Advertisement

Annons

Nikon D70 +Sigma?

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel.l

Aktiv medlem
Hej.

Alla ni som har köpt D70 med de två Sigmagluggarna som Expert säljer, vad tycker ni om optiken.
Jag har hört att den inte ska vara bra, men hur dålig är den? Eller är den så dålig?

Jag har testat den optiken både på Nikon D70 och Canon D60.

Optiken är helt o.k., i förhållande till priset ett klipp!

Det ser ut som leksaker, det känns som leksaker men bildresultatet är övertygande.

Bra färger, bra kontrast, o.k. skärpa och mycket bra antireflexbehandling.

Du får gå till jämförelsevis mycket höga priser för att hitta nå´t bättre.

rubank skrev:
Du får gå till jämförelsevis mycket höga priser för att hitta nå´t bättre.

Tja, i mitt tycke är den mycket prisvärda kitgluggen att föredra. Den är dessutom bara marginellt dyrare (men svår att få tag på).
Sigmagluggarna som Expert skickar med ger ganska tydliga blåstick (CA). Jag bytte till systemare just för att bli av med blåstick.
Jag rekomenderar kitgluggen, den är ytterst prisvärd och dessutom har den den rätta kvalitetskänslan.

//

Megapolare skrev:

Sigmagluggarna som Expert skickar med ger ganska tydliga blåstick (CA).

//

Jag har inte den erfarenheten. Kitgluggen har jag inte provat, men den är ju som sagt också svår att få tag på. När du jämför priset ska du också bekata skillnaden i omfång 18-70 vs. 18-200.

Måste bara säga att jag inte heller har lagt märke till några tydliga blåstick...
Objktiven lämnar säkert en hel del att önska men för mig duger de jättebra just nu, har fått i mina ögon skarpa och fina bilder. Har fotat en del i motljus och inte haft några som helst problem med reflexer el dyl..
Kitet ger mig ett stort omfång och jag kan sedan i lugn och ro komma fram till vad det är jag saknar..

Malin - mycket nöjd med sigmakitet.

Jag gick länge i kvalet om att vänta till kitoptiken kom in eller köpa Sigma. Hade läst om all dålig kritik inkl bildexempel de fått här på fotosidan. Delvis är kritiken rätt. Bättre optik finns. Men överlag blir bilderna bra mycket bättre än en kompaktkamera och som nybliven ägare är det så man jämför. Har inte haft några problem med blåstick. Däremot blir skärpan inte den bästa. Bra vid närbilder men landskapsbilder kunde bli bättre.

Jag ångrar inte att jag valde Sigmapaketet. Blev ett lyft jfr med kompakten. Nästa lyft kommer när jag har råd att skaffa ännu bättre optik.

http://fphoto.org/Kim10D/Sigma 18-50

Kim har testat 18-50 gluggen. Kolla in första bilden i fullstorlek (img 7350). Massor av blåstick.
Kitlinsen kostar ca 4000 att köpa lös, du får den i kitet för 2500. Nästan halva priset. Torde med tanke på prestandan och silentwavemotorn vara ett trevligt val

//

Nikons kitlins lider också av kromatisk abberation och har dålig skärpa i hörnen. Kolla in Cyberphotos testbilder, bl a björkarna.

Sigma 18-50 är ett mycket bra objektiv, speciellt med tanke på priset. Skärpan är mycket bra utom hörnen på full öppning i 18-läget. Den kromatiska abberationen syns bara i vissa situationer.

Oj, Tack för alla svar.

Jag kan bara säga att det verkligen var blandade åsikter. Men jag väntar nog på mitt beställda 18-70 kit. Hmm...tror jag...Eller så köper jag bara huset.

Daniel.l skrev:
Hej.

Alla ni som har köpt D70 med de två Sigmagluggarna som Expert säljer, vad tycker ni om optiken.
Jag har hört att den inte ska vara bra, men hur dålig är den? Eller är den så dålig?

Underbart kit, jag är helnöjd.
Köp det..

:)

Det slutade med att jag köpte huset ensamt. Nästa köp blir en vidvinkel, jag skulle nog vilja ha 18-70 zoomen men är sugen på en fast ljusstark 24mm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar