Annons

Nikon D70 rengöring av linsen.

Produkter
(logga in för att koppla)

AgentXTC

Aktiv medlem
Hejsan,

Till min D70 fick jag med kit linsen DX 18-70.

Till min förskräckelse såg jag en repa på den häromdagen men efter nogrannare inspektion verkar det vara en fett rand.

Jag köpt något som hette HAMA OPTIKRENGÖRINGSSET FÖR KAMERALINSER.

http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=shopping/ProductDetail.asp?PID=5010057551

Efter lite pulande fick jag bort "repan" och nu ser det väldigt fint ut är detta något som ni rekommenderar att tvätta linser med eller skall man använda något annat?

Typ glasögonduk eller liknande?

Hoppas bara jag inte sabbat något då det inte var med någon instruktion till rengöringvätskan men det luktade ungefär som stark fönsterputs.
 
Den led nog ingen skada av din behandling. Bra med linsputspapper som kastas efteråt. På putsdukar fastnar lätt skräp som kan repa linsen vid rengöring.

Spring till närmaste fotobutik och inhandla ett UV- / skylightfilter så slipper då ångestladdade rengöringar av frontlinsen.

UV-filer är färgneutrala och skylight är något tonade.

mvh. Stefan

http://www.scandinavianphoto.se/?47011

Finns även en lite dyrare variant med mässingring och antireflexbehandling. Låt plånboken avgöra.
 
Senast ändrad:
?

Ännu en glasyta som kan bryta ljuset fel och minska ljusinsläppet?

Jag använder ett linslock för att skydda linsen. Med ett motljuskydd landar inga fingrar på linsen.
 
Nja, nu tror jag ju inte att ett UV-filter dämpar ljuset så att man märker det (tror inte ens det är mätbart). Dock finns det väl en risk att man får ljusreflexer, men det finns bra och dåligt antireflexbehandlade filter. Själv har jag då aldrig märkt någon negativ effekt av dessa filter (jag kör diverse Hoya-filter).

Däremot så behöver man inte vara så rädd för att skita ner "linsen" eftersom att om man nu genom oaktsamhet / otur råkar sätta dit en repa så är det bara att kasta filtret och sätta dit ett nytt.

Men alla gör som de vill men jag pratar alltid varmt för filter eftersom objektiv är så pass dyrbara och ömtåliga.

-- Stefan
 
Jag trodde att jag fått skräp på linsen då bilderna från min D70 började se ut såhär:
http://helgo.net/salle/misc/dirt_on_picture.jpg

Men det visade sig vara något litet skräp som låg på CCDn, eller närmare bestämt på filtret ovanför CCDn.

En hjälpsam försäljare på Expert i Skellefteå hjälpte mig att få bort det, vi fällde upp spegeln och slutarridån mha. spegellås-funktionen (s.194 i manualen), tog sedan loss objektivet och blåste försiktigt på CCDn med "tryckluft på burk". Sen dess har jag sluppit dessa små artefakter på mina bilder.
 
dansel skrev:
En hjälpsam försäljare på Expert i Skellefteå hjälpte mig att få bort det, vi fällde upp spegeln och slutarridån mha. spegellås-funktionen (s.194 i manualen), tog sedan loss objektivet och blåste försiktigt på CCDn med "tryckluft på burk". Sen dess har jag sluppit dessa små artefakter på mina bilder.

"Hjälpsam", jo jag tackar jag. Detta visar om något att folket på expert är allt annat än experter!
Att använda trycklyft på burk är inget annat än livsfarligt för din kamera. Inte sällan följer delar av den vätska som utgör "luften" i burken med ut och ger en hinna på AA filtret i kameran. Har man riktig otur kan en sådan burk med tryckluft förvandlas till en vattenpistol.

Det är inte omöjligt att en tunn oljehinna numera ligger på ditt AA filter... (Men det är ju experts ansvar!)

Rengöring av CCD skall bara ske med gummiblåsa, eller genom använding av specialverktyg och specialvätska. Största möjliga försiktighet är påbjuden!

//
 
Ajdå, det lät ju mindre bra... Jag har dock inte märkt någonting på mina bilder, hur stor sannolikhet är det att jag skulle fått en sådan hinna på CCDn? (blåste bara en kort puff mot den) Och hur upptäcker jag det i sånna fall?
 
Förmodligen inte

Jag tror nu inte att du behöver oroa dig. Du borde ha sett stora blaffor på bilderna annars vid det här laget. Det ska till en hel del otur för att det ska följa med droppar ifrån en tryckluftstub, framför allt ska man akta sig för att tippa på sprayflaskan medan man blåser.

/Thomas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.