ANNONS
Annons

Nikon D60, skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Är en redig amatör när det gäller fotografering, saken är den att jag sålde min Canon EOS 400D och kunde inte hålla mina fingrar i styr länge och införskaffade en Nikon D60.

Objektivet som följde med är "originalobjekivet" (Nikkor AF-S 18-55mm 1:3.5-5.6)

När jag pysslade lite med kort/stort skärpedjup med Canonkameran så funkade det bra, men med min nyinförskaffade D60 så ser jag knappt nån skillnad alls i skärpedjupet mellan största och lägsta bländartal!?

Kan ju dock påpeka att jag använder (A/Av,bländarförval) med D60in och använde mig utav (M/Manuel) på Canonkameran, men även fast jag använder mig utav (A/Av,bländarförval) så borde man väl se ganska markant skillnad mellan största och lägsta bländartal?

Tror även att vitbalans och ISO är inställd på AUTO på D60in, vilket det inte var på Canonkameran om det kan ha nån större betydelse.

Har ni några ideér om vad som kan vara fel så är jag tacksam för svar, kan ju vara så enkelt att jag totalt missat nån inställning.

Tack på förhand!
Mvh Peter

Hej

Är en redig amatör när det gäller fotografering, saken är den att jag sålde min Canon EOS 400D och kunde inte hålla mina fingrar i styr länge och införskaffade en Nikon D60.

Objektivet som följde med är "originalobjekivet" (Nikkor AF-S 18-55mm 1:3.5-5.6)

När jag pysslade lite med kort/stort skärpedjup med Canonkameran så funkade det bra, men med min nyinförskaffade D60 så ser jag knappt nån skillnad alls i skärpedjupet mellan största och lägsta bländartal!?

Naturlagarna gäller, du kan vara trygg! Om du har ditt motiv på 1 m, använder 55mm och varierar bl mellan största (5.6?) och minsta (22?) så kommer du att se skillnad, jag garanterar. Jag provade nyss själv, för säkerhets skull!

Per

PS. Lek gärna med http://www.dofmaster.com/dofjs.html så ser du teoretsikt hur det uppför sig. Men experiment, precis som du gör, är givetvis det bästaa. DS.

Jag flyttade stativet närmare objektet, (ca 50cm mellan lins och objekt). Tog först en bild med bländartal 5.6 och sedan ett med bländartal 36 vilket var det lägsta, blev som du sa skillnad men dock inte så markant skillnad som jag trodde att det skulle bli.

Men kanske kan bero på att jag tagit provskotten i mitt kök som har en belysning som man inte direkt drar i smilgroparna för, nu ska jag prova vidare och se om jag får bättre pli på mina skärpedjup =)

Tack för svar!

Mvh Peter

Jag flyttade stativet närmare objektet, (ca 50cm mellan lins och objekt). Tog först en bild med bländartal 5.6 och sedan ett med bländartal 36 vilket var det lägsta, blev som du sa skillnad men dock inte så markant skillnad som jag trodde att det skulle bli.

Men kanske kan bero på att jag tagit provskotten i mitt kök som har en belysning som man inte direkt drar i smilgroparna för, nu ska jag prova vidare och se om jag får bättre pli på mina skärpedjup =)

Tack för svar!

Mvh Peter

Skärpedjupet har mest med objektivet att göra och 5.6 är en ganska liten blänare för kort skärpedjup krävs stor bländare. Skulle de ha haft ett objektiv på 2.8 eller större bländare hade du kunnat få kort skärpedjup vid 50mm.

/Karl

men vad hade du för objektiv till din canon?
din nya nikon borde ha kortare skärpedjup än din gamla canon om man ska vara petig (1,5 vs 1,6 crop factor)

Skärpedjupet blir 2 resp 12 cm i dessa fall. Belysningen spelar ingen roll, det är bara bländare och avstånd som påverkar.

Per

PS. Jag lät DOF-master räkna på avståndet 50cm, men borde lagt till avståndet frontlins - sensorplan. DS

men vad hade du för objektiv till din canon?
din nya nikon borde ha kortare skärpedjup än din gamla canon om man ska vara petig (1,5 vs 1,6 crop factor)

Jag vill minnas att det var ett EF-S 18-55mm/3,5-5,6 som jag hade till min Canon.

Jag har även märkt att när man flyttar omkring kameran så är det någonting som "durrar" i den, inget kraftigt ljud utan man får hålla örat ganska nära för att höra det. Ganska svårt att förklara ljudet, men det närmaste jag kan komma en förklaring är som om nått är upphängt i en "spänd" fjäder och "durrar,vibrerar" en aning. Eftersom jag inte är så hemma på tekniken i en kamera heller så blir man ju fundersam på om detta är normalt.

Och så till en 3e fråga, är någon utav dessa objektiv lämpliga för en nybörjare:

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NI60/2,8D

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ni60micro

Som jag har fattat det så är Macroobjektiv lämpliga för närbildsfotografering som jag skarpt gillar, kanske även finns något billigare alternativ än dessa objektiv då det kanske kan vara vär att prova sig fram innan man ger sig in på dom lite dyrare?

Ännu en gång tack för era svar!

Mvh Peter

Bägge är utmärkta objektiv, men det är bara af-s-objektivet (det andra av de två) som ger autofokus på din D60.

Per.

Okej, jag antar att det beror på avsaknad utav autofokusmotor i kamerahuset!? Och är det då en stor naktdel att inskaffa ett objektiv utan AF-motor? Har själv aldrig provat att sälla fokus manuellt.

Mvh Peter

Okej, jag antar att det beror på avsaknad utav autofokusmotor i kamerahuset!? Och är det då en stor naktdel att inskaffa ett objektiv utan AF-motor? Har själv aldrig provat att sälla fokus manuellt.

Mvh Peter

du har en kamera och ett objektiv... testa fokusera manuellt med dessa...
själv tycker jag det är as-svårt med manuell fokusering och använder det aldrig...

Jag har även märkt att när man flyttar omkring kameran så är det någonting som "durrar" i den, inget kraftigt ljud utan man får hålla örat ganska nära för att höra det. Ganska svårt att förklara ljudet, men det närmaste jag kan komma en förklaring är som om nått är upphängt i en "spänd" fjäder och "durrar,vibrerar" en aning. Eftersom jag inte är så hemma på tekniken i en kamera heller så blir man ju fundersam på om detta är normalt.

Det är VR-funktionen som låter. Vibrationsreduceringen i objektivet.

Det enda jag kan komma på som kan låta från kamerahuset är rengöringen, men den skall bara gå igång vid start och stopp.

Ingen aning, hoppas någon annan kan svara dig.
Du kan kanske ställa frågan på Nikons support-sida?

Har gjort några provskott till och med bättre resultat, provade att fota ett föremål precis utanför mitt fönster, så jag fick större avstånd till bakomliggande föremål och därmed mycket bättre skillnad i det korta/stora skärpedjupet.

Första gången provade jag fota ett föremål på min diskbänk och misstänker att föremålen bakom hamnade för nära så dom kom med i fokus pga detta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar