Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D50..utgående modell??

Produkter
(logga in för att koppla)

_hjorten_

Aktiv medlem
Är amatör och har tänkt köpa mig min första riktiga kamera! Gillar att fota och har kikat bilder och tycker Nikon D50 verkar göra riktigt fina bilder! Men hittar den ej till salu på nätet..har det kommit någon efterträdare eller hur ligger det till? Det verkar finns en massa objektiv också..vad ska man ha och vad är skillnaden på dyra och billiga?? Någon nyligen köpt något i 6000:- prisklassen som kan rekomenderas annars kanske??

/Martin

Det har kommit 3 efterträdare, D40, D40x, D60.

Så du får nog leta på begagnatmarknaden. Borde gå att få tag på någon riktigt prisvärd där.

Ok..vad bör man satsa på av D40x och D60? Det ser inte ut att vara någon större skillnad på dom! Är det objektivet det hänger på mycket eller?

Kör på d40 eller d40x ( d40 säljs nu för 2995kr ) och den tar lika bra bilder som d60,lägg hellre injänade pengar på något trevligt objektiv !

mvh Jonas !

Skillnad på D40-D6o och D50

Hej
En stor skillnad är att de senare modellerna inte har någon inbyggd autofkusmotor i huset så den optik du tänkt använda måste ha det för att få autofokus. Ett beg alternativ skulle ju kunna vara en D80.
Mvh Patrik

Har läst läst å läst och jag tycker att en Nikon D40 verkar vara en grymt prisvärd kamera! Jag köper inte nått för att det är billigt med den verkar bra!?
Det hänger väl på objektiven en del som jag fattar det?!? Så en D40 med nått bra objektiv till så kanske man blir riktigt nöjd?!

Hur stor skillnad är det på en bild som man förstorar upp till tex 50*55 format ...om nu skulle jämföra en D40x (10 Mpix) och en D40 (6,1 Mpix)??

En dum nybörjar fråga till...Det är ju nästan samma pris som en vanlig 8 Mpix digital kamera om man köper en D40 (6,1 Mpix)! Är det verkligen jätte stor skilland på bilderna?

_hjorten_ skrev:
Det hänger väl på objektiven en del som jag fattar det?!? Så en D40 med nått bra objektiv till så kanske man blir riktigt nöjd?!

Förmodligen, något år, eller så! Sedan är du kanske biten av hobbyn, och då är det ingen ände på allt du måste ha för att bli nöjd igen... Den optik som oftast säljs med D40 (18-55) är bra, börja med den!

_hjorten_ skrev:
Hur stor skillnad är det på en bild som man förstorar upp till tex 50*55 format ...om nu skulle jämföra en D40x (10 Mpix) och en D40 (6,1 Mpix)??

En dum nybörjar fråga till...Det är ju nästan samma pris som en vanlig 8 Mpix digital kamera om man köper en D40 (6,1 Mpix)! Är det verkligen jätte stor skilland på bilderna?

6 eller 8 megapixel spelar nog ingen större roll för resultatet. En systemkamera har större chans att ge dig bra bilder, rent generellt. Vill du få riktigt bra bilder, däremot, ställer det större krav på dig som fotograf, eftersom det finns många rattar man kan pilla med!

En D40 i autoläge ger dock oftast mycket bra resultat; den är lätt använda.

Per.

_hjorten_ skrev:
Om du med vanlig kamera menar en kompakt-digital, så är skillnaden sensorstorleken.
Sensorn på en D40/D60 är mycket större, vilket gör att varje enskild "pixelsensor" är större och därmed bättre.
Det är en av anledningarna att folk betalar 40 000kr för en D3, och 200 000kr för Hasselblads H3D.

En DSLRs megapixlar är bättre en än kompakts, även om antalet är typ lika många.

Mitt köptips: Om du inte haft en systemkamera förut, så köp det billigaste du kan komma över. D40, i det här fallet.
Det klassiska misstaget är att betala extra för features som man inte behöver.
När du haft kameran ett tag kanske du märker att det är något du saknar, eller skulle vilja ha mer av, dvs du börjar växa ur den.
Då kan du börja kolla upp vilka kameror som har det du önskar om om det är värt kostnaden.

Tack för alla svar..ska åka ner å kika och känna på dom! Det blir nog en D40 ..men ska ta en titt på Canon 400 också spm många säger att är en prisvärd kamera samt att det verkar finns mer beg. delar till den ?!?

Någon jämfört dom 2??

/Martin

_hjorten_ skrev:
Tack för alla svar..ska åka ner å kika och känna på dom! Det blir nog en D40 ..men ska ta en titt på Canon 400 också spm många säger att är en prisvärd kamera samt att det verkar finns mer beg. delar till den ?!?

Någon jämfört dom 2??

O, ja! Men ingen kan säga vilken som är bäst, tyvärr! Känn på bägge, ta den som känns bäst.

Per.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto