Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D60, Nikon D40x och D40 eller Olympus e400?

Produkter
(logga in för att koppla)

Marlene64

Medlem
Hjälp mig! Jag hade siktat in mig på en canon eos 400d och har fått en heldel pengar i bla presentkort för att köpa min kamera. (Eos 450D är lite lite för dyr så det är inget alternativ heller.) Men nu verkar den vara slut i varenda elgiganten förutom internetbutiken och det hade väl inte spelat så stor roll om det inte var så att det inte gick att betala med presentkorten om man handlar i internetbutiken

Det dom hade inne i min prisklass var Nikon d60, nikon d40x och d40 och Olympus e400. Vad tror ni?
 
Alla är bra kameror. Köp den som ligger bäst i handen om du inte har några väldigt specifika krav på vad kameran ska kunna göra.
 
Om din budget är begränsad skulle jag föreslå att du funderar på en Nikon D40 som Elgiganten just nu säljer för 3000 kr inkl normalzoom. Såvitt jag förstår ett extremt bra pris.

Pengarna som blir över kan du lägga på något lämpligt extra objektiv -- men vänta md att köpa det tills du har använt din nya kamera ett tag och verkliget vet vad du behöver!
 
ErlandH skrev:
Om din budget är begränsad skulle jag föreslå att du funderar på en Nikon D40 som Elgiganten just nu säljer för 3000 kr inkl normalzoom. Såvitt jag förstår ett extremt bra pris.

Pengarna som blir över kan du lägga på något lämpligt extra objektiv -- men vänta md att köpa det tills du har använt din nya kamera ett tag och verkliget vet vad du behöver!

Jag har funderat på det, men enligt hemsidan så är den slut (dom hade ett paket med ett objektiv, minne och väska för 3000kr som jag också tittade på i sånt fall så totalt ca 6000kr)

När jag tittar på hemsidan så har dom bara nikon D60 hemma i min butik.
 
Marlene64 skrev:
Jag har funderat på det, men enligt hemsidan så är den slut (dom hade ett paket med ett objektiv, minne och väska för 3000kr som jag också tittade på i sånt fall så totalt ca 6000kr)

När jag tittar på hemsidan så har dom bara nikon D60 hemma i min butik.

Har du ringt och frågat? De kan ju tänkas ha någonstans dit du når.

Annars finns den (just när jag tittar) i lager i en nätbutik för 3750:-, inget dåligt pris det heller. Använd t.ex. pricerunner för att leta.

Per.
 
perstromgren skrev:
Har du ringt och frågat? De kan ju tänkas ha någonstans dit du når.

Annars finns den (just när jag tittar) i lager i en nätbutik för 3750:-, inget dåligt pris det heller. Använd t.ex. pricerunner för att leta.

Per.

Jag har presentkort på elgiganten på större delen av summan så jag är tyvärr låst till elgiganten om jag vill ha nån kamera över huvudtaget. Där jag bor finns det 2 st elgiganten dom närmsta 20 milen :)
 
Jag köpte min Nikon D60 för snart 2 månader sen och är grymt nöjd. Nu håller jag på och sparar till lite roligare objektiv.
Det jag är mest nöjd med är att den tar så bra bilder med hög ISO, nästan inget brus alls upp tom ISO 800.
D60 har fått smarta uppdateringar jämfört med D40 och D40x.
Jag tycker att du ska satsa på D60. Möjligtvis D40 för att kunna komplettera med fler objektiv, men då är man iofs lite begränsad i upplösningen. D40x går nog inte att få tag på längre.
 
Tack för hjälpen!

Efter många om och men bestämde jag mig för en Nikon D60 och åker till Elgiganten för att köpa den. Döm om min förvåning när det ligger en Canon EOS 400D i monitorn. Säljaren säger att den som ligger i monitorn är bokad men att det kommer in på tisdag (var in en fredag) Till saken hör att en vecka tidigare så påstod dom att dom inte hade en aning om dom skulle få in fler och ännu en vecka tidigare så sa dom att dom skulle få in på 2½ vecka. Så jag bokade och betalade i fredags och fick nästa (denna) veckas kampanj pris 5495kr istället för 5995 och ett minneskort en hundring billigare. Så jag hämtade min kamera nu i tisdags morse och har hunnit med en 1400 kort hittils :-D Nu vill jag bara ha ett nytt objektiv också ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.