Mikael har alldeles rätt här.
När du fotar digitalt fångar det chipet en "råbild" som alltid har samma specifikation. Den avbildar bara det den "ser". Den är designad/tillverkad för att mäta ljusinfallet över ytan exakt lika varje gång (tänk er vad som skulle hända om det inte var så). Jag antar att den är ursprungskalibrerad vid 5000 k som är standard i grafiska branschen. Det viktiga är att den kan bara återge vad den "ser".Om ljuset som faller på det avbildade föremålet ligger i det röda spektrumet så blir informationen från chipet"för rött". Ingen inställning du kan göra i kameran kan ändra på det.
Men chipet levererar bara ettor och nollor, alltså egentligen ingen bild.
Bilden måste således ALLTID tolkas fram av en mjukvara och en utenhet (skärm, skrivare, tryckpress). Det händer alltså en hel del mellan ettorna/nollorna och skärmen. Den mjukvarubehandlingen kan som påpekats göras i kameran, eller, om du fångar råbilden direkt, i ett bildbehandlingsprogram etc.
Det program som är skickligast på detta är också bäst på att göra justeringen av vitbalans och de andra parametrarna. (Vilka svårigheter som finns här är en annan historia) Viktigt: Med råfiler kan du också behålla bildens färgdjup (tex 12 bitar) vilket är av avgörande betydelse för bildkvaliteten.
De metadata som man kan finna i råbildfil om kamerans inställningar är snarast av pedagogisk art, de påverkar inte "bildinnehållet" i filen.
Mikael har också rätt i att det går/inte går att justera exponeringen i efterhand.
Det bästa du kan göra är att exponera rätt (efter högdagrarna). Då får kameran den bästa informationen. När man ljusterar exponeringen i efterhand är det i princip samma sak som när du ljusterar upp chipets känslighet, höjer ISO-talet från tex ekvivlent med 100 asa till 400 asa. I kameran görs det genom att köra starkare strömmar genom chipet vi exponeringen, vilket naturligtvis inte är lika bra som att låta tillräcklig mängd ljus falla på chipet via bländare/tid. Det går ju, men med kvalitetsförluster.
Med samma resonemang skulle man kunna säga att man även kan justera en felfokuserad bild genom att lägga på skärpa i efterhand, man alla förstår ju vilket bedrägligt resonemang det är.
Ljusteringen i en mjukvara i efterhand är alltså "samma sak" som att tolka detta i kameran, beroende på algoritmernas kvalitet.
Men det är viktigt att komma ihåg att all - säger ALL - efterbehandling av bilderna sänker kvaliteten. Därför är råfiler och allt över 8 bitar färgdjup en välsignelse. Och också: inga inställningar i kameran kan förbehandla bilden som kommer ur chipet, den kan bara efterbehandlas.
Hoppas det var begripligt.