Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D50 + SB-800 som slavblixt

Produkter
(logga in för att koppla)

David1

Medlem
Jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig hur alla inställningar skall göras på kamera D50 resp. blixt SB-800 om jag vill använda den inbyggda blixten i kameran som master och SB-800 som slave. Jag tänker mig ta bilder på ca 0,5 m avstånd. Gärna med tips också om lämplig blixtmetod, styrka osv. Som det är nu får jag inte SB-800:an att blixtra alls.
Bruksanvisningen till SB-800 lyckas inte förklara för mig hur jag skall göra.
 
Tyvärr fungerar inte Nikons CLS med D50'ns inbyggda blixt, det innebär att du inte kan få ljusmätning med blixten i trådlöst läge.

Det du får göra istället är att sätta blixten i Remote: SU4. Det gör att den triggas av allt som blixtar.
Sen måste du ställa in kameran på blixtläge M, lägsta effekt är att föredra tror jag. Gör du inte detta kommer den förblixt kameran skickar ut också att trigga SB800'an.

Sen är det bara att experimentera med styrkan på blixten. 0.5 meter låter macro. Ett tips är att slå blixten indirekt för att få ett mjukare och trevligare ljus. Vid 0.5m är det annars välidgt låg styrka som krävs (beroende på vald bländare)
 
Tack för tipset

Tack för tipset! Nu fick jag den till att blixtra. Jag tog för givet att CLS fungerade då både blixt och kamera ju är "bland de senaste modellerna". Det sägs heller ingenstans i manualerna att det inte skulle fungera.

För övrigt, manualen till SB-800 är bland de sämsta jag läst någon gång. En massa förkortningar för olika inställningar och blixtmetoder men ingenstans beskrivs vad de innebär och när man skall använda vad. Det är man ju inte född med att veta. Tur att det då finns folk här som vill hjälpa till.
 
Ytterligare fråga

Jag har en gammal SB-24 också. Kan jag få bättre funktionalitet map ljusmätning osv. om jag sätter den på kameran istället för den inbyggda blixten i D50?
 
tyvärr inte, SB-24 kan du använda i auto läge eller manuellt...men den fungerar inte med TTL mätning
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.