Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D5100 autofokus fungerar ej

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersFr

Ny medlem
Hej,

Är nybörjare, och har sökt bland trådar på forumet men hittar inte. Jag eller någon annan som fotat med min D5100 måste ha åstadkommit någonting, för när jag tittar i sökaren så är det oskarpt, och när jag sedan trycker ner knappen halvvägs i autoläget för att få skärpa så händer det heller ingenting. Bilden blir sedan mycket riktigt oskarp när den lagras.. skulle vara mycket tacksam om någon kunde upplysa en rookie vad som bör göras? Jag har tittat igenom hela manualen utan att hitta något matnyttigt.. och även efter råd från min syster rattat på diopsiratten (?) utan att det gjort någon skillnad.

Vänliga hälsningar,

Anders

Du kan ju börja med att klicka meny

Sedan går du in på menyn anpassade inställningar och väljer att den ska återställa anpassade inställningar så tar den bort ev inställningar ni har råkat ställa in.

Om det inte fungerar kolla också ifall felet uppstår när du har live view på..

Mauellt

Hej,

Är nybörjare, och har sökt bland trådar på forumet men hittar inte. Jag eller någon annan som fotat med min D5100 måste ha åstadkommit någonting, för när jag tittar i sökaren så är det oskarpt, och när jag sedan trycker ner knappen halvvägs i autoläget för att få skärpa så händer det heller ingenting. Bilden blir sedan mycket riktigt oskarp när den lagras.. skulle vara mycket tacksam om någon kunde upplysa en rookie vad som bör göras? Jag har tittat igenom hela manualen utan att hitta något matnyttigt.. och även efter råd från min syster rattat på diopsiratten (?) utan att det gjort någon skillnad.

Vänliga hälsningar,

Anders

Du har inte råkat sätta objektivet på manuell fokusering? (På vissa objektiv finns en knapp för att göra detta och på vissa nikonmodeller finns ytterligare en sådan knapp på kamerahuset.

prövat detta

Tack för svar. Jag har kommit så långt att jag går in på anpassade inställningar-återställ anpassade inställningar-ja. Det gör ingen skillnad. Det blir även samma sak i live view läge.
När man är inne i anpassade inställningar kan man ju välja "autofokus" specifikt, men därinne finns trev valmöjligheter och jag vet inte om och i så fall vilken kategori jag skall åtgärda där. Nu ser jag dessutom att de inte är klickbara (vilket jag bestämt tror de var från början..)

Vänliga hälsningar,

Anders

Nu så!

Haha, alltid lika komiskt att vara nybörjare på saker.. lyckligtvis finns det snälla människor runt omkring en! Tack allihopa och det var mycket riktigt inställningen på objektivet som stod på M. Nu förstår jag också.. jag gav kameran till en främling förra helgen och bad honom ta ett lagfoto på mig och mina vänner. Jag minns att han mixtrade och sedan rattade en del på objektivet. Med all säkerhet en person som kunde mycket mer än jag om foto och som valde den manuella inställningen.

Tack igen allihopa!

Vänligen,

Anders

Fint att det löst sig, för mig har det hänt flera gånger att objektivet själv ställt om sig när jag kört ner objektivet i väskan, så det behöver inte vara någon som rattat på det. Samma gäller omkopplaren till VR som också har förflyttat sig i väskan, kan var bra att veta och kolla detta innan man fotar

bara för att nämna i tal om suddighet..skulle det vara att autofokus gör sitt men det ser suddigt ut genom sökaren endå, men blir bra idatorn så har du ju brevid sökaren en liten ratt där du ställer in skärpan för ditt öga så du ser klart igenom sökaren oxå:) kommer man åt den så kan det se suddigt ut., bara som en liten notis för framtiden :)

ANNONS