ANNONS
Annons

Nikon D5000 eller D90??

Produkter
(logga in för att koppla)

onephoto83

Medlem
Hej!
Funderar på att investera i ett nytt kamerahus, idag har jag en D3000 och har vart nöjd men tycker inte att den håller måttet riktigt alla gånger.
Tex i dåliga ljusförhållanden samt att den inte har vridbar skärm.

Har funderat på en D5000/D90 ??

Kom gärna med synpunkter om detta eller om ni har några andra förslag.

Tack på förhand.

Jag tycker D90 utan tvekan. D5000 kommer du troligen växa ur för snabbt, och är då inte lika mycket uppgradering från din D3000.

Det med dåliga ljusförhållanden kan nog också ha med objektivet att göra. Antar att du använder ett kitobjektiv, och de är ofta inte så ljusstarka.

Hej!
Funderar på att investera i ett nytt kamerahus, idag har jag en D3000 och har vart nöjd men tycker inte att den håller måttet riktigt alla gånger.
Tex i dåliga ljusförhållanden samt att den inte har vridbar skärm.

Har funderat på en D5000/D90 ??

Kom gärna med synpunkter om detta eller om ni har några andra förslag.

Tack på förhand.

Hade samma val, men valde D90 till slut.
Autobracket (för HDR) var en sak.
Att kunna köra FX/DX objektiv så man kan behålla om man uppgraderar
Programmerbara knappar (så fantastiskt bra, med snabbval för egna profiler etc

I stort skulle jag säga att D90n blir mer kamera än 5000 på många sätt, dock är ju D5000 enda Nikon kvar med vridbar skärm om nu det var avgörande

Skulle jag själv köpa kamera idag så hade jag valt D7000 istället för D90n, men kanske blir för dyrt?

D90 utan tvekan! Speciellt nu när den är så billig. D5000 känns bara som en snålvariant på D90.

Har du råd finns det ingen tvekan om vilken du väljer.

För övrigt, vill du ha objektiv som saknar inbyggd fokusmotor fungerar de bara på D90, det gör att även om D90 är dyrare i inköp kan det bli billigare totalt sett än om du skulle köpt en D5000 och motsvarande objektiv med motor.

D90!!!! AF med alla AF objektiv inkl 50/1,8. Bättre sökare. Mer högupplöst TFT skärm. Ett steg upp på proffsskalan men inte dyrare. Det enda man får med D5000 är vridbar lågupplöst TFT skärm. Punkt!

Jag har både D5000 och D90. Bildmässigt så ger båda samma resultat. Använder man liveview och behöver vinklad skärm så är det enbart D5000 som gäller. D90 har bättre och tydligare sökare så därför använder jag mest den för makrofotografering. Hanteringen av D90 är mer lik de avancerade kamerorna, dock så saknar jag information i info som ligger på LCD displayen och där man kan ändra alla data på D5000. Tycker detta är smidigt att man får den tydliga överblicken och kan justerara allt med enbart två knappar. I D90 så har man allt utspritt på massa småknappar. Vill man fjärrstyra externblixt så kan man detta från D90 och inte från D5000. D90 är mer en riktig kamera, så vill du senare vidare så satsa på den. Alternativet för en bärtre kamera med vinklad skärm är väl då Canon 60D

Hej,
Du verkar redan ha en 35/1.8 vilket är bra för dåligt ljus. Varför funderar du på en vridbar 2,7" skärm med 230K pixels när du kan få en fast 3" skärm med 920K pixels? Vid vilka tillfällen är det så viktigt att kunna vrida skärmen, jag har aldrig någonsin känt ett sådant behov? (...använder förvisso den optiska sökaren i 100 fall av 100 när jag fotar)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar