Annons

Nikon D610 + Sigma 35mm F1.4 DG HSM, skärpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

ljn3

Aktiv medlem
Har köpt en Sigma 35mm F1.4 DG HSM till min Nikon D610 för något halvår sedan. Och det ska vara ett riktigt skarp objektiv men jag har inte upplevt det så? Har även gjort en fokusjustering via kameran och då använt ett måttband på ett bord och satt kameran på stativ och vinklat 45 grader. Avstånd jag har använt 15 x brännvidden = 525 mm sett mellan fokuspunkt och yttre lins på objektivet.

Sen har skummat lite på webben och jag är inte ensam om att ha problem med skärpan med detta objektiv. Någon skrev att man ska använda/prova att ställa kameran på 9 centrumfokuspunkter istället för en?

Mer, sen finns det en USB docka att köpa och ett kalibreringsprogram från Sigma. Så jag har beställt en sådan docka, har nog här erfarenhet att denna kalibrering?

/Lennart

Har köpt en Sigma 35mm F1.4 DG HSM till min Nikon D610 för något halvår sedan. Och det ska vara ett riktigt skarp objektiv men jag har inte upplevt det så? Har även gjort en fokusjustering via kameran och då använt ett måttband på ett bord och satt kameran på stativ och vinklat 45 grader. Avstånd jag har använt 15 x brännvidden = 525 mm sett mellan fokuspunkt och yttre lins på objektivet.

Sen har skummat lite på webben och jag är inte ensam om att ha problem med skärpan med detta objektiv. Någon skrev att man ska använda/prova att ställa kameran på 9 centrumfokuspunkter istället för en?

Mer, sen finns det en USB docka att köpa och ett kalibreringsprogram från Sigma. Så jag har beställt en sådan docka, har nog här erfarenhet att denna kalibrering?

/Lennart

Jag tror att du har blandat ihop det äldre objektivet Sigma 35 mm f/1,4 DG HSM med det nyare och betydligt vassare Sigma 35 mm f/1,4 Art. USB-dockan fungerar dessutom bara på det sistnämnda.

Sigma har inte gjort något annat fast 35mm med af och bländare 1.4 än ART.

Hur som helst, ditt objektiv ska vara skarpt. Kolla hur det är om du fokuserar manuellt med Liveview. Det jag hade, visserligen till Canon, var skarpt redan på f/1.4. Fokus satt även den perfekt. Det är som skarpast vid 5.6. Så kolla skärpan där, är den off även där är ditt ex kass. Reklamera!

Ligger bara fokus fel skulle jag låta Sigma åtgärda det och inte hålla på med microjustering själv.

/Ingvar

Javisst har jag Sigma 35 mm f/1,4 Art, kopierade fel text från webben.... Har jag köpt objektivet i Syd-Korea i april i år så jag har ingen garanti att nyttja här i Sverige. Så jag ska prova Sigmas kalibreringsprogram som fick god kritik av DP Review.

/Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar