Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D70 lins skydd.

Produkter
(logga in för att koppla)

AgentXTC

Aktiv medlem
Hej på er alla foto experter!

Nån här som har tips på linskydd till nikons DX 18-70 objektiv. Det som medföljer i plast är riktigt meckigt att få på och flickvänner klagar på att det är svårt att sätta dit. Finns det inga bättre pluppar att köpa?

Sen undrar jag även om jag sätter dit ett UV filter passar även skyddet utanpå filtret då?

Tack på förhand!
 
AgentXTC skrev:
Det som medföljer i plast är riktigt meckigt att få på och flickvänner klagar på att det är svårt att sätta dit. Tack på förhand!

Flickvänner?

Byter du ofta eller har du flera :-D

Nä, allvarligt talat. Var själv och letade motljusskydd eftersom jag inte visste att det följde med ett i kitet. Men jag hittade bara orginalet. Det är ju en relativt ny glugg och tredjepartstillverkarna kanske inte hunnit med att ta fram grejer.

Borde inte vara några problem att montera UV, Skylight eller polfilter, såvida filtren inte kräver speciella hållare. Men vanliga filter som gängas på gluggen borde passa utmärkt.
 
boahahahaha.. flickvännen menar jag förståss... hehe..

men tror du att linskydded går att montera utanpå ett filter?

jag har beställt ett B+W UV filter från Dustin med koppargänga skall tydligen vara bra sägs det, men man vill ju gärna ha ett skydd utanpå när kameran inte används.

Motljus kåpa medföljde kiten och sitter på hela tiden, är detta någon nackdel eller kan man ha på det även när man plåtar inomhus?
 
AgentXTC skrev:
boahahahaha.. flickvännen menar jag förståss... hehe..

men tror du att linskydded går att montera utanpå ett filter?

jag har beställt ett B+W UV filter från Dustin med koppargänga skall tydligen vara bra sägs det, men man vill ju gärna ha ett skydd utanpå när kameran inte används.

Motljus kåpa medföljde kiten och sitter på hela tiden, är detta någon nackdel eller kan man ha på det även när man plåtar inomhus?

Själv tyckte jag inte att det var svårt att få på linsskyddet, antingen trycket man ihop fästena i mitten eller från sidan (jag brukar haka på en sida och sen trycka fast det, går på ~1 sekund). Jag har ett 67mm Hoya skylight på min glugg och det är inga problem då heller med linsskyddet.

Dock tycker jag mitt motljusskydd sitter jättedåligt, så jag använder det knappt (inte alls samma känsla som motljusskyddet på mitt 80-200).
 
Ringfilter (eller vad man nu ska kalla dem) har utvändig gänga och monteras på objektivet (insidan närmast frontlinsen har en diam 67 mm gänga). Därför borde det inte vara något problem.

Motljusskyddet snäpps fast i spår på objektivets framkant. Hmm ..,. lät obegripligt det där. Men vanliga runda filter borde passa utmärkt, allt annat vore skandal.

Du bör ALLTID ha ett filter monterat eftersom att fronlinsen bör man bara vidröra i undantagsfall. Helst aldrig.

Jag kör helst med färgneutrala UV-filter, men andra föredrar lätt tonade skylight. En smaksak.

Enligt uppgift så kan motljusskyddet skymma den inbyggda blixten vid närbildsfotografering.
 
Glaset som linserna är tillverkade av är väldigt mjukt och repas lätt. Byte av linselement lönar sig sällan, om inte optiken är väldigt dyr.

Därför ska man bara i undantagsfall vidröra linserna. Även om man använder linspapper kan det sitta smutspartiklar på linsen som ger repor när man rengör dem.

Alltid filter på objektiven. Det är min rekomendation. En billig försäkring.
 
Är det 67mm som gäller för allt på D70.
Isåfall tänkte jag köpa:
Hoya Skylightfilter 67mm HMC Super

Vad är det för skillnad på HMC och HMC Super?

Sedan har jag en annan fråga angående närbildslinser. Hur stor nytta har jag av att sätta en närbildslins tex soligor eller hoya på mitt 18-70 objektiv? Eller används närbildslinser mest på macro objektiv?
 
Lionheart skrev:
Är det 67mm som gäller för allt på D70.
Nej, olika objektiv har olika filterdiametrar. De objektiv jag använder till min D70 har exempelvis 52mm på 50mm, 62mm på 28-105mm samt 70-300mm och 72mm på 20-35mm samt 105mm.

Titta på Nikons hemsida och se vad det är för objektiv du är intresserad av och tänkt skaffa dig. Det finns även en PDF att ladda ned med kortfakta om alla objektiven om man skulle vilja ha en utskriven (http://www.nikon-image.com/eng/Nikkor_Lenses/af_spec.pdf). Det finns en motsvarande för manuella objektiv också.

Isåfall tänkte jag köpa:
Hoya Skylightfilter 67mm HMC Super

Vad är det för skillnad på HMC och HMC Super?
Priset och graden av antireflexbehandling. Super HMC har ytterligare något lager antireflexbehandling vilket gör att dessa filter är ännu bättre på att släppa igenom ljus och mindre benägna att få reflexer. Läs mer om detta på deras hemsida (http://www.thkphoto.com/products/hoya/coatings.html).

Själv har jag ett UV-filter till varje objektiv som har "rätt" diameter och mestadels sitter där, som skydd. Dock så är mitt polfilter och specialfiltren 72mm-filter och så har jag stepringar för att kunna montera dessa på objektiven vid behov.
 
Lionheart skrev:
Sedan har jag en annan fråga angående närbildslinser. Hur stor nytta har jag av att sätta en närbildslins tex soligor eller hoya på mitt 18-70 objektiv? Eller används närbildslinser mest på macro objektiv?
Nyttan beror väl på hur mycket makro du kommer att plåta. Plåtar du väldigt lite men känner att du ändå vill ha möjligheten att utforska närbildsfotografins värld är närbildslinser ett billigt sätt att kunna börja leka i makrovärlden. Men helt klart är ju att ett makroobjektiv ger bättre resultat.

Dessa närbildslinser brukar oftast användas i samband med icke-makro vad jag vet. Tanken är att de skulle vara ett alternativ till makroobjektivet. Det jag har läst mig till är att man ofta använde dessa på normalobjektiven, men självklart kan du montera dem på vilket objektiv som helst (makro, normal, tele, zoom...). Jag har ingen erfarenhet av dessa dock och speciellt inte i kombination med kit-zoomen till D70:n, så kvaliteten får någon annan svara på.

Är du intresserad av makro så finns det en ganska bra artikel (på engelska) på http://www.photographic.com/phototechniques/54/
 
En bra artikel om makro, på svenska, hittar du här:
http://www.fotosidan.se/doc.htm/2872/

Objektivlock i de flesta storlekar och typer finns hos välsorterade fotohandlare (och förmodligen även hos mindre välsorterade).
T ex Photax:
http://www.photax.se/

Objektivlocken kan användas tillsammans med filter, eftersom filtren har samma ytter- och innerdiameter som objektiven.

Olle
 
AgentXTC skrev:
...
Finns det inga bättre pluppar att köpa?

Sen undrar jag även om jag sätter dit ett UV filter passar även skyddet utanpå filtret då?

Tack på förhand!
Ang "pluppar": Hama har ett 67mm linslock som jag tyckte funkade ganska bra. Konstruktionen funkar som Nikons, dvs två spärrar som man trycker mot varandra och sedan släpper ut när filtret är på plats. Det var lättare att plippa dit det, än nikons orginal.
Meckar du på ett filter så har du samma storlek på det som utan, dvs 67 mm = linslocket passar.

/Micke
 
StiffenStorm skrev:
...

Enligt uppgift så kan motljusskyddet skymma den inbyggda blixten vid närbildsfotografering.

I allra högsta grad, åtminstone på en D100. Där kan du inte använda motljusskyddet vid blixtfotografering om du använder brännvidder kortare än ca 24 mm, oavsett fokuseringsavstånd.
Huruvid blixten på D70 reser sig högre upp än på D100 vet jag inte men förmodligen samma fenomen på denna.
/Micke
 
Jag har inga problem att klicka dit motljusskyddet på min 18-70DX glugg med UV-filter men däremot så har jag ett helsike att få av den. Finns det något knep eller är det något fel på gängan på min glugg eller motljusskydd.
Jag får ta i för kung och fosterland och det känns som om jag gör detta några månader till så kommer nog gluggen att paja.
 
lite svårt

jag hade också problem med detta i början, lösningen blev att när man sätter dit/tar bort det så precis när det ska "klicka" så tryck ihop skyddet lite försiktigt på sidorna så det blir äggformat, då hoppar den över "låsningen" lätt.
 
StiffenStorm skrev:
Glaset som linserna är tillverkade av är väldigt mjukt och repas lätt. Byte av linselement lönar sig sällan, om inte optiken är väldigt dyr.

Därför ska man bara i undantagsfall vidröra linserna. Även om man använder linspapper kan det sitta smutspartiklar på linsen som ger repor när man rengör dem.

Alltid filter på objektiven. Det är min rekomendation. En billig försäkring.

Jag köpte min D70 idag i en butik som inte hade kvar några filter. Vill få tag i t ex Hoya eller B+W, så snabbt som möjligt givetvis.

Är försiktig av mig och kunde såklart inte hålla mig från att ta några testbilder idag. Fick en vattendroppe från luften på linsen. Nu sitter den där, som en ful fläck.

Har jag tur hittar jag någon fotobutik i morgon söndag som har både filter och linspapper, men nu törs jag ju knappt använda pappret, t ex när jag läser ovan.

Hur gör jag lämpligen ? Gå till en seriös fotohandlare för att få hjälp ? Verkar lite överdrivet kanske, men jag vill inte på något vis skada ytan

Jag hade såklart planerat att fota massor denna vecka (ska på några små foto-dagsturer m m) - valde ju därför att köpa den i en butik i st för att beställa den från t ex Scandinavien Photo där jag kunde fått filter med på en gång.....


Tacksam för råd

till en som var försiktig men tydligen inte tillräckligt
 
Vattendroppen som kom på objektivet var pyttelite salivstänk när jag skulle fräsa till till både hund och andra "akta jag har nytt objektiv och inget filter". Det syns nästan en liten violett skiftning på ytan.

Jag vet inte om jag ska använda sprit av någon sort (T-röd, kemiskt ren bensin) eller bra linsrengöringsvätska i kombination med lämplig duk/kodak papper, vill bara ha bortbortbort fläcken - men vill inte svabba till det - finns det någon ytskiktsbehandling som kan skadas av vad jag använder för medel ?

Kan på en söndag åtminstone skaffa mjuk duk på Claes Ohlson - men linspappret var slut i den fotobutiken jag köpte kameran i (om de ens hade haft papper) - ja kan ju iofs beställa och vänta 3 dagar att fota, men den fläcken retar mig mycket. Har läst massa ämnen nu här, (rengöring/lins/filter) - salivvarningar ges (ang. "blåsa damm" - men är saliv särskilt dåligt för objektivet annars ?
Låter kanske dumma, mina frågor, men det känns oroande att fläcken direkt skiftade i violett.
PH ? Förstör all vätska någon antireflekyta ? Jag bara spånar.

Är mitt objektiv förstört nu ? (nu låter jag väl om omöjligt ännu "dummare")

Lite orolig.

(I övrigt hoppas jag återfå foto-glädjen och även glädjen att kika in här, nu med ny kamera)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.