Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D50 + Nikkor AF70-210/4-5,6

Produkter
(logga in för att koppla)

isaacnicolaj

Aktiv medlem
Har precis inhandlat en äldre Nikkorzoom till en D50. Optiken är en Nikkor AF70-210/4-5,6 med största bländare 32, den är tillverkad 1995.

Nu till problemet, om det nu är ett problem??

När jag ställer in kameran på bländarautomatik och justerar tiden till längsta möjliga, så visar kameran bländarvärdet f45 innan den går över till att visa HI ???

När jag ställer in kameran på tidsautomatik kan jag även då justera så att bländaren "kryper ner" till f45 ???

I läget programautomatik kan jag dock bara förskjuta programmet så att bländarvärdet blir f32 ???

Borde den inte alltid stanna vid 32 och vad beror det på att den inte gör det, samt viktigast av allt... har det någon praktisk betydelse?????

Snälla, svara inte med spekullationer... svara bara om ni känner till detta problem och vet svaren på mina funderingar.

Den effektiva bländaren varierar med brännvidden och minsta bländare är 45 på 210mm.

Att kameran beter sig som den gör verkar (jag testade lite snabbt nu (D70 + AF 70-210/4-5.6D) bero på att kameran anser att den inte kan korrigera tillräckligt mycket om inte ljuset är tillräckligt. Jag testade även med min 18-70 och den beter sig likadant i P-läget. Inomhus vid datorn fick jag f/22 som minst på 70mm, medan den gick ända till f/29 om jag riktade den ut. Det verkar åxå (såklart) bero på valt ISO-tal.

Själv har jag aldrig noterat detta då jag aldrig använt P.

Att min D70 beter sig likadant innebär nog iaf att du kan slappna av och sluta oroa dig för att det är något som är fel.
Exakt varför Nikon valt att programmera kameran till detta beteende kan jag dock inte svara på.

varför vill du använda bländare 32 och mindre? tar du bilder av solen eller?

(jag är mer inne på största bländare i de flesta situationer...)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto