Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D610. D700. D750 Skillnad. Samt 16.9 format stöd bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

tonycrona

Aktiv medlem
Jag är inne på att köpa ny kamera.
Jag har bara hittat några få som är fullformat, samt har inbyggd blixt.
Så nu står väl valet mellan dessa 3.
Men undrar lite vad som egentligen skiljer dom då alla är fullformat och då bör ha samma sensor lr?
Samt vilken gräns man bör ha vid inköp av begagnat i antal tagna bilder, tänker mig kanske max 15-20 000 bilder.
Då den ändå kommer hålla rätt länge för mig då den brukas i privat syfte.
Samt vad ett ungefärligt pris skulle kunna vara?
Ett objektiv 18-55 ligger ju på runt 2000 kr för ett nytt, så inte hela världen om jag bara köper kamera huset och sen objektivet nytt heller.
Jag vill dock gärna ha bekräftat att det går att ställa in fotoformatet 16.9 på dessa kameror osv?
 
Först av allt. Ett 18-55 är ett DX-objektiv och alla modeller ovan är fullformat, 24x36. Objektivet täcker inte fullständigt sensorn.
På min D700 kan du bara välja mellan 24x36 eller 16x24 (DX).
En D700 brukar ofta ligga på 3500 och är utmärkt om du vill testa fullformat för en billig peng.
På min D800 kan man även ställa in format 5:4.
Vet inte om någon av de andra modellerna klarar 16:9
Kanske spegellösa
 
D700 är äldst och D750 den senaste av de listade. D750 är den bästa allround av dessa. D700 kan man nog få för 3500:- och en D750 för runt 6000:- och D610 mitt i mellan. Objektivet 18-55 är ett DX objektiv, ska du ha något motsvarande till FF så brukar det vara 24-70
 
Först av allt. Ett 18-55 är ett DX-objektiv och alla modeller ovan är fullformat, 24x36. Objektivet täcker inte fullständigt sensorn.
På min D700 kan du bara välja mellan 24x36 eller 16x24 (DX).
En D700 brukar ofta ligga på 3500 och är utmärkt om du vill testa fullformat för en billig peng.
På min D800 kan man även ställa in format 5:4.
Vet inte om någon av de andra modellerna klarar 16:9
Kanske spegellösa
Jag tror, men ska inte ta gift på det, att alla Z-kameror kan ta bilder i 16:9. Däremot är det nog tveksamt om några av spegelreflexerna gör det i annat än möjligen videoläget (finns inte ens på D700), vilket inte blir så smidigt...
 
Finns det någon särskild anledning du överväger D610 som i praktiken är en nio år gammal kamera (D600). Som Johan är inne på så kan den fotografera i 36x24 (fx) eller 24x16 (dx). Ser att du varit ute efter 16:9 i snart 10 år. Varför är det formatet så viktigt? Finns det möjligtvis ett YX-problem i grunden?
 
Jag köpte min D610 för några veckor sen beg för 4300, cirka 20 tusen shutter counts. Den kan skjuta i DX och FX. Delar fler egenskaper med D750 än med D700. Har t.ex 24 mp som 750,kan skjuta film etc

Men av någon anledning har färre focus points än 750, tror att min har 39 medans 750 har 51. Och det är inte lika utspridda som 750 eller 700.

Men det är fortfarande en jäkligt bra kamera och jag är väldigt nöjd med den. Enda jag önskar att den hade haft är tilt screen som D750 men det får jag leva med.

Jag använder mest prime linser på den som 28mm, 50mm samt 135mm och en 90mm 2.8 Tamron macro.

Varför vill du skjuta just i 16:9 format? Och varför är det viktigt att köpa fullformat isåfall?

Har för mig att D7100 tillåter dig att croppa ner till 16:9 efter att du tagit bilden i kameran. Men annars kan du använda lightroom och göra det där.
 
Själv gillar jag ett extremt horisontellt format, som 16:9 och liknande.
Men det är inte så jag fotograferar.
Ofta tar jag vertikala bilder som jag sedan i Lightroom matchar ihop till ett panorama. Då har jag frihet att välja 16:9 eller vilket annat format som helst som passar just detta panorama.
För några år sedan hade jag en trevlig kamera. Det var en Sigma DP1, tror jag.
Det var mycket speciell och med den körde jag ibland direkt med 16:9.
 
Jag är inne på att köpa ny kamera.
Jag har bara hittat några få som är fullformat, samt har inbyggd blixt.
Så nu står väl valet mellan dessa 3.
Men undrar lite vad som egentligen skiljer dom då alla är fullformat och då bör ha samma sensor lr?
Samt vilken gräns man bör ha vid inköp av begagnat i antal tagna bilder, tänker mig kanske max 15-20 000 bilder.
Då den ändå kommer hålla rätt länge för mig då den brukas i privat syfte.
Samt vad ett ungefärligt pris skulle kunna vara?
Ett objektiv 18-55 ligger ju på runt 2000 kr för ett nytt, så inte hela världen om jag bara köper kamera huset och sen objektivet nytt heller.
Jag vill dock gärna ha bekräftat att det går att ställa in fotoformatet 16.9 på dessa kameror osv?
Ingen av dina Fx-kandidater fotograferar direkt i 16:9-format utom i filmläge (16:9 filmstandard i D750). Mig veterligt går 16:9 att ställa in på förhand endast i spegellösa kameror. Men det går annars alldeles utmärkt att fota i kamerans standardformat (med inst. t.ex. Large/Råbild) och sedan beskära i t.ex. Nikons gratisredigerare Capture NX-D eller annan bildbehandlare, om man är förutseende och planerar bildtagningarna på ett klokt sätt för senare redigering av formatet. Fotografering i "råbild" rekommenderas!

Det bästa kamerahuset på din lista bör vara D750, som är en vidareutveckling av D700. Det blir dock svårt att hitta en nyproducerad sådan i dagsläget, jag köpte min ny från Finland för en tid sedan och det verkar ha varit den sista att få tag i så här långt norrut! Finns dock beg. att köpa (har sett någon på Rajala) eller titta på E-infinity (GB) som tycks ha nytt att erbjuda för en hygglig peng (men risk för att svenska saknas i menyspråket).

Ett lämpligt allroundobjektiv kan vara 24-70 som tecknar ut fullformat (se upp så att det inte är Dx 18-55). Det finns en uppsjö med lämpliga fullformatsobjektiv på beg.-marknaden att välja på. Se t.ex. på CyberPhotos webbsidas "Begagnat".

Det är alltid kul med nya kameragrejer, lycka till med ditt val!
 
Jag köpte min D610 för några veckor sen beg för 4300, cirka 20 tusen shutter counts. Den kan skjuta i DX och FX. Delar fler egenskaper med D750 än med D700. Har t.ex 24 mp som 750,kan skjuta film etc

Men av någon anledning har färre focus points än 750, tror att min har 39 medans 750 har 51. Och det är inte lika utspridda som 750 eller 700.

[...]

Både ja och nej. D750 är på sätt och vis en bättre D610, men det är inte så enkelt som att D750 bara är mer lik D610. Som du noterar så har D610 färre fokuspunkter, vilket beror på att den har en enklare fokusmodul. Den som sitter i D750 är en uppdaterad variant av den som sitter i D3 och D700. D610 delar istället fokusmodul med DX-modellen D7000. Senare D7xxx har istället en uppdaterad DX-version av den i D3 och D700. D610 (och D600) är nog i och med sin fokusmodul den FX-modell som har sämst AF-täckning över bildytan, ihop med Df som också använder den fokusmodulen.

Rent bildkvalitetsmässigt är D610 och D750 sak samma, eftersom sensorn är densamma. D700 ligger genom sin ålder efter på flera sätt på den punkten, men man kan förstås gilla karaktären den sensorn har.

Vare sig D610 eller D750 har lika mycket metall i kamerahuset som D700. Huruvida det är bra eller dåligt beror lite på hur man ser det, eftersom D700 är tyngre.
 
Det bästa kamerahuset på din lista bör vara D750, som är en vidareutveckling av D700.

Att kalla det för vidareutveckling tycker jag är missvisande, för de har inte mycket gemensamt. Visst är AF-systemet en vidareutveckling, men det gäller många Nikon. I övrigt så är det hus i mest metall kontra mest i komposit, olika slutare med 1/8000 mot 1/4000, CF mot dubbla SD istället för CF/SD eller XQD/SD, runt "proffs"-okular "konsument"-okular, 10-pinskontakt mot den som sitter i konsumentkamera. Listan kan göras lång.

Det är olika typer av kameror, men det blev snarare så att Nikon ersatte D700 med D800 --> D810 --> D850. Först D850 klarar egentligen att kombinera den höga upplösningen med serietagningshastigheten som D700 kunde ge med PDK-1-batterigreppspaketet.

Därmed inte sagt att D750 är en dålig kamera på något vis, tvärtom, men det är inte riktigt någon vidareutveckling eller riktig uppföljare till D700.

Ett lämpligt allroundobjektiv kan vara 24-70 som tecknar ut fullformat (se upp så att det inte är Dx 18-55). Det finns en uppsjö med lämpliga fullformatsobjektiv på beg.-marknaden att välja på. Se t.ex. på CyberPhotos webbsidas "Begagnat".

24-70 kan man förstås vilja ha, men det är inte en motsvarighet till 18-55. Canon har förvisso ett 24-70/4, men något sådant finns inte hos Nikon, vilket innebär att man då hamnar på 24-70/2,8 med eller utan VR. Ska man ha det som är närmast ett enkelt paketobjektiv, om det nu verkligen är det man vill ha, så är det snarare AF-S 24-85/3,5-4,5G VR (kom väl ihop med D600) eller möjligen AF-S 24-120/4G VR. Inget av dem är dock så litet och lätt som ett 18-55, allra minst det senare. Sedan finns det en del äldre objektiv också, främst från filmtiden. Jag har ett, eller egentligen två, AF 28-105/3,5-4,5 och de håller ju inte riktigt på D850. Då håller nog AF 70-210/4 bättre, även om kontrasten inte är så hög, och det kan vara lite svårt att få det att fokusera rätt. Fördelen med 28-105:an mot de modernare är dock förhållandevis låg distorsion, vilket var bra på D700 med den lite mer begränsade upplösningen. På D850 är det bättre att ta distorsionen och andra olater i 24-120/4 och räta upp det så gott det går i råkonverteraren.
 
Både ja och nej. D750 är på sätt och vis en bättre D610, men det är inte så enkelt som att D750 bara är mer lik D610. Som du noterar så har D610 färre fokuspunkter, vilket beror på att den har en enklare fokusmodul. Den som sitter i D750 är en uppdaterad variant av den som sitter i D3 och D700. D610 delar istället fokusmodul med DX-modellen D7000. Senare D7xxx har istället en uppdaterad DX-version av den i D3 och D700. D610 (och D600) är nog i och med sin fokusmodul den FX-modell som har sämst AF-täckning över bildytan, ihop med Df som också använder den fokusmodulen.

Rent bildkvalitetsmässigt är D610 och D750 sak samma, eftersom sensorn är densamma. D700 ligger genom sin ålder efter på flera sätt på den punkten, men man kan förstås gilla karaktären den sensorn har.

Vare sig D610 eller D750 har lika mycket metall i kamerahuset som D700. Huruvida det är bra eller dåligt beror lite på hur man ser det, eftersom D700 är tyngre.
Ohja hela 200gram tyngre om jag minns rätt. Kollade in den som alternativ till min första FX kamera. Har sett flera D750 och D700 till salu senaste veckorna både på blocket och tradera för runt omkring 3500-7000 kr.

För mig räcker D610 gott och väl, jag kan switcha mellan att skjuta DX när jag skjuter macro och tillbaka till FX för allt annat och vikten är helt okej. Kommer nog ha den här kameran i många år framöver, finner inget att klaga över.

Det beror väl helt och hållet vad man ska ha den till och vilka behov man har av kameran tycker jag, så i den mening får man väga upp allt som är bra och dåligt för att se vad man kan leva med.
 
Jag är inne på att köpa ny kamera.
Jag har bara hittat några få som är fullformat, samt har inbyggd blixt.
Så nu står väl valet mellan dessa 3.
Men undrar lite vad som egentligen skiljer dom då alla är fullformat och då bör ha samma sensor lr?
Samt vilken gräns man bör ha vid inköp av begagnat i antal tagna bilder, tänker mig kanske max 15-20 000 bilder.
Då den ändå kommer hålla rätt länge för mig då den brukas i privat syfte.
Samt vad ett ungefärligt pris skulle kunna vara?
Ett objektiv 18-55 ligger ju på runt 2000 kr för ett nytt, så inte hela världen om jag bara köper kamera huset och sen objektivet nytt heller.
Jag vill dock gärna ha bekräftat att det går att ställa in fotoformatet 16.9 på dessa kameror osv?
Du får inte bra optik för 2000 om de inte är begagnade till Fuji X. Optik som skall klara mer än 36 Mpix är G och E samt Zeiss Milvus/opus kostar även begagnat. Jag köpte en Nikon D700 med vertikal grepp på 12 Mpix med ytterst få exponeringar. Nu när jag har en kamera igen så letar jag efter en 2nda kamera, en begagnad D800E, D810 och framförallt D850 med få exponeringar och helst vertikalgrepp. Du får kroppa i Photoshop tilldet format du vill ha. Kamerorna stöder det inte. Möjligtvis om du köper en Panasomic LX100II
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.