektiv kommer att passa.

Jag uppgraderade från D80 till D700 och senare från D700 till D800. Resan till D700 var mer än den sista. Att kliva upp en nivå i kamera kräver mer av dig som fotograf. (D80 ersattes med D90 och senare med D7xxx serien) Jag upplevde min D80 som en pryl som alltid var med,´efter uppgraderingen till D700 blev foto betydligt mer som en planerad verksamhet. Jag vill dessutom betona att D800 upplever jag som ännu mer en kamera för planerat fotande. Bildfilerna är underbara att jobba med men stora om du kör RAW.

På dina sista frågor kan jag inte tillföra något.
MVH Joachim
 
1, objektiven passar men det beror sedan på vilka objektiv du har, troligen är några fullformatsobjektiv. Ett slumpvis köp till DX skulle nog ge hälften blir FF objektiv

2, Det är inte säkert du hittar något nytt D700, produktionen har slutat. Vill du ha en bra DX titta på en D7100, om du går på FF så finns ju ett biligare alternativ till D800 och det är D610
 
generationsbyten svårt

Kan berätta hur jag skulle se det....

Kameran byter många i cykler om 3-5 år. Objektiven i cykler om 10-15 år. Vissa objektiv vet man att de kommer att användas mycket längre än så.Som jag ser det är systemet man väljer nr1 och vilka objektiv man vill kosta på sig nr2. Kameramodellen kommer först på 3:e. Det är inte hela världen att byta kamera.... MEN valen av objektiv är det. Jag tycker att de dessutom behöver köpas för att hålla för ett byte från DX till FX om vi pratar Nikon

Min fru och jag har både D7100 och D800. DX kameran använder mestadels min fru för den är smidigare att använda. Den är mycket bra! D800:an är en lite mer krävande kamera. Den levererar dock så man baxnar ibland.

Sensorn i DX kamera är mindre än motsvarande i en FX och man brukar räkna med värdet 1.5 när man pratar objektiv och jämför med en FX kamera. En 50mm på FX kamera är 50 men på en DX kamera motsvarar det 75mm. En 100mm på en FX blir 150mm på en DX osv. Omvänt också naturligtvis. En 35mm på en DX är att se dom ett "normal" objektiv men på en FX blir det en vidvinkel. Objektiven till FX kameran kan därför generellt sett bli både större och tyngre. I alla fall för oss och det vi fotar

Om jag var i din situation skulle jag nog välja D7100.....Alla dina objektiv kommer att funka fint och om jag inte redan hade ett så skulle jag också investera i ett nytt av "prime" kvalite som ÄVEN SENARE, om 3-5 år, kommer att passa till en ev FX kamera.

Lycka till
//LGN
 
1, objektiven passar men det beror sedan på vilka objektiv du har, troligen är några fullformatsobjektiv. Ett slumpvis köp till DX skulle nog ge hälften blir FF objektiv

2, Det är inte säkert du hittar något nytt D700, produktionen har slutat. Vill du ha en bra DX titta på en D7100, om du går på FF så finns ju ett biligare alternativ till D800 och det är D610

Ja, D610 skulle LÄTT gå före D700 för mig..
 
men om du ska klättra med kameran är inte liten storlek första priot då? jag skulle kört på en fujixT-1 liten smidig bra kvalitet rakt från kameran kanske svårt att ställa in o krångla om man klättrar? Fuji har 3 rattar på ovansidan för allt det viktiga. Finns rätt många mindre bra kameror idag.
 
Tack för er snabba feedback.
De linser jag har i nuläget är:

Nikons AF 50mm 1:1,8D
Nikons AF 85 1:1,8 D
Nikons DX 18-135

Men som sagt så vore det ju bra om dessa fungerade tillsammans med Nikon 610. Å andra sidan så är ju kompaktkamerorna små och lätta att ta med sig och tar väldigt bra bilder då många av dem har inbyggd bildstabilisator. Inte lätt det här inte.
Hmmm

Finns det förresten någon marknad för begagnade Nikonlinser som de nämnda ovan. Ingen av dem är ju VR?
 
50 och 85 fungerar som tänkt på D610, men du får förstås ett lite vidare utsnitt än med D80. 18-135 kommer inte att fungera vettigt, även om du kan köra kameran så att den beskär bilden till DX-format automatiskt. Då kastar du bort en massa sensoryta som du betalat för.

Nu har jag inte kollat av begagnatpriserna på ett tag, men 50:an kan du kanske sälja för 700-800 kr eller så; 85:an kanske kring 2000 kr. De flesta nya fasta lite kortare objektiv saknar VR, så det är i sig inget problem. Däremot så finns det nya modernare versioner av dessa objektiv, som då har inbyggd fokusmotor. 18-135 är inte så fasligt intressant löst, men något kan du säkert få för den, eller också lägger du med den ihop med D80 om du tänker sälja den.
 
Sälj inte 50 lr 85!
Som jag ser det så saknar du vidvinkel.
Det är alltså ett sådant objektiv jag skulle satsat på.
För att göra det så måste DU bestämma dig för dx eller fx.
För dx så skulle du kunna köpa värstingen D7100 eller ett ännu billigare hus.
För fx är D610 det billigaste valet. Handen på hjärtat. Har du råd?
O då menar jag att köpa både D610 OCH en vidvinkel för fx.
610an kostar väl ca16000.
7100an runt 10000. Skillnaden ger väl ungefär ett bra vidvinkel.

Gillar man vidvinkelfotografering så är en fx kamera great! Med RÄTT vidvinkel givetvis.
Gillar man telefotografering så är dx ett bättre/billigare val.

JAG tror utan tvekan att om du är fotointresserad så är 610an det bästa valet för dina bilders skull. Men vad säger plånboken?

Eftersom att du klättrar så gissar jag att du beaktar vikten. O den talar för dx. Linser kan göras mindre o därmed blir objektiven lättare.
Gå till en seriös butik o testa skillnaderna i handen.
O eftersom du skall till Australien så kanske du skall bada lite med? Köp eller försök att låna en liten kompakt som man kan dyka med. Lr en gopro om du filma samtidigt som man dyker eller klättrar.
 
Behåll 50 mm och 85 mm objektivet

Nikons AF 50mm 1:1,8D Nikons AF 85 1:1,8 D fungerar alldeles utmärkt till en fullformatskamera så som D610 eller D800.

Mitt förslag är att du också köper ett 35 mm objektiv och en D610, då har du en fin uppsättning objektiv som fungerar fantastiskt fint att fotografera med som ger en fantastisk skärpa i kombination med en D610 eller en D800. Okbjektiv med största bländare mindre än f/2 tillsammans med dessa kameror kommer också ge dig helt nya möjligheter att fotografera i dåliga ljusförhållanden.

För så korta brännvidder behöver du inte bildstabilisator

Sedan kan du också köpa en begagnad zoom när du kommer hem, ett Nikon AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED kostar inte mycket begagnat. Visst har det objektivet sina begränsningar i synnerhet när man fotograferar med full bländare och lång brännvidd. Nedan har har bifogat en länk där du ser en bild jag har med mitt Nikon AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED, vinjetteringen syns tydligt på denna bilden (man bör nog välja f/8 eller mindre för att slippa detta).

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3147384.htm

Har själv en D600 som jag är mycket nöjd med, utöver ett Nikon AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED så har jag också Nikon AF 35 mm 1:2D, Nikon AF-S 50 mm 1:1,4G och ett Nikon AF 85 mm 1:1.8D

Lycka till
Thomas
 
Gammal teknik ?

Köp inte så gammal teknik, om du inte vill ha fullformat gå på en nyare Nikon dx.

Om du avser fasta objektiv när du skriver gammal teknik så håller jag inte med dig. Fast optik är optiskt överlägsen zoomobjektiv, men framför allt är det vid stora bländare som den fasta optiken fungerar så bra (finns det något zoomobjektiv med största bländare f/2).

Med dagens kameror med så många pixlar så är det optiken som börjar bli begränsningen, så för att man skall utnyttja kameran fullt ut och inte bli ruinerad så föredrar jag fast optik.

Thomas
 
Fast objektiv

Nikons AF 50mm 1:1,8D Nikons AF 85 1:1,8 D fungerar alldeles utmärkt till en fullformatskamera så som D610 eller D800.

Mitt förslag är att du också köper ett 35 mm objektiv och en D610, då har du en fin uppsättning objektiv som fungerar fantastiskt fint att fotografera med som ger en fantastisk skärpa i kombination med en D610 eller en D800. Okbjektiv med största bländare mindre än f/2 tillsammans med dessa kameror kommer också ge dig helt nya möjligheter att fotografera i dåliga ljusförhållanden.

För så korta brännvidder behöver du inte bildstabilisator

Sedan kan du också köpa en begagnad zoom när du kommer hem, ett Nikon AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED kostar inte mycket begagnat. Visst har det objektivet sina begränsningar i synnerhet när man fotograferar med full bländare och lång brännvidd. Nedan har har bifogat en länk där du ser en bild jag har med mitt Nikon AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED, vinjetteringen syns tydligt på denna bilden (man bör nog välja f/8 eller mindre för att slippa detta).

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3147384.htm

Har själv en D600 som jag är mycket nöjd med, utöver ett Nikon AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED så har jag också Nikon AF 35 mm 1:2D, Nikon AF-S 50 mm 1:1,4G och ett Nikon AF 85 mm 1:1.8D

Lycka till
Thomas

Passar också på att ge en länk till en bild som jag har tagit med mitt 85 mm objektiv med bländare f/4,5, där finns det ingen tendens till vinjetterning:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/349708/2966542.htm
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.