Annons

Nikon D70 VS SanDisk CompactFlash 1GB Extreme III

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventileit

Aktiv medlem
Funderar på att investera i ett lite större och snabbare minneskort, Jag har idag ett 40X, 512MB och eftersom jag uteslutande fotograferar i RAW-läge så känns det lite klent (ca. 90 bilder).


Min fråga är som lyder: Är detta minneskort overkill för D70?
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=cf1GBextreme ... är kortet snabbare än vad kameran klarar att skriva så jag inte kan utnyttja dessa fulla kapacitet? ... kan hastigheten på kortet (förutsatt att kameran klarar skriva) öka på antal bilder tagna per sekund i sekvensläget?. D70 tar ju 3 bilder/s, vad skulle man ev. kunna komma upp i med detta kort?

Mvh.
Danne.
 
Kameran blir inte snabbare med det kortet, kortet klarar mer än D70, så jämfört med Ultra 2 är det kanske lite overkill på D70.
 
Ok, läste just att med en Canon 350D tillsammans med detta kort så fick man ur fler bilder per sekund än dom 3 b/s som specifikationen säger, Men den kanske är snabbare att skriva än vad en D70 är...
 
Jämför man mot ett standardkort så är det ju lite skillnad, men jag märker då ingen skillnad på 3.945MB/sec och 3.937MB/sec :)
 
Zpider skrev:
Jämför man mot ett standardkort så är det ju lite skillnad, men jag märker då ingen skillnad på 3.945MB/sec och 3.937MB/sec :)

Nej skillnaden mot ditt redan snabba kort är ju inte så stor, Men det lär göra en ganska rejäl skillnad mot mitt gamla 40x?
 
Ventileit skrev:
Nej skillnaden mot ditt redan snabba kort är ju inte så stor, Men det lär göra en ganska rejäl skillnad mot mitt gamla 40x?

Det är ju aldrig fel med ett snabbare kort, men det beror ju på hur man fotar också, jag kör aldrig annat än serietagning, och ofta långa sekvenser eftersom jag fotar motorevenemang, bankörning och liknande, och eftersom jag alltid kör kortläsare istället för att koppla kameran till datorn direkt så vill man ju ha så snabbt kort som möjligt....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.