Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D60 vs. Pentax K200D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker Pentaxhuset är klart mycket intressantare, med betydlig färre begränsningar och inbyggd stabilisator.
Å andra sidan har Nikon ett betydligt starkare tillbehörsprogram.

Jag tycker pentax k-m är den kamera som skall jämföras med D60.
Där tycker jag att pentax vinner på bättre grepp/ergonomi.

Jag tycker Pentaxhuset är klart mycket intressantare, med betydlig färre begränsningar och inbyggd stabilisator.
Å andra sidan har Nikon ett betydligt starkare tillbehörsprogram.

Jag tycker det enda som saknas är tilt/shift och konverter. Konvertrar kommer i år (och det finns ju redan 3:e part) och hur många behöver tilt/shift. Sedan är ju Nikons specialobjektiv dessutom oftast för dyra för amatörer, så då tycker jag Pentax utbud ser rätt bra ut. Jag fundearde på att byta till Nikon från Pentax för några år sedan när objektivutbudet var sämre, men kom fram till att ag aldrig skulle ha råd att köpa de objektiven från Nikon i alla fall. Jag köpte t.ex mitt 14/2.8 för 5200, Nikons kostade nästan 15000.
Men behöver man (och har råd med) specialutrustning, då är Nikon naturligtvis starkare.

Rent feelingsmässigt hade jag alltid valt Pentaxen då den känns som en mycket bättre och mer gedigen kamera och som också producerar väldigt bra bilder. Den är rolig att leka med precis som K100 var.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar