maxzomborszki skrev:
Det beror på vad du menar med "slave mode". Det är skillnad på att styra en blixt och att utlösa en blixt (slavtändning). Jag skulle tro, utan att ha testat, att en D50 kan utlösa en SB-800 i ett av dess "slavlägen".
Enligt vad jag förstått kan inte en D50 användas för att styra blixtar i CLS-systemet trådlöst. Däremot borde den kunna klara av att utlösa andra blixtar som har slavtändare genom att man ställer om den interna blixten till manuellt läge (Custom Setting 16: Flash mode). Detta borde även funka med blixtar i "SU-4"-läge, dvs en SB-28 med en SU-4 (tillbehörsslvatändare) ditsatt eller en SB-800 eller liknande med inställningen SU-4. Skillnaden mellan vanlig slavtändning och SU-4 är att blixten i det senare även känner av av när huvudblixten slocknar och stryper sig.
Anledningen till att man vill gå över till manuellt läge för blixten istället för TTL är för att annars kommer förblixtarna som används för ljusmätning att trigga slavblixtarna och de utlöses för tidigt. (Det finns visserligen vissa speciella slavtändare som är "digitalkompatibla" så att de ignorerar de första förblixtarna.)
Någon D50-ägare får gärna rätta mig om jag har fel.