Annons

Nikon d70 raw-filer med Auto WB

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej. Jag undrar lite över raw-formatet i Nikon d70.
Om jag tar en bild med automatisk vitbalans och sedan redigerar vitbalansen i Nikon Capture blir det samma resultat då som om jag ställt in vitbalansen manuellt.

Är det svaret verkligen korrekt? Är det inte så att den automatiska vitbalansen kan utelämna viktig "data" som en manuellt inställd vitbalans hade fått med. Färger/Intryck, vad vet jag.

Borde ju vara lite som med kurvor/exponering, att om man exponerar fel eller får utrrätta högdagrar så kan man aldrig få tillbaka den förlorade "informationen".

När man fotograferar i RAW så kan allt justeras i efterhand.
Förutom fokus och exponering.

Vitbalansen ligger vid sidan av själva bildfilen som så kallad metadata.

Vitbalans, kontrast, skärpning och färgmättnad påverkar bilden först vid RAWkonverteringen som du gör via Camera RAW i Pshp, Nikon capture eller annat program.

Och du kan då välja att använda kamerainställningens värden eller helt andra värden.
Råfilen är helt opåverkad innan den konverteras till JPEG eller annat format. Den har bara fångat ljuset som var vid fotograferingstillfället.

Om du fotograferar i JPEG sker konverteringen i kameran och då är det noga med att ställa in vitbalans och annat korrekt.

Men, det är bara att prova själv, jag har gjort det med kanske ett par hundra testbilder.

Förresten, exponeringen går att påverka rätt bra i efterhand, men bäst är förstås att exponera ”korrekt” i kameran.

Bilagor

• namnlöst-1.gif
    namnlöst-1.gif
    37 KB · Visningar: 296
Mikael har alldeles rätt här.

När du fotar digitalt fångar det chipet en "råbild" som alltid har samma specifikation. Den avbildar bara det den "ser". Den är designad/tillverkad för att mäta ljusinfallet över ytan exakt lika varje gång (tänk er vad som skulle hända om det inte var så). Jag antar att den är ursprungskalibrerad vid 5000 k som är standard i grafiska branschen. Det viktiga är att den kan bara återge vad den "ser".Om ljuset som faller på det avbildade föremålet ligger i det röda spektrumet så blir informationen från chipet"för rött". Ingen inställning du kan göra i kameran kan ändra på det.

Men chipet levererar bara ettor och nollor, alltså egentligen ingen bild.

Bilden måste således ALLTID tolkas fram av en mjukvara och en utenhet (skärm, skrivare, tryckpress). Det händer alltså en hel del mellan ettorna/nollorna och skärmen. Den mjukvarubehandlingen kan som påpekats göras i kameran, eller, om du fångar råbilden direkt, i ett bildbehandlingsprogram etc.

Det program som är skickligast på detta är också bäst på att göra justeringen av vitbalans och de andra parametrarna. (Vilka svårigheter som finns här är en annan historia) Viktigt: Med råfiler kan du också behålla bildens färgdjup (tex 12 bitar) vilket är av avgörande betydelse för bildkvaliteten.

De metadata som man kan finna i råbildfil om kamerans inställningar är snarast av pedagogisk art, de påverkar inte "bildinnehållet" i filen.

Mikael har också rätt i att det går/inte går att justera exponeringen i efterhand.
Det bästa du kan göra är att exponera rätt (efter högdagrarna). Då får kameran den bästa informationen. När man ljusterar exponeringen i efterhand är det i princip samma sak som när du ljusterar upp chipets känslighet, höjer ISO-talet från tex ekvivlent med 100 asa till 400 asa. I kameran görs det genom att köra starkare strömmar genom chipet vi exponeringen, vilket naturligtvis inte är lika bra som att låta tillräcklig mängd ljus falla på chipet via bländare/tid. Det går ju, men med kvalitetsförluster.

Med samma resonemang skulle man kunna säga att man även kan justera en felfokuserad bild genom att lägga på skärpa i efterhand, man alla förstår ju vilket bedrägligt resonemang det är.

Ljusteringen i en mjukvara i efterhand är alltså "samma sak" som att tolka detta i kameran, beroende på algoritmernas kvalitet.

Men det är viktigt att komma ihåg att all - säger ALL - efterbehandling av bilderna sänker kvaliteten. Därför är råfiler och allt över 8 bitar färgdjup en välsignelse. Och också: inga inställningar i kameran kan förbehandla bilden som kommer ur chipet, den kan bara efterbehandlas.

Hoppas det var begripligt.

Senast ändrad:
Måste förstås korrigera min generalisering lite när jag ser på det. För naturligtvis är inställningen av av tex bländare/tid och känslighet en slags förbehandling som ju finns både inom den den analoga och den digitala välden, och som är av avgörande betydelse för bildens kvalitet.

Jag talade om de specifikt digitala inställningsmöjligheterna, som är efterbehandlingar.

Lionheart skrev:
Borde ju vara lite som med kurvor/exponering, att om man exponerar fel eller får utrrätta högdagrar så kan man aldrig få tillbaka den förlorade "informationen".

Kurvor är just kurvor och påverkar inte rådatat, utan ligger med som metadata även det. Om man har en kurva som ger utfrätta högdagrar så kan du enkelt använda en annan när du konverterar råfilen i datorn (förutsatt att du inte överexponerat bilden i kameran och har utbrännda högdagrar redan i rådatat).

Fotar man jpeg är det en annan femma.

Jag gillar att bli lärd av de lärda =)
Jag hade koll på det mesta men det är alltid kul att höra en fräsch förklaring och ni gör verkligen det enkelt och lättförståeligt.

Tack!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar