rudhan skrev:
Innan D70'n sparar en RAW-bild i mode 1 görs visst en filtrering som ska ta bort brus, bilden är då inte helt 'rå'. I mode 2 tar kameran två bilder, en på motivet och en med slutaren stängd, sen subtraheras de båda, och sen körs samma filtrering igen. Inte heller nu är bilden helt 'rå'. Tricket man kan göra är att använda mode 2 men stänga av kameren just när första bilden är tagen. Då sparar kameran den första bilden precis så som den kom ur sensorn, rå.
Brusreduceringen (som väl Canon åxå har i sina kameror) har inte något med det att göra. Det som påtalats en del har ju varit just att man begränsar upplösningen i de allra ljusaste partierna, vilket medför att man får lite sämre möjlighet att "återskapa" information ut högdagrarna. Detta är den kompression som görs av NEF:arna. För en del extrema eller extraordinära användningsområden kanske det spelar roll, men inte för de allra flesta.
Någon med en D100 som testat och jämfört komprimerad resp okomprimerad NEF?
En annan sak som åxå påtalats är att de applicerar ett medianfilter (detta är väl den "brusreduceringen" som du talar om) på bilden för att ta bort heta pixlar. Detta görs mycket riktigt efter det att brusreduseringen gjorts, på den "färdiga" bilden.
Detta borde ju åxå kunna ta bort en viss mån av detaljer i bilden som INTE är heta pixlar, men i de flesta fall spelar det troligen inte någon roll.
Jag har inte gjort några jämförande tester, men eftersom D70:n ändå visar upp tämligen hög (iaf inte sämre än 300D och 10D) detaljåtergivning under "normala" omständigheter så är väl detta åxå att anse vara en sak som mest spelar roll under speciella omständigheter.
Frågan är om det appliceras alls på korta slutartider (kortare än 1s).
Om nu definitionen för "RAW" skulle vara ingen signalbehandling, så som brusreducering etc, så har inte Canon heller något RAW-format eftersom man applicerar brusreducering på sensornivå, redan innan A/D-omvandlingen, om jag inte har helt galet för mig.
För övrigt svarar D70:n rätt bra på IR som den är. Det är väl mer för ljussvaga stjärnor osv som man kanske vill ha högre känslighet för IR. För "vanligt" IR-foto behöver man inte slakta sin D70. (För att återknyta till urskrungsinlägget.)