Advertisement

Annons

Nikon D600..kan inte focusera efter service????

Produkter
(logga in för att koppla)

Mwd

Aktiv medlem
Mors, min D600 var på garantiservice för fläckar på sensorn.
När jag nu sätter på min lins (28-300) kan den inte focusera annat än i live-view läget.
Det går inte att få den att focusera hur jag än försöker.
Ibland vaknar autofocusen och linsen åker fram och tillbaka men hittar inte focus.
I sökaren lyser AE-L men samtidigt två st trekanter som visar att focus inte hittas.
Knappade lite i focus-menyerna...
Kan jag ha kommit åt någon inställning som gör detta??
Kör med Auto och AF-A som inställningar.
Alla andra inställningar jag gjort före inlämnandet är intakta så servicen borde ju inte kunna ställa till med något tycker jag??
Tacksam för tips.
// Mats W

Jag fick tillbaka min D600 igår efter slutarbyte. Den visade ingen information i sökaren alls förutom fokuspunkterna så nog kan en service ställa till allt. Bara att klaga och skicka tillbaka.

Mors, min D600 var på garantiservice för fläckar på sensorn.
När jag nu sätter på min lins (28-300) kan den inte focusera annat än i live-view läget.
Det går inte att få den att focusera hur jag än försöker.
Ibland vaknar autofocusen och linsen åker fram och tillbaka men hittar inte focus.
I sökaren lyser AE-L men samtidigt två st trekanter som visar att focus inte hittas.
Knappade lite i focus-menyerna...
Kan jag ha kommit åt någon inställning som gör detta??
Kör med Auto och AF-A som inställningar.
Alla andra inställningar jag gjort före inlämnandet är intakta så servicen borde ju inte kunna ställa till med något tycker jag??
Tacksam för tips.
// Mats W

Har du filter på objektivet, plocka av det, väldigt vanligt att filter kan störa af på digital kameror. att den kan i liveview kan beror på att det är ett helt annat fokussystem. så av med filtret och prov igen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar